Mark Adams om artistutvikling:
— Samarbeid og collabs er nøkkelen til suksess
Av Leif Haaland
|Mark Adams har jobbet med artister som Adele, David Guetta og Ed Sheeran Nå fokuserer han på artistutvikling og markedsføring i selskapet Blinding Talent.
For å utvikle artister bruker Blinding Talent en modell de kaller «the five corner model». Den består av musikk, markedsføring, live, bransjekunnskap og well-being, hvordan du har det som artist.
— Noen av de beste samtalene artistene mine har hatt [med bransjefolk, red.anm] har vært når de er i studio, noen banker på døren, de liker det de hører, og det kan for eksempel være noen fra et stort management som kan tenke seg å jobbe med artisten. Dette skjer ofte!
Å spille live er ikke nødvendigvis for alle
Mark mener man skal tenke seg om før man kaster seg ut på spillejobber. Hva er regnestykket når alt kommer til alt?
— Når du tar med alle utgiftene og tiden du bruker på reising og selve konserten, men også promo og markedsføring i forkant av konserten, kan dette koste deg mer enn du tjener. Du burde vurdere hver konsert og tenke: «Er dette en bra forretningsmodell?»
Hør hvordan Mark og Blinding Talent utvikler artister gjennom «the five corner model» i videoen.
Knekk koden
I videoserien KNEKK KODEN vil Musikkontoret.no rette fokus på hvordan artister og andre aktører i musikkbransjen kan jobbe med utvikling av merkevare og identitet.