Blyant

min lesetid

Slik skriver du en god pressemelding

Å sende en pressemelding er litt som å gå på blind-date: Du bør ta deg godt ut, komme i tide, ha noe interessant å si og skape nysgjerrighet.

Av Kristian Stockhaus

Sist oppdatert: 05. desember, 2025

Intro

Hvis det er noen som er best egnet til å framsnakke musikken din og fortelle hvem du er, så er det nettopp deg. Selv om du samarbeider med et promobyrå, bør du ha egne tanker og forslag – det gir alltid et bedre resultat.

Denne guiden tar utgangspunkt i pressemeldinger for musikkutgivelser. Målet er å hjelpe deg med å skrive slik at mottakeren får lyst til å høre musikken din, skrive om deg eller dukke opp på konserten.

Teksten bør ha trøkk, bildene må være profesjonelle og oppsettet ryddig. Husk at en god pressemelding er kort, poengtert – og helst får plass på én A4-side.

Guiden er skrevet av Kristian Stockhaus, musiker, produsent og DJ bosatt i Bergen. Han har vært aktiv siden 2001 med prosjekter som Lekende Lett, Ungdomskulen og soloprosjektet Stockhaus. Foto: Øystein Grutle Haara

Guiden er skrevet av Kristian Stockhaus, musiker, produsent og DJ bosatt i Bergen. Han har vært aktiv siden 2001 med prosjekter som Lekende Lett, Ungdomskulen og soloprosjektet Stockhaus.
Foto: Øystein Grutle Haara

Komme i gang

Begynn med en god overskrift der du prøver å fange essensen av det du vil formidle. Beskriv låten eller artisten på en fargerik, kul eller spennende måte: «X river ned etablissementet på sin nye singel».

Ta utgangspunkt i at mottakeren kun leser begynnelsen av teksten. Start derfor med det viktigste og prøv å skape engasjement for videre lesning.

Innhold og vedlegg

Skriv en kortfattet tekst om deg og din utgivelse.

Hva er unikt med deg som artist og hva er historien bak albumet eller låten du vil få oppmerksomhet rundt? Er det en spesiell historie du vil fortelle? Har det skjedd noe nevneverdig i studio? Prøv å gi musikken noen knagger den kan henge på.

Her er elementer som bør være med - enten i selve pressemeldingen eller som vedlegg:

Design og format

Enten du bruker en mal i Mailchimp (se neste punkt) eller designer en egen pressemelding så må det glede øynene.

Det er viktig at pressemeldingen er oversiktlig og at det ikke er mye forstyrrende elementer.

Dette er et presseskriv som Krister Wiberg i ON IT laget for Wolf Alice sitt albumslipp av platen «Blue Weekend» (2021).

Dette er et presseskriv som Krister Wiberg i ON IT laget for Wolf Alice sitt albumslipp av platen «Blue Weekend» (2021).
Foto: ON IT

Dette er et presseskriv som Krister Wiberg i ON IT laget for Wolf Alice sitt albumslipp av platen «Blue Weekend» (2021).

Dette er et presseskriv som Krister Wiberg i ON IT laget for Wolf Alice sitt albumslipp av platen «Blue Weekend» (2021).
Foto: ON IT

Verktøy for utsending

Her er det flere muligheter. Noen foretrekker å sende ut korte og personlige e-poster med lenke til EPK til hver mottaker, mens andre igjen bruker ulike tjenester for masseutsendelse av e-post.

Mailchimp er et bra verktøy for å sende ut pressemeldinger. Der finnes det maler som du kan bruke til å sette opp pressemeldinger og etter at du har sendt det ut kan du se hvem som har åpnet mailen og hvilke linker som har blitt klikket på.

Du kan også bruke tjenester som FloDesk eller MyNewsDesk.

Hvem skal jeg sende pressemeldingen til?

Her må du bruke litt tid på å researche hvem som kan være interessert i å motta din pressemelding.

Dette kan være radioprogrammer som spiller din type musikk, eller journalister som skriver om artister innenfor din sjanger. Vær realistisk med tanke på hvem du sender til. Bruk heller tid på å utarbeide gode pressemeldinger til de som kan være mest interessert i å skrive om deg eller spille din musikk.

Det er stort sett en enkel sak å finne kontaktinformasjonen til journalister. Skal du for eksempel prøve å nå noen i NRK så har mailadressene deres ofte følgende oppbygging: fornavn.etternavn@nrk.no.

Når bør jeg sende pressemeldingen?

Det å sende en pressemelding samme uken som du slipper et album (eller motsatt, mange måneder i forveien) pleier ikke å ha noen hensikt. Du må finne en god balanse mellom korte tidsfrister og for god tid til å glemme mailen totalt.

Vi kan dessverre ikke gi deg en fasit på hvor lang tid i forkant du skal sende pressemeldingen, men gi mottakeren god tid til å lese, lytte og planlegge en sak eller radiospilling og send heller en hyggelig påminnelse noen uker før slipp.

Vær respektfull og unngå mas. Dersom du spammer ned en journalist risikerer du å bli ignorert av vedkommende. Ikke send meldinger på Messenger, Instagram eller på privat e-post.

Oppsummering

  • Vær tydelig på hva du ønsker at mottakeren skal gjøre etter å ha lest pressemeldingen.
  • Skriv kort og konsentrert – unngå fyllstoff og lange bakgrunnshistorier.
  • Bruk profesjonelle bilder og ryddig oppsett som understøtter budskapet ditt.
  • Sørg for at alle lenker, datoer og fakta er korrekte før du sender ut.
  • Husk at tonen skal være inviterende og personlig, ikke salgsaktig.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.