
min lesetid
Managerrollen
Vil du bli manager, eller vurderer du å ansette en? Her er det du bør vite.
Av Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen
Sist oppdatert:
Intro
Det finnes ingen fasit på når en artist «trenger» en manager, eller når du selv er klar til å ta inn klienter. Det handler om mål, økonomi – og hvor mye tid som forsvinner i administrasjon som kunne vært brukt på musikken.
For artisten kan en manager bety å få frigjort tid og energi. For den som vil bli manager, handler det om å like å jobbe tett med kreative mennesker og ta ansvar for alt rundt. Tillit, kjemi og overskudd er avgjørende – det må føles som et samarbeid, ikke et ansettelsesforhold.
Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen driver selskapet Little Big Sister, som blant annet gjør management for Karpe, Emilie Nicolas, Marit Larsen og Gabrielle.

Silje Larsen Borgan.
Foto: Kaja Bruskeland

Trine Jacobsen.
Foto: Kaja Bruskeland
Hva gjør en manager?
Managerrollen er sammensatt – og spennet av oppgaver er stort.
En manager skal ha oversikt over alt som rører seg i artistens liv, og ta ansvar for oppgaver som ellers lett faller mellom stolene. Ansvarsområdene vil alltid variere, men typisk favner de bredt:
-
Manageren sørger for at det alltid er fremdrift i prosjektet.
Sammen med artisten kartlegges behov og mål – og man legger en plan for hvordan komme dit.
-
For å nå målene trengs ofte flere på laget.
Manageren hjelper til med å sette sammen et team, som kan bestå av bookingagent, plateselskap, distributør, PR, designere eller teknikere.
-
Manageren er bindeleddet som forhandler, kvalitetssikrer og lander best mulige avtaler på vegne av artisten.
-
Manageren sørger for god flyt i kommunikasjonen internt i teamet, at alle har den informasjonen de trenger, og at frister følges opp.
Hvilke egenskaper bør en manager ha?
Managerrollen handler mer om personlige egenskaper enn om formell utdanning eller kurs. Som manager er du både prosjektleder og tillitsperson: en som verner om artisten, gir råd, spisser strategi – og hjelper å løse små og store utfordringer.
For å lykkes med alt dette, bør du for eksempel:
-
Du må tåle at ting skjer på kvelder og i helger, og finne løsninger når problemer oppstår.
Fleksibilitet er en styrke – men du må også kunne sette grenser.
-
En manager må alltid ha kontroll på hva som skjer, holde orden på avtaler og klare å ha flere tanker i hodet samtidig.
-
Manageren må se noen trekk frem i tid og sette i gang ting når alt ellers står stille.
Du er den som holder prosjektet i bevegelse.
-
Når det koker som verst, er det viktig at du holder roen.
Artisten kan stresse – du skal være ankeret.
-
Selvinnsikt er viktig.
En god manager vet når det trengs ekstra kompetanse, og tør å hente inn hjelp uten å se det som et nederlag.
-
Du er navet i artistens liv, og må sørge for at infoflyten er god og ingenting faller mellom stolene.
Det betyr tydelig og kontinuerlig kommunikasjon med mange ulike mennesker – og evne til å bygge og utvide nettverk.
Ulike tilnærminger til managerrollen
Det finnes flere måter å tilnærme seg den komplekse managerrollen på.
Noen prosjekter trenger først og fremst en kreativ manager – en musikkelsker og visjonær sparringspartner som ser de kunstneriske mulighetene mer enn de administrative detaljene.
I andre tilfeller handler det mer om å få orden på det praktiske og økonomiske. Da kan en forretningsfører med fokus på tall og struktur være riktig løsning.
Andre artister vil ha mest nytte av enjuridisk orientert manager – ofte en musikkadvokat som også kan ta hånd om enkelte administrative oppgaver.
For de fleste prosjekter, særlig av en viss størrelse, er sannheten at man trenger alle disse perspektivene på en gang.
Hvordan tjener manageren penger?
Den vanligste modellen er at manageren tar en prosentandel av inntektene til artisten – ofte 10–20 %, men satsen kan variere.
I dag er det mer vanlig å skille mellom inntektsstrømmer, slik at noen typer inntekt regnes med, mens andre holdes utenfor avtalen. En enkel tommelfingerregel er at inntekter manageren bidrar til å øke, er de samme man bør få betalt fra.
Denne modellen gjør at det kan være perioder der verken artist eller manager tjener penger. Det finnes derfor også hybrider: for eksempel en avtalt minstehonorar eller timesbetaling, kombinert med en lavere prosentsats når inntektene kommer.
Det viktigste er at partene sammen blir enige om en modell som oppleves rettferdig og bærekraftig for begge.
Oppsummering
- En manager er en nøkkelperson som holder oversikt, lager planer og bygger team rundt artisten.
- Rollen kan utformes forskjellig – fra kreativ sparringspartner til økonomisk eller juridisk støttespiller.
- Gode personlige egenskaper er viktigere enn formell utdanning – særlig struktur, fleksibilitet og kommunikasjon.
- Betalingsmodeller varierer, men prosent av inntekt er mest vanlig. Hybrider med honorar eller timesats kan også fungere.
- Tillit og god kjemi er avgjørende for et velfungerende samarbeid.
Til syvende og sist handler managerrollen om å frigjøre tid og krefter for artisten, slik at musikken får mest mulig plass.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
— Fuck around and find out

Tidsstyring og selvledelse
Å jobbe for seg selv gir frihet, men krever også en god dose selvledelse. Blir du god til å prioritere, kan du få mer rom til å skape dine drømmeprosjekter!
