Markedsføring
Inspirasjon og tips til synliggjøringen av dine prosjekter.
— Det er aldri dumt å være smart. Hvis man ønsker å nå mange og tjene masse penger, er det helt greit!
— Vi starter festivalen med et blot - for å knytte fellesskapet og koble seg på
— Du må i grunnen være ditt eget lille mediehus
— Uten markedsføring er det nesten umulig å bygge et publikum
— Vi skal ikke bli den største, vi skal heller bli den beste
— Som produsent må du gi artisten frihet til å skape
— Forstå publikum bedre for å ta bedre beslutninger
Markedsføring av konsert og turné
Hvordan benytte seg av hele salgsvinduet?
— Usikkerhet er bra. Det å komme seg litt ut av komfortsonen
— Jeg ser etter det som skiller seg ut, som våger å stå for noe
Ville ikke være med i MGP - endte opp i Eurovision-finalen
— Dette har fans på lik linje med fotballag og andre store artister
— Jeg kjøpte eget lydanlegg, piano og bil, og kjørte rundt og spilte der jeg ble invitert
— Det var viktig for oss begge at musikken og låten kom i fokus
Veien til Melodi Grand Prix
Norges største musikkonkurranse!
Søk om deltagelse i managementprogrammet DRIVE
— Det er mange måter å tjene penger direkte fra kjernefansen
— Hadde pengene vært motivasjonen, kunne jeg gjort fryktelig mye annet
TikTok introduserer artistkontoer i Norge
Bookingagent Vibeke Hay Wold om å lykkes som artist
Ladies backer!
— Alle andre bransjer tjener penger på kunnskap og innhold artister gir vekk gratis
— Samarbeid og collabs er nøkkelen til suksess
Web3 og musikkbransjen
Hva er Web3, NFTs, DAOs, POAP og smarte kontrakter?
— Å ikke ville være på TikTok i dag er det samme som å ikke ville bli spilt på radio «back in the days»
Langsiktige investeringer og økonomistyring for artister
— Nøkkelen er å finne ut hvilke produkter du kan selge til dine superfans
Hvordan få musikken spilt på internasjonal radio
På tide å tenke lenger enn P3?
— Kall meg gjerne en «late bloomer»
Fra fans til patrons
Hilde Selvikvågs unike Hageturnè
Artistutvikling
Er du artist? Ønsker du å bli det? Eller jobber du kanskje med en artist du har tro på?
— Mitt viktigste råd; lytt, lytt og lytt!
— Mange artister blir overrasket når jeg sier at jeg synes musikken de presenterer er for kommersiell
— De artistene som har gjort det bra historisk er de som har brutt igjennom en sosial konstruksjon
— Ofte tror jeg man kan få mer igjen for å skille seg litt ut
— Lag musikk som du digger selv
— Ta frem et ark, sett deg ned og ha en idémyldring
— Det som når lytteren gjennom støyen er det som virker mest ekte
— Hva er målet ditt med å søke på by:Larm?
— Verden går ikke under om du utsetter litt
Hvilke arrangører skal man være assosiert med og hvilke konserter skal man gjøre på hvilket tidspunkt i karrieren?
— Du skal ha gode grunner for å ikke teste ut TikTok akkurat nå
Hvilken plattform bør jeg velge?
Er det TikTok eller Patreon som er greia akkurat nå? Det kommer an på!
— Vi har bevisst ønsket å overraske og utfordre det klassiske publikummet
Tre gode råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging
Bygger fanbase i Sør-Korea og Taiwan
— Jobben vår er å fasilitere drømmen eller målet til artisten
Managerrollen
Har du lyst til å bli manager? Eller lurer du kanskje på om du trenger en?
Dataanalyse for dummies med Michelle Yuen
Hvordan pushe deg selv ut av boksen?
— Du må ha tålmodighet og is i magen
Fem enkle SoMe-tips fra Ævestaden
Hvordan få mest mulig ut av Instagram som kanal
Du har laget deg en Instagram-profil, og er klar for å ta nettet med storm. Men hvor begynner du egentlig?
— Det skal være noe mer enn den låten. Jeg skal klikke meg inn og se at her åpenbarer det seg en verden
— Alt henger sammen
— Konseptutvikling trenger ikke å være så komplisert
Nå kan du søke på Keychange 2023
Dette kjennetegner en god strategi
Little Big Sister på norgesturné med musikkontorene
Slik skriver du en god pressemelding
Å sende en pressemelding er litt som å gå på blind-date: Du bør ta deg godt ut, komme i tide, ha noe interessant å si og skape nysgjerrighet.
Det handler ikke bare om å få inn penger og trykke av bokser, men å gjøre ting man genuint mener er bra
Derfor er det viktig å sette opp egne digitale kommunikasjonskanaler med fansen
Slik kan du nå bedre ut til ditt publikum som konsertarrangør
— Vi har alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv
Nyhetsbrev - er det noe jeg bør bruke tid på?
Gammeldags og spam, eller din viktigste markedsføringskanal?
— Musikk er fundamentalt sett en veldig sosial greie, så folk vil fortelle deg om de liker det eller ei
Profil og merkevarebygging som arrangør
Grafisk profil og musikkprofil.
— Du må ikke være med på alt, men du må være til stede
— Det gjelder å finne ut hva som er den artistens DNA
Må jeg på TikTok?
Lær mer om norsk musikkbransje
Strategi og plan i sosiale medier
Du vil fortelle hele internett om den nye musikken du skal slippe, eller festivalen du skal lansere. Men hva begynner du egentlig med - og når begynner du?
— Det finnes flere eksempler på indieartister som tilsynelatende har bygget en karriere uten å ha et profesjonelt apparat rundt seg
— Sjanger er ikke utslagsgivende når vi setter programmet
— Det åpner opp for et blikk inn i vårt univers
— Skal samarbeidet bli bra må jeg først forstå hva artisten tenker og så må jeg bringe inn min visjon
Hva skal jeg poste i sosiale medier?
Poster vi for lite? Eller for mye? Hva slags innhold skal vi lage? Får vi nok resultater? Blir vi for stresset av å måtte være «påkoblet» hele tiden?
Sett opp en proff pressepakke
Enten du er artist, promotør eller arrangør er behovet for en ryddig pressepakke ofte enormt.