Nyhetsbrev - er det noe jeg bør bruke tid på?

Gammeldags og spam? Eller kanskje din viktigste markedsføringskanal!

Nyhetsbrevet har vært i bruk siden internetts spede barndom, men ryktene om at nyhetsbrevet er irrelevant og utdatert er sterkt overdrevet.

Det viser seg ofte at nyhetsbrevet fortsatt er en av de beste kanalene for salg og merkevarebygging.

Av Marit Stokkenes

Sist oppdatert: 29. august, 2022

Hvorfor skal jeg satse på nyhetsbrev?

Selv om mye handler om sosiale medier som Facebook, Instagram og TikTok om dagen, har nyhetsbrevet flere fordeler i forhold til disse kanalene.

Hvor ofte bør jeg sende ut nyhetsbrev?

Her er det ingen fasit, men husk at folk aktivt har meldt seg på nyhetsbrevet nettopp fordi de vil høre fra akkurat deg.

Ved å lage en egen oversikt over viktige hendelser og nyheter det kommende året vil du raskt se et minimumsantall over hvor mange nyhetsbrev du bør sende ut.

Pass på å spre nyhetsbrevene jevnt ut i løpet av året, slik at man holder interessen oppe.

Start med faste utsendelser av nyhetsbrev for eksempel én gang i måneden, og legg inn en påminner i kalenderen din slik at du setter av tid der du prioriterer å lage innhold og sende ut nyhetsbrev. Så kan du heller sende ut bonus-nyhetsbrev i perioder der det skjer ekstra mye gøy!

Tips

De fleste nyhetsbrevtjenester gir deg mulighet til å lage et nyhetsbrev som automatisk sendes ut til nye abonnenter. Lag en skikkelig bra velkomstmail, kanskje med noe eksklusivt innhold slik at fans helt fra starten føler at det var et lurt valg å abonnere på akkurat ditt nyhetsbrev.

Kom raskt til poenget

Det aller viktigste i et nyhetsbrev er emnefeltet. Når du scanner gjennom uleste mail i innboksen er det emnefeltet som vil avgjøre om du åpner nyhetsbrevet eller ikke. Pass på at du har et kort emnefelt, skriver det viktigste først og fanger oppmerksomheten.

Prøv likevel ikke å gå i clickbait-stien og bli for mystisk for å lokke folk til å åpne nyhetsbrevet. Selv om mottakeren ikke har tid til å åpne det akkurat nå, har de sannsynligvis lest emnefeltet. Det er derfor lurt å tenke på emnefeltet som et mini-nyhetsbrev i seg selv, oppsummert i én setning eller noen viktige stikkord. Vær direkte og rett på sak!

Det samme gjelder selve innholdet i nyhetsbrevet. Ha få budskap i hvert nyhetsbrev. Legg det viktigste øverst. Har du med en lenke du vil at leserne skal trykke på? Pass på at du legger den flere steder, slik at du øker sannsynligheten for at folk får det med seg. Legg gjerne lenken både i teksten, på bilder og som en egen knapp.

Har du mange ulike ting å dele? Vurder å dele de opp og spre de i hvert sitt nyhetsbrev i stedet for å prøve å presse mye viktig informasjon i én e-post. Folk får som regel bare med seg hovednyheten.

God bruk av emnefelt: Selv om man ikke åpner nyhetbrevene til Rockefeller får man likevel med seg de viktigste konsertnyhetene ved å lese overskriften. Foto: Skjermdump

God bruk av emnefelt: Selv om man ikke åpner nyhetbrevene til Rockefeller får man likevel med seg de viktigste konsertnyhetene ved å lese overskriften.
Foto: Skjermdump

Hva skal jeg skrive om?

OK, så nyhetsbrev er åpenbart viktig å bruke når man skal dele store nyheter. Men hva skal man si alle de månedene når man ikke slipper en ny plate eller skal ut på turné?

Her skal vi se på noen idéer til innhold.

Hvordan unngå å havne i spam-filteret?

Det største problemet med nyhetsbrev er hissige spamfilter som kan sørge for at e-posten din aldri når mottakeren.

Heldigvis finnes det noe en kan gjøre for å blidgjøre spamfiltrene.

Valg av nyhetsbrevtjeneste

Det finnes flere nyhetsbrevleverandører, som tilbyr ulike tjenester til ulike priser. Mailchimp er mye brukt i musikkbransjen, men det finnes også norske alternativ på markedet, som for eksempel MailMojo.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.