MGP-sjef Stig Karlsen:

— Dette har fans på lik linje med fotballag og andre store artister

Av Tord Litleskare

| 25. januar, 2024
— I dag er det mest fokus på musikkbookingen. Finne gode låter og artister, rett og slett, forteller Stig Karlsen når Musikkontoret møter ham i Oslo.  Foto: Tord Litleskare

— I dag er det mest fokus på musikkbookingen. Finne gode låter og artister, rett og slett, forteller Stig Karlsen når Musikkontoret møter ham i Oslo.
Foto: Tord Litleskare

Drømmer du om å opptre for 200 millioner mennesker? Vi har møtt MGP-sjefen for å snakke om hvordan låtskrivere, artister og produsenter kan jobbe mot Eurovision og verdensdominans.

Stig Karlsen forteller at da han begynte å jobbe som prosjektleder for Melodi Grand Prix fikk han en større forståelse for det «eksplosive» engasjementet rundt musikkonkurransen, hvor premien er å få opptre i Eurovision Song Contest.

— Det er ingen andre musikkprogrammer som ses av så mange mennesker og får mer medieomtale. Det er det konseptet gjennom året som det skrives mest om, forklarer han.

Han legger til at Melodi Grand Prix både er elsket og skaper mye sinne og temperament. Det er alltid mye debatt rundt programmet.

Smilende avslører han at han har fått tykkere hud av jobben.

Finnes ikke en større arena

De siste årene har Karlsen fokusert mer på musikken, jobbet med bookingen av artister, samt kommunikasjonsarbeidet rundt MGP, samtidig som han har overlatt litt av arenaproduksjonen og det å holde i redaksjonen til andre.

— Nå er det deilig å først og fremst fokusere på de viktigste råvarene dette programmet har. Det blir ikke noe musikkprogram uten fete låtskrivere, produsenter og artister. Det er liksom alt! Det er råvarene vi skal bringe inn på kjøkkenet for å lage et deilig musikkshow for én million mennesker.

Hvorfor burde en artist være med i Melodi Grand Prix?

— Fordi det alle artister vil er at musikken skal nå ut til flest mulig mennesker, og det finnes ikke en større arena for å lansere ny norsk musikk. Så det er jo nummer én, det at du rett og slett får musikken din ut til så mange.

Han tenker seg om:

— Så er det kanskje noen som synes det er vanskelig å skulle konkurrere med musikk, som mener at musikk bare skal nytes og ikke måles opp mot andre ting. Men sannheten er at det folk sitter igjen med når MGP er ferdig er øyeblikkene, de gode opptredenene og det de har opplevd fra scenen.

Gevinsten ved synligheten og det det gir tilbake i form av strømmetall, booking og det å bygge en fanskare både nasjonalt og internasjonalt, det er så mye kraftigere enn de tingene man går og tenker på som ulemper eller skummelt.
Stig Karlsen

Selvfølgelig husker publikum vinneren, men ifølge Karlsen glemmer de fort hvem som egentlig røk ut og når det skjedde i prosessen.

— Jeg tror mange overtenker hvor farlig det er å være med. Det definerer ikke karrieren på noe vis, det er mer et kapittel i en karriere. Og gevinsten ved synligheten og det det gir tilbake i form av strømmetall, booking og det å bygge en fanskare både nasjonalt og internasjonalt, det er så mye kraftigere enn de tingene man går og tenker på som ulemper eller skummelt.

— Det er ikke så skummelt, smiler han.

KEiiNO på scenen i den norske MGP-finalen i 2019. Trioen vant publikum i Eurovision samme år, men lykkes ikke i å overbevise fagjuryen. Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

KEiiNO på scenen i den norske MGP-finalen i 2019. Trioen vant publikum i Eurovision samme år, men lykkes ikke i å overbevise fagjuryen.
Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

Alt er lov

Vi lurer på om NRK er på jakt etter noe spesielt til neste års program. Karlsen sier at det enkle svaret at de vil ha «skikkelig gode låter og skikkelig gode artister», men at det også må være noe unikt der.

— Jeg tror den perfekte MGP-artisten og -låta er den som både er tilgjengelig på et eller annet vis, at det er noe gjenkjennbart, men samtidig noe som er unikt og, om ikke rart, så i alle fall noe som stikker seg ut og vekker folk litt.

I tillegg er kombinasjonen av musikk og det visuelle, samt historiefortellingen rundt artist og låt, viktige elementer Karlsen trekker frem.

Kan du si noe om hvorfor dere velger ut såpass mye variert musikk, fremfor noe som kun gjenspeiler hitlistene?

— Vi tror at det blir et mye mer spennende show, og et show som treffer mange flere mennesker. Det er liksom det ene showet hvor alt er lov. Alle sjangre er lov. Og du har alt fra sofistikert solid håndverksmessig pop til ting som kanskje er mer i partyland og kanskje bærer et større underholdningselement, som igjen er en annen form for kvalitet, poengterer Karlsen.

Stig Karlsen er TV-produsent og musikkentusiast som har jobbet med flere musikkprogrammer, inkludert «VG-Lista Topp 20», «Lydverket» og andre P3-prosjekter. I snart ti år har han vært tilknyttet MGP som produsent, musikkansvarlig, talsmann og leder for Eurovision-delegasjonen.  Foto: Tord Litleskare

Stig Karlsen er TV-produsent og musikkentusiast som har jobbet med flere musikkprogrammer, inkludert «VG-Lista Topp 20», «Lydverket» og andre P3-prosjekter. I snart ti år har han vært tilknyttet MGP som produsent, musikkansvarlig, talsmann og leder for Eurovision-delegasjonen.
Foto: Tord Litleskare

Har et ønske om å vinne

Karlsen forteller at det er gjort en stor jobb med å nå ut til en yngre målgruppe med programmet, som snart har vart 65 år - i norsk sammenheng.

— Der de forsvinner til andre medier, TikTok og annet, så er Melodi Grand Prix det ene stedet hvor de virkelig samles. Dette finnes det gode kvalitative undersøkelser på, og det er gull å se at det står så sterkt i en ung målgruppe, blant tenåringer og unge voksne i tyveårene. Vi har jobbet hardt for det, men vi er også positivt overrasket over at vi har klart det så bra.

I hvilken grad ønsker du og NRK å faktisk vinne Eurovision? Og hvordan påvirker det utvelgelsen av låter?

— Vi vil vinne Eurovision. Og det er det ikke bare jeg som jobber i redaksjonen som sier det, det er en veldig klar marsjordre fra toppledelsen i NRK om at vi ikke bremser på noe. Vi vet at det koster masse penger, men det ligger også en gevinst i å få arrangere Eurovision eller et OL, eller et annet type arrangement av den størrelsen. Det gjør at vi utvikler organisasjonen, måten vi jobber på og teknologien. Og det er positivt for Norge og NRK. Så det er ikke bare en kostnad, det er utvikling for fremtiden.

— Hadde vi hatt formelen for akkurat hvordan man vinner Eurovision så hadde vi gjort det hvert år. Det hadde blitt dyrt, men det ligger jo litt i mitt mandat å prøve å knekke den koden.

Han trekker frem at Norge har vært gode på å treffe publikum i Europa. I 2019 vant vi publikum med KEiiNO, og Alessandra Mele fikk i 2022 en tredjeplass publikumsmessig, mens fagjuryen trakk henne ned til femteplass.

— Vi klør oss jo litt i hodet over hvorfor vi ikke klarer å vinne fagjuryen helt over. Så det er noe av det vi prøver å grave i, hvordan skal vi også klare å vinne dem? Men vi er veldig nær en seier. Vi har vært i blant de ti beste i flere år og vi begynner å nærme oss nummer én igjen.

Alessandra Mele vant den norske MGP-finalen i 2022 med låta «Queen of Kings». Foto: Celina Øier / NRK

Alessandra Mele vant den norske MGP-finalen i 2022 med låta «Queen of Kings».
Foto: Celina Øier / NRK

Låtskrivercamp og research

Karlsen gjentar at han jakter gode låter, først og fremst, men at det også er et ønske om å lage et MGP med mangfold: Kjønnsbalanse, geografisk tilhørighet, flerkultur og ulike sjangre.

— Vi kvoterer ikke noe inn, men det er med i totalvurderingen. For hvis vi bare sier at vi skal ha de beste låtene og artistene, og så kommer det et år hvor alle de beste låtene er ballader, så blir det et veldig dårlig MGP.

Han understreker også viktigheten av å ha med noen navn som er kjente fra før. Headlinere. Noen som er tabloide. Selv om han også bedyrer at han har sagt nei til profilerte navn fordi låtene ikke har vært gode nok.

Har du noen konkrete tips til låtskrivere, artister og produsenter som lurer på om Melodi Grand Prix er noe for dem?

— Nå har vi hatt veldig stor suksess med MGP-låtskrivercamper, så det er lurt å google det og se hvem som holder på med det. Det tror jeg er en veldig bra ting, og grunnen til det er at der får vi mulighet til å håndplukke folk som har litt forskjellige kvaliteter, forteller Karlsen.

Han er selv til stede på flere av disse og holder peptalk, viser videoer og snakker musikk for å prøve få deltakerne inn på sporet av hva Melodi Grand Prix er.

— Det er ikke det at vi ønsker å forme artistene til noe annet enn det de er, men vi prøver å åpne mindsettet for å… Ikke tilpasse kun for å tilpasse, men forstå hvilke tråder vi må trekke i for å få det uttrykket og det artisteriet til å treffe et stort publikum på den arenaen. Jeg vil oppfordre folk til å lete etter de campene.

I tillegg oppfordrer han potensielle deltakere å studere MGP- og Eurovision-universet for å forstå hva som har fungert tidligere.

— Det er noen oppskriftsmessige ting der, som jeg tror at man med litt studering kan vinne på.

Hadde vi hatt formelen for akkurat hvordan man vinner Eurovision så hadde vi gjort det hvert år. Det hadde blitt dyrt. Men det ligger jo litt i mitt mandat å prøve å knekke den koden.
Stig Karlsen

Avslutningsvis gjentar han sitt mantra om at den ultimate MGP-låten både er umiddelbar og unik, og begrunner det med at du må vinne over det største publikummet i TV-sendingen. Og da har du kun de tre minuttene du er på scenen tilgjengelig.

— Publikum har blitt mer avanserte, så folk er ikke så redde for at ting er sært eller annerledes, eller noe sånt. De bare må skjønne det første gang de hører låten. Det må være noe der som kribler nysgjerrigheten og gjør at de gleder seg til å høre låta en gang til.

Selv trekker han frem Loreens «Euphoria» som det store Eurovision-høydepunktet, men avslører også at rockeren i ham lot seg forføre av italienske Måneskin i 2021. Sistnevnte har blitt et av de største rockebandene i verden etter Eurovision-seieren.

— Engasjementet rundt MGP og Eurovision er eksplosivt. Det folk blir veldig overrasket over når de er med i MGP er at selv før Eurovision, fra dag én når vi lanserer artister, begynner den internasjonale følgerskaren å vokse. Hvis vi gjør en liten regelendring i MGP så kan du gå på sosiale medier og lese om det på alle verdens språk fordi det er en fan-following med millioner av mennesker som driver med dette 365 dager i året. Majoriteten er mest opptatt av det når det skjer, men dette har fans på lik linje med fotballag og andre store artister.

— Eurovision har i seg selv en stor mengde fans. Dette blir bare større og større, avslutter han.

Maxresdefault

Den ultimate Eurovision-låta er, ifølge Stig Karlsen, Loreens «Euphoria». Her fra den internasjonale Eurovision-finalen i 2012.
Video: YouTube / Eurovision Song Contest