Mark Adams:
— Uten markedsføring er det nesten umulig å bygge et publikum
Av Leif Haaland
|Mark Adams har jobbet med artister som Adele, David Guetta og Ed Sheeran. Nå fokuserer han på artistutvikling og markedsføring i selskapet Blinding Talent.
I denne videoen snakker han om hvor viktig markedsføring er for en artist, både rundt en lansering og som generell branding av artisten.
— Folk kjøper opplevelsen, ikke produktet. Dette er viktig for en artist å tenke på når de skal bygge et publikum, at de både må ha et godt produkt og skape en god opplevelse. I tillegg er det avgjørende å samle data rundt publikum.
For at plateselskap skal ønske å investere i deg som artist, må de se hvordan de kan tjene penger. Det er her data kommer inn i bildet.
— Det er først når du har data, at du har verdi i din business. Det er helt avgjørende.
![Mark Adams 1 48 1](https://musikkontoret.imgix.net/Mark-Adams_1.48.1.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=225&transformer=imgix&w=400)
Når en fan blir en ambassadør, får du i praksis ti flere nye markedsførere for deg som artist, forteller Mark Adams fra Blinding Talent.
Video: Sjur Pollen
Knekk koden
Relatert innhold
![D2Merch produserer merch for en rekke norske artister og band fra fabrikken i Stavanger. Foto: Daniel Engen](https://musikkontoret.imgix.net/image1.jpeg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=300&transformer=imgix&w=400)
Miljøvennlig merch
— Skal samarbeidet bli bra må jeg først forstå hva artisten tenker og så må jeg bringe inn min visjon
![Ävestaden Johannes Selvaag](https://musikkontoret.imgix.net/Bilder-til-artikler/%C3%84vestaden-Johannes-Selvaag.jpg?auto=compress%2Cformat&crop=focalpoint&fit=crop&fm=webp&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=271&transformer=imgix&w=400)