Strategi og plan i sosiale medier

Du vil fortelle hele internett om den nye musikken du skal slippe, eller festivalen du skal lansere. Men hva begynner du egentlig med - og når begynner du?

Det veldig mange bommer på når de skal gi ut noe eller lansere noe, er at de begynner den digitale markedsføringen sin altfor sent.

Av Christine Krieg

Sist oppdatert: 18. mai, 2022

Intro

Skal man oppnå gode resultater er det viktig å tenke langsiktig, og legge gode planer i forkant. Da skaper man forutsigbarhet for seg selv, og man har rom for eventuelle endringer som kan oppstå.

Christine Krieg har blant annet jobbet med Slottsfjell, Atomic Soul og Gundelach, og driver i dag Krieg kommunikasjon. I 2021 ble hun kåret til årets fagperson under Social Media Days i Oslo.

Christine Krieg har jobbet med sosiale medier for flere aktører i musikkfeltet. Nå har hun kunder fra en rekke bransjer, men mener likevel at kjernen i det å jobbe godt i sosiale medier er den samme enten man vil nå musikkfans eller frisørkunder. Foto: Lene Johansen

Christine Krieg har jobbet med sosiale medier for flere aktører i musikkfeltet. Nå har hun kunder fra en rekke bransjer, men mener likevel at kjernen i det å jobbe godt i sosiale medier er den samme enten man vil nå musikkfans eller frisørkunder.
Foto: Lene Johansen

Få oversikt over tidslinjen frem til slippet

Når du vet datoen for slippet ditt, anbefaler jeg at du setter deg ned og lager en tidslinje bakover i tid.

Her er det fint å bruke verktøy som for eksempel Excel eller Google Sheets. Bruker du Google Sheets kan du dele dokumentet med samarbeidspartnere og flere kan jobbe i sanntid i samme dokument.

Det er alltid fint med en visuell fremstilling av prosjektet, for da er det lett å se hvor man eventuelt bør fylle på med aktiviteter. Skal man skape forventning til noe, må man også ha en kontinuitet i postingen på sosiale medier. Man skal bygge opp både spenning og forventning i forkant.

Hva vil vi fortelle om?

Når tidslinjen er på plass så er det på tide å legge inn alle planlagte aktiviteter som skal skje frem til slippet ditt. Få med alt som kan være fint å snakke om i sosiale medier underveis. Husk at du skal ta med publikum på hele reisen.

Dette kan du for eksempel snakke om hvis du skal slippe en låt:

Sett alt innholdet ditt inn i et system

Når du vet hva du skal snakke om, så må du ha en plan for alt som skal ut i dine digitale kanaler, og da kan en innholdsplan være til god hjelp.

Ta utgangspunkt i tidslinjen frem til slippet, og fyll innholdsplanen med relevant og engasjerende innhold frem til slipp, sånn at du sørger for et jevnlig drypp av aktivitet i kanalene dine.

Da klarer du forhåpentligvis å skape en forventning hos publikummet ditt i forkant av slippet.

Sigrid delte 30 sekunder av den nye låta si på TikTok og ba fansen om å lage videoer hvor de brukte musikken. Foto: TikTok

Sigrid delte 30 sekunder av den nye låta si på TikTok og ba fansen om å lage videoer hvor de brukte musikken.
Foto: TikTok

Hva bør du tenke på når du skal poste i de ulike kanalene?

Hvilke kanaler man skal velge til innholdet sitt, kommer selvfølgelig an på hvilken målgruppe man ønsker å nå, men dette kan være verdt å tenke på når det kommer til de ulike kanalene:

Hvem kan bidra til at slippet ditt blir en suksess?

Det å skape en suksess i sosiale medier, trenger heldigvis ikke å bli en dyr affære, man kan gjøre mye med begrensede midler. Å poste organisk (ubetalt) i de sosiale kanalene er heldigvis gratis, og er noe de fleste mestrer å gjøre selv.

Noen velger å gjøre hele jobben selv, mens andre velger å hyre på folk til å gjøre deler av jobben for dem.

Oppsummert

Det å promotere en låt samme uke som den slippes, eller å begynne billettsalget to uker før festival er sjeldent en god idé, med mindre man er av typen som selger ut Spektrum på to og et halvt minutt.

Lag gode planer i forkant, og fyll de sosiale kanalene dine med godt innhold helt frem til slippet. Ta med publikum på hele reisen din. Da er det lettere å oppnå suksess, og få synligheten man fortjener.