TikTok introduserer artistkontoer i Norge

Av Tord Litleskare

| 30. november, 2023
Logoen til det sosiale nettverket og videotjenesten TikTok. Foto: Alexander Shatov / Unsplash

Logoen til det sosiale nettverket og videotjenesten TikTok.
Foto: Alexander Shatov / Unsplash

Bransjetopp mener at TikToks artistkonto innen kort tid vil bli viktigere enn «Spotify for Artists».

Muligheten for å opprette artistkonto på TikTok er nå tilgjengeliggjort for norske artister. Tjenesten lover blant annet «nyskapende verktøy for å promotere musikk».

Du finner mer informasjon på TikToks nettsider.

Jørn Dalchow, som driver daWorks Records og flere søsterselskaper i Oslo, forteller at han var med på et møte med TikTok i Tyskland i september der de introduserte utrullingen av TikTok Artist Account.

Ifølge ham skulle da søkeprosssen for å få en slik verifisert profil forenkles.

Et av de viktigste stedene for å oppdage musikk

Søknadssiden til TikToks artistkonto har vært tilgjengelig på norsk siden da, men søknadsmuligheten har vært sperret for Norge og de kunne ikke si når det ville bli åpnet for Norge.

Dalchow og hans kollegaer har sjekket jevnlig og først forrige uke ble det mulig.

— Det første og viktigste med TikTok Artist Account er at man får en «Music Tab» som knytter dine utgivelser til profilen din, sier Dalchow til Musikkontoret.

Han legger til:

— TikTok har blitt et av de viktigste stedene for å oppdage ny - og gammel musikk. For mange viktigere enn Spotify. Det er dessuten bare en myte at dette kun er for unge artister og artister innen populærmusikk. Alle sjangere er representert. Når artistene nå kan bygge sine egne artistprofiler der blir det lettere å ta kontroll på kommunikasjonen til nye og gamle fans og knytte den direkte til musikken din. TikTok har sagt de vil rulle ut en rekke muligheter til disse profilene utover i 2024, blant annet billettsalg til konserter, integrering med musikktjenester som Spotify og muligheter for «monetization». De har også det de kaller «New»-tag for å vise frem den nye musikk du gir ut, «Artist Pick», «Behind the Songs» og «Charts» som noen av mulighetene på profilene for å løfte frem musikk på TikTok.

Jørn Dalchow har jobbet i norsk musikkbransje siden 1986. Han driver til daglig daWorks Records (etablert i 2000) og flere søsterselskaper i Oslo. Han var tretten år i landets største plateselskap PolyGram/Universal Music. Foto: Privat

Jørn Dalchow har jobbet i norsk musikkbransje siden 1986. Han driver til daglig daWorks Records (etablert i 2000) og flere søsterselskaper i Oslo. Han var tretten år i landets største plateselskap PolyGram/Universal Music.
Foto: Privat

Bruk tags aktivt

Jørn Dalchow har følgende råd til artister som ønsker at musikken skal oppdages av flere på TikTok.

— TikTok praktiserer ganske enkle prioriterte hashtags for musikk på sin plattform. #newmusic er deres tag for all ny musikk, så bruk den aktivt. Det samme gjelder sjanger-tags som for eksempel #pop #rnb #rock #classical #jazz.

Han legger til:

— Spotifys svar på dette er de for lengst i gang med. På by:Larm viste de frem en rekke nye muligheter som skal rulles ut for «Spotify for Artists» fremover, så det er bare å følge med på begge steder.

Dalchow er musikkpolitisk engasjert, blant annet som tidligere styreleder i Music Export Norway og Skandinavias første styremedlem i den internasjonale platebransjen, IFPI Main Board (London), som representant for de europeiske uavhengige plateselskapene.

Han er forfatteren bak fagbøkene «Hjelp, jeg er i popbransjen!» og «A&R guru - Artistutvikling».