Artist Hilde Selvikvåg om sosiale medier:

— Du må i grunnen være ditt eget lille mediehus

Av Leif Haaland

| 12. mars, 2024

Ikke bare gir hun ut sin egen musikk, Hilde Selvikvåg er også sin egen manager, og bruker egne sosiale kanaler aktivt for å skaffe seg et publikum.

— Artistyrket er jo litt sånn, at du må kunne mange forskjellige ting, og stadig flere ting. Da vi var på hageturné var jeg en slags journalist også. Du skal ta bilder, filme litt, fortelle følgerne dine hvor du er, ta de med på reisen. Da må du selv velge hva som er interessant innhold, og det er ganske krevende når du i tillegg skal spille konsert, være hyggelig, prate med folk, og gjøre en musikalsk jobb.

Hilde forteller at det kan være psykisk krevende å hele veien føle at man skal legge ut noe som er engasjerende og følge med på responsen og avspillinger på Spotify for Artists, og at hun finner balansen ved å logge av og ta pauser.

— Det er ingen som lurer på hvor jeg er blitt av, selv om man kanskje kan tro det. Folk holder på med sitt. Om jeg tar en uke her og der, eller en måned for den saks skyld, så tror jeg det er viktig.

Frihet til å gjøre det hun vil selv

Hilde Selvikvåg har etablert seg på den norske popscenen med varme og fengende poplåter på jærdialekt, hageturnéer over hele landet og Spellemannsnominasjon. Hun er i grunnen sin egen manager.

— Det har vært godt å ha frihet til å gjøre det jeg har lyst til. Jeg har heller valgt å ha et team hvor jeg kan ha idédugnader, der jeg kan få tips og innspill, på hvordan ting skal se ut, men også fra produsenter, hvordan musikken skal høres ut.

Hør hvordan Hilde bruker egne sosiale mediekanaler, hvordan hun finner balanse og klarer å fokusere på musikken, og hennes take på hvordan man kan gi ut musikken selv og være sin egen manager.

Hilde Selvikvåg still 3

— Det har vært godt å ha frihet til å gjøre det jeg har lyst til. Jeg har heller valgt å ha et team hvor jeg kan ha idédugnader, der jeg kan få tips og innspill.
Video: Sjur Pollen

Knekk koden

I videoserien KNEKK KODEN vil Musikkontoret.no rette fokus på hvordan artister og andre aktører i musikkbransjen kan jobbe med utvikling av merkevare og identitet.

Se flere videoer i serien her!