Slik skriver du en god pressemelding
Å sende en pressemelding er litt som å gå på blind-date: Du bør ta deg godt ut, komme i tide, ha noe interessant å si og skape nysgjerrighet.
Hvis det er noen som er egnet til å framsnakke din musikk og fortelle hvem du er, så er det nettopp deg. Selv om du jobber med et promobyrå, bør du ha egne tanker å bidra med for at resultatet skal bli best mulig!
Denne guiden tar utgangspunkt i en pressemelding for en musikkutgivelse.
Av Kristian Stockhaus
— Sist oppdatert:Intro
Om målet ditt er å få noen til å høre på din musikk, gå på en konsert eller skrive om ditt prosjekt, er det din jobb å gi mottakeren best mulig forutsetninger for å bli ledet sømløst gjennom din pressemelding.
Teksten bør poppe, bildene må være profesjonelle og oppsettet bør være ryddig og poengtert. Som regel skal hele herligheten få plass på en A4-side.
Guiden er skrevet av Kristian Stockhaus, musiker, produsent og DJ, bosatt i Bergen. Siden 2001 har han vært aktiv med flere band og prosjekter, inkludert Lekende Lett, Ungdomskulen og soloprosjektet Stockhaus.
Komme i gang
Begynn med en god overskrift der du prøver å fange essensen av det du vil formidle. Beskriv låten eller artisten på en fargerik, kul eller spennende måte: «X river ned etablissementet på sin nye singel».
Ta utgangspunkt i at mottakeren kun leser begynnelsen av teksten. Start derfor med det viktigste og prøv å skape engasjement for videre lesning.
-
Det er flere artister som har kvaler med å sjangerdefinere seg selv. Dette er likevel en god måte å få en journalist med på notene.
For mottakeren er det langt mer spennende å lese at musikken høres ut som «Bruce Springsteen strandet på en øde øy med en trommemaskin» enn å lese nok en generisk beskrivelse som at artisten spiller «poprock med elektroniske elementer».
-
Spiss teksten med tanke på hvem du sender pressemeldingen til.
Husk at 730, Subjekt og lokalavisen ikke nødvendigvis er opptatt av samme type vinkling.
-
Humor kan fungere for å øke nysgjerrigheten hos mottakeren, men alt med måte.
Innhold og vedlegg
Skriv en kortfattet tekst om deg og din utgivelse.
Hva er unikt med deg som artist og hva er historien bak albumet eller låten du vil få oppmerksomhet rundt? Er det en spesiell historie du vil fortelle? Har det skjedd noe nevneverdig i studio? Prøv å gi musikken noen knagger den kan henge på.
Her er elementer som bør være med - enten i selve pressemeldingen eller som vedlegg:
-
Fortell litt om hvem du er og hva du har gjort, men ikke skryt om alt mulig som ikke har relevans for din utgivelse i selve pressemeldingen.
En oppsummering av din karriere kan eventuelt legges til i en egen bio.
-
Det er viktig å ha med eventuelle fremtidige planer. Er singelen en del av et album som kommer? Er det planlagt konserter? Eller skal noe annet spennende skje rundt utgivelsen?
Om mottakeren får en følelse av at utgivelsen din er en del av en større plan, er det en fordel. Husk at det slippes tusenvis av låter hver dag.
-
Prøv å fange stemningen i musikken på pressebildene for å lage et helhetlig konsept.
Ha gjerne både liggende og stående bilder tilgjengelig slik at mottakeren selv kan velge hvilket bilde som passer best til en eventuell anmeldelse eller nyhetsartikkel.
Bildene må være høyoppløselige. På grunn av størrelsen bør de da deles via nedlastingslenker (for eksempel Dropbox), og ikke legges som vedlegg i selve mailen du sender ut.
-
Du kan enten sende en lyttelenke (generert fra distributør, fra Songspace eller fra en privat Soundcloud-profil) eller nedlastbare linker (for eksempel via Dropbox eller Google Drive). Det er viktig at tilgangen ikke er passordbeskyttet.
Hvis du sender til radiostasjoner, må du sende en ukomprimert fil som for eksempel WAV eller AIFF (som mottaker har mulighet til å laste ned).
Husk å gi filen(e) korrekt tittel og legg inn metadata.
-
Det kan være lurt å inkludere lenker til artistsider i sosiale medier og egen nettside i en pressemelding.
Som nevnt i punktene over er det også vanlig å legge pressebilder og musikkfiler et annet sted enn direkte som vedlegg i mailen. Dobbeltsjekk at alle lenkene virker, og at det er mulig å laste ned WAV-filer hvis det er intensjonen.
-
Det er en del informasjon som kan være greit å få med i en pressemelding:
Design og format
Enten du bruker en mal i Mailchimp (se neste punkt) eller designer en egen pressemelding så må det glede øynene.
Det er viktig at pressemeldingen er oversiktlig og at det ikke er mye forstyrrende elementer.
Verktøy for utsending
Her er det flere muligheter. Noen foretrekker å sende ut korte og personlige e-poster med lenke til EPK til hver mottaker, mens andre igjen bruker ulike tjenester for masseutsendelse av e-post.
Mailchimp er et bra verktøy for å sende ut pressemeldinger. Der finnes det maler som du kan bruke til å sette opp pressemeldinger og etter at du har sendt det ut kan du se hvem som har åpnet mailen og hvilke linker som har blitt klikket på.
Du kan også bruke tjenester som FloDesk eller MyNewsDesk.
Hvem skal jeg sende pressemeldingen til?
Her må du bruke litt tid på å researche hvem som kan være interessert i å motta din pressemelding.
Dette kan være radioprogrammer som spiller din type musikk, eller journalister som skriver om artister innenfor din sjanger. Vær realistisk med tanke på hvem du sender til. Bruk heller tid på å utarbeide gode pressemeldinger til de som kan være mest interessert i å skrive om deg eller spille din musikk.
Det er stort sett en enkel sak å finne kontaktinformasjonen til journalister. Skal du for eksempel prøve å nå noen i NRK så har mailadressene deres ofte følgende oppbygging: fornavn.etternavn@nrk.no.
Når bør jeg sende pressemeldingen?
Det å sende en pressemelding samme uken som du slipper et album (eller motsatt, mange måneder i forveien) pleier ikke å ha noen hensikt. Du må finne en god balanse mellom korte tidsfrister og for god tid til å glemme mailen totalt.
Vi kan dessverre ikke gi deg en fasit på hvor lang tid i forkant du skal sende pressemeldingen, men gi mottakeren god tid til å lese, lytte og planlegge en sak eller radiospilling og send heller en hyggelig påminnelse noen uker før slipp.
Vær respektfull og unngå mas. Dersom du spammer ned en journalist risikerer du å bli ignorert av vedkommende. Ikke send meldinger på Messenger, Instagram eller på privat e-post.
Oppsummering
Selv om du kanskje ikke får en listeplassering eller nyhetssak hver gang du sender ut en pressemelding, så gjør du noen i musikkbransjen oppmerksom på ditt artisteri.
Det er mange måter å måle suksess på.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.