Miljøvennlig merch
Av Martha Lyse
|Her deler vi noen enkle råd for å gjøre din merch mer miljøvennlig.
Tenk hvor mye et genialt design kan bygge opp merkevaren din som artist eller band. Hva hadde for eksempel Ramones vært uten den Arturo Vega-designede logoen som sannsynligvis har solgt flere skjorter enn plater for bandet?
Men også rockeband, popstjerner og folkemusikere må tenke på miljøet før det bestilles inn for mange t-skjorter og annen merch.
Daniel Engen i D2Merch deler noen gode råd på veien.
Mengde og transport
Trykk opp mindre kvanta og undersøk hvilke størrelser du selger mest av. Slik kan du unngå å sitte igjen med mange usolgte t-skjorter. Mindre kvanta betyr normalt høyere pris for hvert enkelt plagg, men i det lange løp er det ikke nødvendigvis dyrere. Og hva er vel ikke bedre enn at merchet blir utsolgt? Utsolgt skaper hype!
Sertifiserte aktører
Bruk aktører som er riktig sertifisert og bruker «nye» farger, uten kraftige kjemikalier, og som treffer
dagens standard til miljøkrav.
Sertifisert tøy
Gå for økologiske alternativer: Kunden er ofte villig til å betale litt ekstra for skikkelig tøy og god kvalitet. Unngå plast. Det finnes fabrikker i Kina som produserer nye plastflasker for så å resirkulere dem. Derfor bør man alltid se etter skikkelige sertifiseringer, som for eksempel GRS (Global Recycle Standard) dersom man går for polyester som bør være resirkulert.
GOTS (Global Organic Textile Standard) er en av de beste tekstilsertifiseringene og dekker alle prosessene fra bomullsfrø til ferdig produkt.
Planlegg i god tid
Planlegg i god tid for å holde klimaavtrykket på merch nede. Unngå flyfrakt, bruk lokale leverandører. Du kan også få levert merch direkte til spillested og dermed korte ned på antall transportetapper.
Promoter hva som har blitt gjort og hvorfor
Dette vil engasjere. Det å tenke på etikk og miljø vil også få fansen til å tenke på etikk og miljø - og dermed skape en positiv innvirkning og holdning til bærekraft.
Fokuser på kvalitet
Et plagg i god kvalitet varer lengre, blir mer brukt og fungerer dermed enda mer som branding. Husk at bandet speiles gjennom merchen.
Unngå årstall og andre elementer som gjør at merchen din blir raskt utdatert. Har du mye gammel merch til overs kan du i mange tilfeller trykke nytt design over det gamle - enten ved silketrykk, brodering eller patch.