Joakim With Steen:

Ville ikke være med i MGP - endte opp i Eurovision-finalen

Av Joakim With Steen

| 30. januar, 2024
Joakim With Steen på scenen under MGP-finalen, under artistnavnet JOWST. Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

Joakim With Steen på scenen under MGP-finalen, under artistnavnet JOWST.
Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

Ikke alle artister kan være med på MGP. Noen artister er kanskje for kule, for sære, for lite mainstream. Har ikke råd til å tape. Kan ikke assosieres med konseptet. Eller er de det?

Som produsent og låtskriver fra flere hundre sessions og tekniker på over hundre innspillinger har jeg opplevd at Melodi Grand Prix er no go for enkelte artister.

Det er ikke alltid artistene som har et problem med Melodi Grand Prix, men kanskje heller management eller labels.

Som regel er det likevel artistene som formidler det, så kanskje er egentlig artisten mer enn bare budbringeren?

Enorm eksponering

La oss se for oss at du lager en låt som du blir veldig fornøyd med. Det er en låt som bygger på personlig erfaring, som du endelig har fått et nytt perspektiv på. Den går i 100 bpm, i D, innehar et refreng som du stadig vekk går og tenker på. Du får hjelp til å produsere den ferdig.

Du lager potensiell cover-art. Du spiller den for noen venner, og noen av dem elsker den. Noen skjønner den kanskje ikke helt. Men det er ikke så farlig. Låta er deg!

Du ender opp med å ville gi den ut. Kanskje jobber du med et label, eller kanskje du bare gir ut musikken selv via en distributør. Du planlegger, og finner ut at du må lage ny cover-art og få den mikset og mastret. Du organiserer det, og begynner å drømme deg bort i en «kanskje-verden», hvor du en dag kanskje kan spille denne låta live for flere tusen tilskuere, eller den spilles på radio. Du får kanskje platekontrakt eller publishing-avtale basert på hvor fint det var.

Hva om noen kom til deg da, og sa: «Du kan få lov til å spille den for over én million mennesker». På en stor scene. Du kan ha på deg det du vil, og kan ellers fremføre låta visuelt og sonisk akkurat slik du vil. Og kanskje, noen måneder senere kan du få spille den for nærmere 200 millioner mennesker. Har du lyst til det?

Selvfølgelig har du det. Det er dette du får om du er med i Melodi Grand Prix, og potensielt Eurovision Song Contest.

Ina Wroldsens management uttaler overfor Musikkontoret at hun er «udelt positiv» til MGP og ser det som en fantastisk mulighet til å få promotert både artist og musikk. Hun deltok som låtskriver i 2013, en erfaring som «frister til gjentakelse». At hun ikke har meldt seg på siden har kun med mangel på tid å gjøre. Foto: Truls Qvale

Ina Wroldsens management uttaler overfor Musikkontoret at hun er «udelt positiv» til MGP og ser det som en fantastisk mulighet til å få promotert både artist og musikk. Hun deltok som låtskriver i 2013, en erfaring som «frister til gjentakelse». At hun ikke har meldt seg på siden har kun med mangel på tid å gjøre.
Foto: Truls Qvale

Det er mye rart i både Eurovision og på MGP. Men det er mye rart på radio også. Og på Spotify. Det er uunngåelig at låta di ikke blir spilt av eller vist frem rett før eller etter noe du ikke vil assosieres med. Verdens verste politiker kan også ende opp med å poste din låt på alle sine storyer på Instagram det neste året.

Grunnen til at du skal være med på MGP er fordi at det er en mulighet til å la mange få sjansen til å like låta di.

Ingen liker en låt de aldri har hørt før. Derfor er det lettere for en etablert artist med fans å få oppmerksomhet, enn for en ny artist uten lyttere. Selv om MGP er en låtskriverkonkurranse, er det også et underholdningsprogram. Derfor skal det helst være uforventede skifter, og ikke bare ti ballader med lange kjoler etter hverandre.

Er du artist, og ønsker å være med, trenger du egentlig bare å sørge for at du lager den musikken du vil dele med verden. For deretter å høre med NRK om de vil ha deg med, ved å sende inn en bra demo.

Min opplevelse med Melodi Grand Prix

Jeg har selv vært med på Melodi Grand Prix fire ganger, og i Eurovision én gang. Som JOWST, var «Grab The Moment» min første utgivelse, og jeg utarbeidet hele mitt visuelle konsept sammen med NRK og Warner. Sånn sett så hadde jeg ikke så mye å «ødelegge». Jeg tror mange er usikre eller redde for hvordan en MGP-deltakelse kan påvirke deres image. Men om man bare går på scenen med det man ønsker å gå på en annen scene med senere, så kan det ikke gå galt (ikke så galt som det kunne gått hvis du blir med på MGP med en låt som du ikke liker en gang. Det ville blitt kun for å få oppmerksomhet).

Det kan godt hende at du ikke vinner. Men jeg tror en god måte å tenke på, er at det ikke er en konkurranse. Ikke for deg, i det minste. Se på det som en festival, eller en spillejobb. Eller bare generelt oppmerksomhet rettet mot det du ønsker å formidle.

MGP og Eurovision har vært en stor døråpner for meg. Det åpnet nesten litt vel mange dører. Plutselig ble det aktuelt å skaffe seg et team (management, bookingselskap, label, advokat, regnskapsfører, osv).
Joakim With Steen

MGP og Eurovision har vært en stor døråpner for meg. Det åpnet nesten litt vel mange dører. Plutselig ble det aktuelt å skaffe seg et team (management, bookingselskap, label, advokat, regnskapsfører, osv). Et argument for å ikke være med på MGP er at det blir vanskelig å overgå dette fjellet av aktivitet. Alle grafer på alle tjenester, strømmetall, Tono-vederlag, forespørsler og lignende var unormalt høyt rundt denne MGP-fremføringen en lørdag kveld på NRK, og ukene etter, frem til Eurovision-finalen hvor 187 (+/-) millioner ser deg for første gang, live på TV.

For min del ble det sommerturné, VG-lista, invitasjoner til diverse land, Lindmo, pressedekning, radiospilling og intervjuer. Så da jeg ga ut en ny singel noen måneder senere, ville alle realistiske tall virke unormalt lave sammenlignet med tidligere.

En fantastisk plattform

Jeg synes MGP er en fantastisk plattform for dem som bruker den riktig. Som artist burde du bruke den så lenge du har noe du vil vise frem. Omtrent 20 prosent av Norges befolkning ser på MGP, og de kan få se og høre musikken din, om du er så heldig å bli plukket ut til å være med. Uten å ha spurt mer eller mindre «kredible» artister om hvorfor de ikke har vært med i MGP før, så kan jeg tenke meg frem til at de kunne svart noe som: «Det har ikke passet for meg», «Det er ikke riktig arena for meg».

Men hvorfor har det ikke passet for deg? Hvilke planer har du hatt som er viktigere enn å vise frem musikken til så mange? Hvorfor kunne du ikke gjøre dette også?

Det siste spørsmålet stilte MGP-general Stig Karlsen meg i desember 2016. Jeg sendte inn et tidlig utkast av «Grab The Moment» for moro skyld. Egentlig bare for å sjekke om NRK mente det var godt nok for MGP, for å så takke nei til et eventuelt tilbud om å være med. Da NRK sa til meg at de var interessert i å ha med låta, sa jeg først at jeg hadde andre planer. Jeg hadde nylig inngått et samarbeid med Warner Music, og hadde satt en foreløpig releasedato. Kanskje rundt februar 2017. Så mente Karlsen at man kunne jo gjøre begge deler; både gi ut med Warner, og være med på MGP. Jeg måtte bare sette en annen releasedato.

Etter å ha tatt en telefon til min A&R, som oppmuntret veldig til å takke ja til dette, gjorde jeg nettopp det. Selv om jeg ikke helt visste hva jeg bega meg ut på. Men før disse planene var helt spikret, var det en veldig viktig detalj som måtte avklares. Og det var: «Hvem skal synge?»

Joakim With Steen har blant annet vunnet MGP og deltatt i Eurovision med artistprosjektet JOWST i 2018 og som låtskriver for Polen (!) så sent som i 2022. Foto: Tord Litleskare

Joakim With Steen har blant annet vunnet MGP og deltatt i Eurovision med artistprosjektet JOWST i 2018 og som låtskriver for Polen (!) så sent som i 2022.
Foto: Tord Litleskare

«Grab The Moment» var et prosjekt jeg hadde i studio da jeg ikke hadde andre oppdrag. Jeg drev et studio som het Red Line Studio, og hadde funnet ut at jeg måtte prøve å skape noe. Men fra å ha drevet både studio og label hvor jeg ga ut musikk for band og artister som kom til studio, skjønte jeg at jeg måtte få ting til å skje. Noe mer enn å bare få det til å høres fint ut, tilgjengeliggjøre det, og så dele en Facebook-post.

Jeg hadde lært at for å engasjere måtte man la folk få eierskap, eller bare et sterkere forhold til produktet/merkevaren/prosjektet. Jeg startet derfor en slags blogg, i form av en lukket Facebook-gruppe som het «JOWST - Making A Hit». Den omhandlet min prosess for å lage en kommersiell suksess. I denne gruppen hadde jeg nok litt over 150 medlemmer, som jeg delte prosessen med. Dette var hovedsakelig venner og familie, tidligere kolleger og studenter fra lyd og musikkproduksjon på Noroff. Jeg delte totalt 22 utkast på denne siden og sammen med min med-låtskriver Jonas McDonnell tok vi imot tilbakemeldinger, bearbeidet nye utkast, og postet med jevne mellomrom. Det var utkast nummer 19 som ble sendt inn til NRK, og den ferdige masteren var utkast 28.

Men den store omvendingen i denne prosessen, var at Jonas McDonnell ikke ønsket å være med-artist i anledning Melodi Grand Prix. Han skjønte at det antagelig var et godt valg for låten sin del, å la den være med, så han gikk med på at noen andre kunne få lov til å synge den i stedet. Da startet arbeidet med å finne vokalist. Både jeg, NRK og Warner jobbet med dette. Jeg tok kontakt med artister og vokalister som jeg tenkte ville passe, og Warner gjorde det samme. Jeg endte opp med å høre opptak av syv forskjellige artister/vokalister på låten, og det var Aleksander Walmann som hadde den mest overbevisende leveransen, og som derfor ble valgt ut til å være med. Jeg ønsker også å presisere at det var jeg som tok dette valget. Ikke NRK eller Warner. Men det var Warner som indirekte satte oss i kontakt, og både Warner og NRK «godkjente» dette valget.

Min siste spillejobb var for omtrent hundre personer i Trondheim, med mitt alternative rockeband i 2007, så overgangen til 8.000 tilskuere i Oslo Spektrum, med 1.2 millioner TV-seere var stor.
Joakim With Steen

Det var en bratt læringskurve, og jeg fikk barn to dager før pressekonferansen som skulle avsløre hvilke artister som skulle være med i MGP 2017. Min siste spillejobb var for omtrent hundre personer i Trondheim, med mitt alternative rockeband i 2007, så overgangen til 8.000 tilskuere i Oslo Spektrum, med 1.2 millioner TV-seere var stor.

Jeg utarbeidet konseptet om å bruke maske, og ikke vise ansikt ganske lenge før MGP-deltakelsen. Inspirert av artister som Deadmau5, Slipknot, Daft Punk og lignende.

Promoturné og Eurovision

Etter å ha vunnet MGP, ble det promoturné i Europa, hvor vi besøkte Riga, London, Tel-Aviv og Amsterdam. Poenget med denne turneen var både å promotere oss selv, låta, og engasjere Eurovision-fansen. Men det var også for å bli kjent med de andre artistene og delegasjonene, samt å få trening i å snakke med presse på engelsk, og bare det å stå på diverse scener og lignende.

Da vi var med i Eurovision, dro vi til Kiev i Ukraina to uker før selve finalen. Det var totalt tolv prøver og opptredener, hvor de fire siste var med fullsatt sal med over 10.000 tilskuere. Så jeg satte min rekord, til da, i antall publikum på en lydprøve.

Det beste for meg ved å være med på Eurovision, var det å bli kjent med så mange artister og bransjefolk fra forskjellige land. Jeg har siden gitt ut remix og singel med Manel Navarro (Spania), gitt ut låten «Burning Bridges» med Kristian Kostov (Bulgaria), dratt på låtskrivertur til Helsinki og LA sammen med Lasse Piirainen fra Norma John (Finland), skrevet låt med Nathan Trent (Østerrike), Brendan Murry (Irland), Levina (Tyskland), Jana Burceska (Makedonia), laget remix for Sunstroke Project (Moldova). Og dette er bare de jeg har jobbet videre med fra Eurovision 2017.

Denne deltakelsen har også åpnet dørene for artister og låtskrivere som har vært med senere år.

Maxresdefault

JOWST fremfører «Grab The Moment» etter å ha vunnet i den norske MGP-finalen i 2017.
Video: YouTube

Stigen

Når man er produsent og/eller låtskriver, er det normalt å måtte jobbe seg oppover. Man laster ikke ned Ableton på tirsdag og har session med Beyoncé dagen etter. Man må opparbeide seg kunnskap, erfaring og selvtillit (blant annet). I 2017 hadde jeg drevet mitt eget studio i syv år, jobbet med mange artister innenfor de fleste sjangere, men ikke skrevet så mye. Etter å ha vært med i Eurovision, ble det helt naturlig å være kvalifisert til å jobbe med andre artister og låtskrivere som også deltok i Eurovision 2017.

Dette gjorde at jeg fikk et enkelt «ja» når jeg foreslo et samarbeid. Både med veldig kjente og etablerte, samt unge og relativt uerfarne, som hadde klart å havne i Eurovision med et bidrag. Jeg følte meg da, og føler meg fortsatt både veldig erfaren og uerfaren. Jeg kommer stadig over eksempler på at det er bare én låt som endrer alt. Når jeg sier «alt» så mener jeg noe som gir nye muligheter, åpner dører, gir et kvalitetsstempel og lignende. Altså «et steg nærmere en session med Beyoncé».

I ettertid har jeg holdt meg aktiv innenfor Eurovision på forskjellige måter. Jeg har vært låtskriver på mange låter som har vært ment for både den norske finalen og andre lands nasjonale finaler.

Her har jeg også fått anledning til å pitche låter, mye grunnet det at jeg allerede har vært i kontakt med diverse delegasjoner. Uheldigvis for meg, så har ikke jeg laget så veldig mange «Eurovision-låter» som bare ligger å venter på at delegasjonen fra Makedonia skal ta kontakt. Jeg har også deltatt på en del låtskriver-camper hvor Eurovision har vært fokus. Dette har egentlig ikke resultert i Eurovision på noen slags måte. De fem gangene jeg har hatt med en sang i en nasjonal finale, har ikke Eurovision vært fokus. Jeg har selv arrangert låtskrivercampen Oslo Songwriting Camp, og i 2019 fikk jeg inn Lake Malawi fra Tsjekkia. Vi lagde «Lucky» der, som året etter kom på en delt andreplass i den nasjonale finalen til Polen.

Nå driver jeg mitt eget label, hvor jeg primært gir ut egen musikk. Jeg jobber også som produsent for andre, er låtskriver i sessions, mikser og mastrer, samt gjør alt det en entreprenør burde gjøre for å drive en bedrift. Mitt fokus nå er artistutvikling og produksjon for andre, JOWST, og er i en relativt tidlig fase med å begi meg ut i filmmusikkens verden, som er en egen stige separert fra både Eurovision og den kommersielle musikkbransjen.

Om Joakim With Steen

Joakim With Steen vant den norske MGP-finalen i 2017 under artistnavnet JOWST med låta «Grab The Moment» og kom på tiende plass i Eurovision-finalen samme år. Han har også deltatt i MGP som låtskriver og produsent i 2018, 2020 og 2023. Han har også deltatt i Eurovision for andre land, blant annet Polen i 2022.