USB

Artistutvikling

Er du artist? Ønsker du å bli det? Eller jobber du kanskje med en artist du har tro på?

Da kan det være lurt å tenke gjennom hva som skal til for å skape et interessant univers det er spennende å følge over tid.

Her får du gode tips på veien.

Av Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen

Sist oppdatert: 30. oktober, 2023

Intro

Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen driver selskapet Little Big Sister, som blant annet gjør management for Karpe, Emilie Nicolas, Marit Larsen og Gabrielle.

I denne guiden forteller de om hvordan man kan jobbe med artistutvikling.

Silje Larsen Borgan. Foto: Kaja Bruskeland

Silje Larsen Borgan.
Foto: Kaja Bruskeland

Trine Jacobsen. Foto: Kaja Bruskeland

Trine Jacobsen.
Foto: Kaja Bruskeland

Hvem er du og hva vil du si?

Det å gjøre en enkelt låt tilgjengelig er etter hvert blitt en relativt smal sak. Det samme er det å nå mange ganske kjapt med digitalt innhold.

Å skape en tydelig identitet, drive helhetlig historiefortelling, gjøre lyttere om til ekte fans og beholde dem over tid – det er derimot ikke enkelt i det hele tatt. Det er krevende og en kontinuerlig prosess. Tenk derfor gjennom hva du faktisk vil si, hva du vil oppnå og hvorfor. For å bevare fans er det viktig å være ærlig, og tro til konseptet ditt.

Utforsk din kreative visjon: Hva vil du formidle? Og hva vil du oppnå? Identifiser karrierer, artister, meningsbærere eller kulturer som representerer noe av det du selv ønsker å formidle. Forsøk å identifisere din egen kunstneriske estetikk, i tillegg til musikk. Vær autentisk, men åpen for feedback.

Bruk tid på å kjenne etter hva som føles viktig og riktig - slik at du kan bygge en sammenhengende fortelling om og rundt deg og din kunst. Enten det er et politisk ståsted, eller noe lettfordøyelig, så finnes det en historie og et uttrykk som lyttere kan hekte seg på og føle seg nær.

Tenk langsiktig

Vær tro mot deg selv i alle valg du tar. Ikke forplikt deg til historier, konsepter, gimmicks eller avtaler du innerst inne vet du ikke vil kunne opprettholde over tid. Lytt til magefølelsen. Det gjør deg og alle historiene du forteller mye mer troverdig – nå og i fremtiden. Troverdighet er key om du ønsker deg trofaste fans.

Planlegg, og planlegg godt. Bruk litt ekstra tid om nødvendig, det angrer du sjelden på. Planlegg neste slipp, men også det som skal skje etterpå. Det gjør at du får maks ut av momentet du skaper med hver enkelt aktivitet og du blir omstillingsdyktig og fleksibel.

Nøyaktig hvor lang planleggingshorisont man bør og vil operere med, varierer gjerne avhengig av prosjekt, mål og hvilket sted i karrieren man er på.

Det kan for eksempel være fint å ha en overordnet treårsplan der store linjer skisseres, men mer kortsiktige planer for ulike deler av prosjektet – det kan være konkrete mål som å øke antall følgere i sosiale medier det neste halve året, selge et bestemt antall konsertbilletter til en konsert om noen måneder, bli intervjuet i lokalavisa eller jobbe med favorittprodusenten.

Musikken kommer alltid først

Med så mye fokus på visuelt innhold, nye plattformer og kjappe vendinger, viser det seg at dette punktet er verdt å minne seg på med jevne mellomrom.

Alt starter med musikken – dette er grunnmuren alt bør hvile på. Den bør dermed være solid og gjennomarbeidet. Å være artist handler om å drive helhetlig historiefortelling på ulike flater, det er musikken som er kjernen for disse historiene. Fotoshoots, merch, stunts, konsepter – alt det kommer siden.

Hva er målet ditt?

Identifiser noen mål og ambisjoner. De kan selvsagt justeres underveis og de kan endres helt, men sett deg noen mål. Det gir prosjektet retning.

Mål kan være ambisiøse og langsiktige: Headline landets største festival innen det har gått ti år, bli landets mest streamede artist, lage flere album, fylle Oslo Spektrum. Samtidig er det lurt å ha noen mer kortsiktige og litt mer oppnåelige mål. For eksempel: Øke antall følgere i sosiale medier, spille sin første konsert, bli plukket opp av Urørt, sende låta til radio eller spille en konsert på en lokal scene.

Sett sammen teamet ditt

Kanskje trenger du litt hjelp og ekstern kompetanse for å nå de målene du har satt deg. Hvem og hvor mange, finnes det ikke noe fasitsvar på. Det varierer fra prosjekt til prosjekt. Er live viktig for deg? Kanskje du bør forhøre deg med en bookingagent.

Har du ikke helt kontroll på økonomien og er du usikker på hva som er en god avtale – kanskje du bør se deg om etter en manager. Hvem som er rett for deg, handler om mer enn bare kompetanse, men også kjemi og engasjement for prosjektet. Hvem har troen på deg og ditt prosjekt, og kommer til å kjempe for deg på sikt.

For å finne riktig personer, er det lurt å researche hvem som jobber med artister/band som ligner på ditt eget, og ta kontakt.

Planlegg alle aktiviteter godt

Sørg for at du har nok tid til å planlegge. Man angrer aldri på gi en god plan litt ekstra tid.

Sett deg en dato for slipp/annonsering/aktivitet og jobb deg bakover i kalenderen. Plott inn alt du må rekke før den tid. Vær realistisk. Det kan være lurt å visualisere og ha en kalender/sjekkliste eller et prosjektverktøy å krysse av i, etterhvert som ting faller på plass.

Prøv deg frem og finn et system som passer for deg.

Identifiser historien

Musikk og artisteri, det er historiefortelling. Det er det alt handler om.

Ha klart for deg hva kjernen i akkurat din historie er. Hva vil du si? Hvorfor? Hvilke mulige vinklinger ligger i denne historien? Hvordan kan den best visualiseres?

Visuell profil

Lag deg en visuell verktøykasse. Fonter, farger, illustrasjoner, bilder, snutter osv. Ha det lett tilgjengelig og du kan kjapt og med ganske enkle grep lage innhold som er tydelig deg og ditt prosjekt. Det skaper en rød tråd og gir synlighet.

Lag en sjekkliste med alle assets du trenger og sørg for at du lager alt i korrekte formater.

Promoplan

Sett opp en promoplan. Hvor ønsker du synlighet? Hvem vil du snakke med? Skisser ditt drømmescenario og gå i dialog med de ulike. Er du en helt fersk artist, er dette en jobb du kan gå i gang med selv. Eller kanskje du har en strukturert venn eller bekjent med talent for kommunikasjon, som kan hjelpe? Er du litt mer etablert, får du kanskje hjelp av promoansvarlig i et plateselskap/label eller et promobyrå.

En promoplan bør ta hensyn til perioden både før, under og etter slipp, gjerne over tid. Sørg for å spre aktivitetene godt – sånn at du holder deg aktiv i mer enn en kort tidshorisont.

Eksempelvis kan en promoplan se slik ut:

Før slipp Rundt slipp Etter slipp
Ida med hjertet i hånden 730 Lørdagsrådet
Studio P3 P3 Live
Lindmo/Kåss til kvelds Elle/Vogue
A-magasinet
Nitimen
P13

Innsalg

Ta kontakt med folk og aktører du tenker bør høre musikken din og vite om prosjektet ditt. For eksempel radio, presse, bloggere og konsertarrangører.

Et godt innsalg har flere faser.

Sosiale medier

Lag en posteplan. Regn deg tilbake fra slippdato og fordel innhold på de ulike dagene. Finn en fin balanse mellom artwork, design og pressefoto og et mer organisk og «ekte» uttrykk – hvor du lar følgerne bli kjent med hvem du er. Lag en kanalstrategi tilpasset de ulike plattformene du ønsker å være på – enten det er TikTok, YouTube, Instagram, Discord eller andre.

Husk å lage en plan for tiden etter slipp også. Låta og prosjektet skal forhåpentligvis leve lenge og godt. Sørg derfor for at du har innhold og planer som bidrar til dette.

Slipp – det er nå det begynner!

Musikken, turneen, videoen er ute i verden, men jobben er selvsagt ikke ferdig.

Fortsett å poste, dele respons og fint stoff fra alt som skjer i prosjektet ditt. Kommuniser med følgerne dine og utnytt momentet du nå har frem mot neste aktivitet – som du selvsagt har en god plan for allerede.

Musikken kommer alltid først!

En god ting kan ikke sies for ofte.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.