Runa fra Midgardsblot om å bygge et brand:
— Vi skal ikke bli den største, vi skal heller bli den beste
Av Leif Haaland
|Midgardsblot ble ikke en kjent festival på slump. Runa Strindin og gjengen har bygget en festival rundt en tydelig bevissthet på identitet og publikum.
— Når du lager et konsept, sett opp tre-fire grunnpilarer, og bygg ut fra dem. Uansett om det er konsertprogrammet, design, kommunikasjonsstrategi; definér grunnpilarene og bygg derfra.
Festivalen har det de kaller fem søyler, som er fundamentet for festivalen: Kunnskap, naturen, programmeringen, historie og fellesskapet. Alt i og rundt festivalen kan spores tilbake til disse søylene.
— I publikumsbyggingen skaper vi produkter som add-ons, pakker du kan kjøpe som små eksklusive produkter og opplevelser. I 2022 hadde vi Saga Oseberg-skipet som la til på Borre. Da solgte vi fire turer á 30 personer som fikk være med å ro et vikingskip ut i den norske fjorden og tilbake.
Sjekk ut videoen og bli inspirert av Runas rå perspektiver rundt brandbygging og det å skape en festival.
Det er ikke mye som ikke virker gjennomtenkt når Runa Strindin og de andre i Midgardsblot lager festival.
Video: Sjur Pollen
Knekk koden
I videoserien KNEKK KODEN vil Musikkontoret.no rette fokus på hvordan artister og andre aktører i musikkbransjen kan jobbe med utvikling av merkevare og identitet.
Relatert innhold
Hvordan «Musikklandet» kan gi bransjen tyngde
Hvordan skape bedre rom for musikk?
Hva skal til for at flere kan føle seg hjemme i kulturlivet? Her får du konkrete grep for å gjøre rommet mer inkluderende – fysisk, sosialt og digitalt.