Markedsføring
Inspirasjon og tips til synliggjøringen av dine prosjekter.
Hvordan ta i bruk AI i markedsføring av musikk?
Tips til verktøy som kan hjelpe deg i gang!
Hvordan forbereder du deg til showcasefestivaler og bransjetreff?
Musikkontorene og Music Norway lanserer ny mentor-ordning
— Du kommer ikke til å tjene ordentlige penger før du har millioner av streams hver måned
— Vi rappet om nordnorske sang-divaer og hjemmebrent
— Det er aldri dumt å være smart. Hvis man ønsker å nå mange og tjene masse penger, er det helt greit!
— Vi starter festivalen med et blot - for å knytte fellesskapet og koble seg på
— Du må i grunnen være ditt eget lille mediehus
— Uten markedsføring er det nesten umulig å bygge et publikum
— Vi skal ikke bli den største, vi skal heller bli den beste
— Som produsent må du gi artisten frihet til å skape
— Forstå publikum bedre for å ta bedre beslutninger
Markedsføring av konsert og turné
Hvordan benytte seg av hele salgsvinduet?
— Usikkerhet er bra. Det å komme seg litt ut av komfortsonen
— Jeg ser etter det som skiller seg ut, som våger å stå for noe
Ville ikke være med i MGP - endte opp i Eurovision-finalen
— Dette har fans på lik linje med fotballag og andre store artister
— Jeg kjøpte eget lydanlegg, piano og bil, og kjørte rundt og spilte der jeg ble invitert
— Det var viktig for oss begge at musikken og låten kom i fokus
Veien til Melodi Grand Prix
Norges største musikkonkurranse!
Søk om deltagelse i managementprogrammet DRIVE
— Det er mange måter å tjene penger direkte fra kjernefansen
— Hadde pengene vært motivasjonen, kunne jeg gjort fryktelig mye annet
TikTok introduserer artistkontoer i Norge
Bookingagent Vibeke Hay Wold om å lykkes som artist
Ladies backer!
— Alle andre bransjer tjener penger på kunnskap og innhold artister gir vekk gratis
— Samarbeid og collabs er nøkkelen til suksess
Web3 og musikkbransjen
Hva er Web3, NFTs, DAOs, POAP og smarte kontrakter?
— Å ikke ville være på TikTok i dag er det samme som å ikke ville bli spilt på radio «back in the days»
Langsiktige investeringer og økonomistyring for artister
— Nøkkelen er å finne ut hvilke produkter du kan selge til dine superfans
Hvordan få musikken spilt på internasjonal radio
På tide å tenke lenger enn P3?
— Kall meg gjerne en «late bloomer»
Fra fans til patrons
Hilde Selvikvågs unike Hageturnè
Artistutvikling
Er du artist? Ønsker du å bli det? Eller jobber du kanskje med en artist du har tro på?
— Mitt viktigste råd; lytt, lytt og lytt!
— Mange artister blir overrasket når jeg sier at jeg synes musikken de presenterer er for kommersiell
— De artistene som har gjort det bra historisk er de som har brutt igjennom en sosial konstruksjon
— Ofte tror jeg man kan få mer igjen for å skille seg litt ut
— Lag musikk som du digger selv
— Ta frem et ark, sett deg ned og ha en idémyldring
— Det som når lytteren gjennom støyen er det som virker mest ekte
— Hva er målet ditt med å søke på by:Larm?
— Verden går ikke under om du utsetter litt
Hvilke arrangører skal man være assosiert med og hvilke konserter skal man gjøre på hvilket tidspunkt i karrieren?
— Du skal ha gode grunner for å ikke teste ut TikTok akkurat nå
Hvilken plattform bør jeg velge?
Er det TikTok eller Patreon som er greia akkurat nå? Det kommer an på!
— Vi har bevisst ønsket å overraske og utfordre det klassiske publikummet
Tre gode råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging
Bygger fanbase i Sør-Korea og Taiwan
— Jobben vår er å fasilitere drømmen eller målet til artisten
Managerrollen
Har du lyst til å bli manager? Eller lurer du kanskje på om du trenger en?
Dataanalyse for dummies med Michelle Yuen
Hvordan pushe deg selv ut av boksen?
— Du må ha tålmodighet og is i magen
Fem enkle SoMe-tips fra Ævestaden
— Det skal være noe mer enn den låten. Jeg skal klikke meg inn og se at her åpenbarer det seg en verden
Hvordan få mest mulig ut av Instagram som kanal
Du har laget deg en Instagram-profil, og er klar for å ta nettet med storm. Men hvor begynner du egentlig?
— Alt henger sammen
— Konseptutvikling trenger ikke å være så komplisert
Dette kjennetegner en god strategi
Little Big Sister på norgesturné med musikkontorene
Slik skriver du en god pressemelding
Å sende en pressemelding er litt som å gå på blind-date: Du bør ta deg godt ut, komme i tide, ha noe interessant å si og skape nysgjerrighet.
Det handler ikke bare om å få inn penger og trykke av bokser, men å gjøre ting man genuint mener er bra
Derfor er det viktig å sette opp egne digitale kommunikasjonskanaler med fansen
Slik kan du nå bedre ut til ditt publikum som konsertarrangør
— Vi har alltid sett til alle andre steder i musikkbransjen enn der vi er selv
Nyhetsbrev - er det noe jeg bør bruke tid på?
Gammeldags og spam, eller din viktigste markedsføringskanal?
— Musikk er fundamentalt sett en veldig sosial greie, så folk vil fortelle deg om de liker det eller ei
Profil og merkevarebygging som arrangør
Grafisk profil og musikkprofil.
— Du må ikke være med på alt, men du må være til stede
— Det gjelder å finne ut hva som er den artistens DNA
Må jeg på TikTok?
Lær mer om norsk musikkbransje
Strategi og plan i sosiale medier
Du vil fortelle hele internett om den nye musikken du skal slippe, eller festivalen du skal lansere. Men hva begynner du egentlig med - og når begynner du?
— Det finnes flere eksempler på indieartister som tilsynelatende har bygget en karriere uten å ha et profesjonelt apparat rundt seg
— Sjanger er ikke utslagsgivende når vi setter programmet
— Det åpner opp for et blikk inn i vårt univers
— Skal samarbeidet bli bra må jeg først forstå hva artisten tenker og så må jeg bringe inn min visjon
Hva skal jeg poste i sosiale medier?
Poster vi for lite? Eller for mye? Hva slags innhold skal vi lage? Får vi nok resultater? Blir vi for stresset av å måtte være «påkoblet» hele tiden?
Sett opp en proff pressepakke
Enten du er artist, promotør eller arrangør er behovet for en ryddig pressepakke ofte enormt.