Pitche til strømmetjenestene:

— Det finnes flere eksempler på indieartister som tilsynelatende har bygget en karriere uten å ha et profesjonelt apparat rundt seg

Av Tord Litleskare

| 17. mars, 2022
Magni Sørløkk på kontoret sitt i Oslo.

Magni Sørløkk er 34 år gammel og har jobbet av og på i musikkbransjen siden tenårene. Når jobber hun med internasjonale og lokale artister i Playground.
Foto: Tord Litleskare

Plasseringer i store redaksjonelle spillelister hos strømmetjenestene har blitt en viktig promokanal. Vi tok en prat med Magni Sørløkk i Playground for å lære mer om hvordan de jobber med dette og hva artister bør ha i bakhodet.

— Vi fokuserer i hovedsak på at vi skal ha tydelige pitcher og beskrivelser av artistene og låtene vi gir ut, samt et godt utvalg av tilgjengelige pressebilder vi tror kan passe til for eksempel spillelistene i strømmetjenestene.

I Playground er det interne systemer for pitching til strømmetjenestene, og de pitcher ukentlig både internasjonale og lokale låter.

Prosessen er også ganske strømlinjeformet, ifølge Sørløkk, nettopp fordi selskapet håndterer en så stor mengde utgivelser hver uke at det må faste rutiner til for at alle skal få like høy prioritet og oppmerksomhet.

«New Music Friday» fortsatt viktig

Hvilke typer synlighet er mest relevant for dere å oppnå i kontakt med strømmetjenestene?

— Det kommer veldig an på type artist og låt, men det er selvfølgelig gode plasseringer i store spillelister som er hovedmålet og det en får absolutt mest ut av. «New Music Friday» er fortsatt en viktig spilleliste for oss, i Norge. For de smalere artistene er det mange nisje- og sjangerlister som kan være med på å løfte artisten betraktelig og som kan ha ganske stor betydning for enkeltartister. Kanskje spesielt for de som er mindre etablerte, tenker jeg.

På spørsmål om hun opplever store forskjeller i hvordan de ulike strømmetjenestene forholder seg til pitching, trekker Sørløkk frem Tidal.

— Siden de har hovedkontor i Norge, er de mer tilgjengelige og lettere å ha direkte dialog med. Sånn er det egentlig med alt av PR og promo: Uansett hvor god kontakt og rutiner en har på mailutsendelser og systemer får du en helt annen connection og troverdighet når en møtes IRL. En får et annet bekjentskap og en mer personlig relasjon til de som sitter og tar imot pitchene våre.

Dermed blir det også mer naturlig å ta kontakt med Tidal om idéer til aktiviteter rundt en utgivelse, forteller hun.

JEZ_EBEL er en av mange artister Sørløkk har jobbet med i Playground siden hun ble ansatt i selskapet i 2019.  Foto: Chai Saedi / Playground

JEZ_EBEL er en av mange artister Sørløkk har jobbet med i Playground siden hun ble ansatt i selskapet i 2019.
Foto: Chai Saedi / Playground

Tidlig presentasjon av et langsiktig prosjekt

Mange lurer på hva strømmetjenestene tenner mest på av innsalg. Om det er høye markedsføringsbudsjett, planer og strategier eller totalsatsingen som er utslagsgivende.

— Det er det litt vanskelig å svare på, for en får jo aldri noe konkret respons på de spørsmålene der. Følelsen er i hvert fall at en god strategi og plan og en tidlig presentasjon av et langsiktig prosjekt, er det som har størst effekt.

Hva må du som artist ha på plass?

— Det handler overordnet om visuelt uttrykk i form av gode pressebilder og en tydelig og oppdatert bio og sjangerbeskrivelse som treffer. En overordnet profil som matcher musikken.

Og der kommer vel oppdaterte profiler i sosiale medier også inn som en viktig brikke?

— Ja, jeg tenker at alt som kan være med på å utfylle et helhetsbilde av artistens uttrykk er positivt for hvordan en fremstår i Spotify og i andre strømmetjenester. I tillegg er det greit å ha en formening om hvilke spillelister en tror musikken kan passe inn på.

Større muligheter

Sørløkk mener det har blitt lettere å bli plukket opp av en redaksjon hos for eksempel Spotify og bli plassert på en stor spilleliste med en låt nå enn det var tidligere.

— Det er nok enklere for uavhengige eller uetablerte artister å nå gjennom nåløyet nå. Redaksjonelle vurderinger er nok i større grad knyttet til sosiale medier og plattformer som TikTok, for eksempel. Her virker nok også algoritmene og personalized spillelister til fordel for mange.

Hun runder av:

— En kan drive ganske mye suksess inn i strømmetjenestene fra andre plattformer og dette kan i mye i større grad gjøres uten å ha et stort apparat, en langsiktig strategi og store budsjetter.

Sørløkk har tidligere jobbet med PR og promo for festivaler gjennom selskapet ACT Entertainment. I tillegg har hun vært markedsansvarlig for Spellemannprisen. Her er hun fotografert på sitt kontor hos distribusjons- og plateselskapet Playground i Oslo.

Sørløkk har tidligere jobbet med PR og promo for festivaler gjennom selskapet ACT Entertainment. I tillegg har hun vært markedsansvarlig for Spellemannprisen. Her er hun fotografert på sitt kontor hos distribusjons- og plateselskapet Playground i Oslo.
Foto: Tord Litleskare