Mark Adams om artistutvikling:
— Samarbeid og collabs er nøkkelen til suksess
Av Leif Haaland
|Mark Adams har jobbet med artister som Adele, David Guetta og Ed Sheeran Nå fokuserer han på artistutvikling og markedsføring i selskapet Blinding Talent.
For å utvikle artister bruker Blinding Talent en modell de kaller «the five corner model». Den består av musikk, markedsføring, live, bransjekunnskap og well-being, hvordan du har det som artist.
— Noen av de beste samtalene artistene mine har hatt [med bransjefolk, red.anm] har vært når de er i studio, noen banker på døren, de liker det de hører, og det kan for eksempel være noen fra et stort management som kan tenke seg å jobbe med artisten. Dette skjer ofte!
Å spille live er ikke nødvendigvis for alle
Mark mener man skal tenke seg om før man kaster seg ut på spillejobber. Hva er regnestykket når alt kommer til alt?
— Når du tar med alle utgiftene og tiden du bruker på reising og selve konserten, men også promo og markedsføring i forkant av konserten, kan dette koste deg mer enn du tjener. Du burde vurdere hver konsert og tenke: «Er dette en bra forretningsmodell?»
Hør hvordan Mark og Blinding Talent utvikler artister gjennom «the five corner model» i videoen.

Mark Adams mener man kan tenke smart rundt konserter. — Vi er fan av support-turnéer. Du får spille for et publikum som en større artist allerede har brukt mye ressurser på å samle, og din jobb blir da å gjøre dem til egne fans.
Video: Sjur Pollen
Knekk koden
I videoserien KNEKK KODEN vil Musikkontoret.no rette fokus på hvordan artister og andre aktører i musikkbransjen kan jobbe med utvikling av merkevare og identitet.
Relatert innhold

Hvordan «Musikklandet» kan gi bransjen tyngde

Hvordan skape bedre rom for musikk?
Hva skal til for at flere kan føle seg hjemme i kulturlivet? Her får du konkrete grep for å gjøre rommet mer inkluderende – fysisk, sosialt og digitalt.