USB

min lesetid

Artistutvikling

Er du artist? Ønsker du å bli det? Eller jobber du kanskje med en artist du har tro på?

Av Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen

Sist oppdatert: 10. november, 2025

Intro

Da kan det være lurt å tenke gjennom hva som skal til for å skape et interessant univers det er spennende å følge over tid.

Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen driver selskapet Little Big Sister, som blant annet gjør management for Karpe, Emilie Nicolas, Marit Larsen og Gabrielle.

I denne guiden forteller de om hvordan man kan jobbe med artistutvikling.

Silje Larsen Borgan. Foto: Kaja Bruskeland

Silje Larsen Borgan.
Foto: Kaja Bruskeland

Trine Jacobsen. Foto: Kaja Bruskeland

Trine Jacobsen.
Foto: Kaja Bruskeland

Hvem er du og hva vil du si?

Det å gjøre en enkelt låt tilgjengelig er etter hvert blitt en relativt smal sak. Det samme er det å nå mange ganske kjapt med digitalt innhold.

Å skape en tydelig identitet, drive helhetlig historiefortelling, gjøre lyttere om til ekte fans og beholde dem over tid – det er derimot ikke enkelt i det hele tatt. Det er krevende og en kontinuerlig prosess. Tenk derfor gjennom hva du faktisk vil si, hva du vil oppnå og hvorfor.

For å bevare fans er det viktig å være ærlig, og tro til konseptet ditt.

Hva er målet ditt?

Identifiser noen mål og ambisjoner. De kan selvsagt justeres underveis og de kan endres helt, men sett deg noen mål. Det gir prosjektet retning.

Mål kan være ambisiøse og langsiktige: Headline landets største festival innen det har gått ti år, bli landets mest streamede artist, lage flere album, fylle Oslo Spektrum. Samtidig er det lurt å ha noen mer kortsiktige og litt mer oppnåelige mål. For eksempel: Øke antall følgere i sosiale medier, spille sin første konsert, bli plukket opp av Urørt, sende låta til radio eller spille en konsert på en lokal scene.

Sett sammen teamet ditt

Kanskje trenger du litt hjelp og ekstern kompetanse for å nå de målene du har satt deg. Hvem og hvor mange, finnes det ikke noe fasitsvar på. Det varierer fra prosjekt til prosjekt. Er live viktig for deg? Kanskje du bør forhøre deg med en bookingagent.

Har du ikke helt kontroll på økonomien og er du usikker på hva som er en god avtale – kanskje du bør se deg om etter en manager. Hvem som er rett for deg, handler om mer enn bare kompetanse, men også kjemi og engasjement for prosjektet. Hvem har troen på deg og ditt prosjekt, og kommer til å kjempe for deg på sikt.

For å finne riktig personer, er det lurt å researche hvem som jobber med artister/band som ligner på ditt eget, og ta kontakt.

Planlegg alle aktiviteter godt

Sørg for at du har nok tid til å planlegge. Man angrer aldri på gi en god plan litt ekstra tid.

Sett deg en dato for slipp/annonsering/aktivitet og jobb deg bakover i kalenderen. Plott inn alt du må rekke før den tid. Vær realistisk. Det kan være lurt å visualisere og ha en kalender/sjekkliste eller et prosjektverktøy å krysse av i, etterhvert som ting faller på plass.

Prøv deg frem og finn et system som passer for deg.

Eksempelvis kan en promoplan se slik ut:
Før slipp Rundt slipp Etter slipp
Ida med hjertet i hånden 730 Lørdagsrådet
Studio P3 P3 Live
Lindmo/Kåss til kvelds Elle/Vogue
A-magasinet
Nitimen
P13

Innsalg

Ta kontakt med folk og aktører du tenker bør høre musikken din og vite om prosjektet ditt. For eksempel radio, presse, bloggere og konsertarrangører.

Et godt innsalg har flere faser.

Sosiale medier

Lag en posteplan. Regn deg tilbake fra slippdato og fordel innhold på de ulike dagene. Finn en fin balanse mellom artwork, design og pressefoto og et mer organisk og «ekte» uttrykk – hvor du lar følgerne bli kjent med hvem du er. Lag en kanalstrategi tilpasset de ulike plattformene du ønsker å være på – enten det er TikTok, YouTube, Instagram, Discord eller andre.

Husk å lage en plan for tiden etter slipp også. Låta og prosjektet skal forhåpentligvis leve lenge og godt. Sørg derfor for at du har innhold og planer som bidrar til dette.

Slipp – det er nå det begynner!

Musikken, turneen, videoen er ute i verden, men jobben er selvsagt ikke ferdig.

Fortsett å poste, dele respons og fint stoff fra alt som skjer i prosjektet ditt. Kommuniser med følgerne dine og utnytt momentet du nå har frem mot neste aktivitet – som du selvsagt har en god plan for allerede.

Oppsummering

  • Sett deg tydelige mål og planlegg aktiviteter i god tid.
  • Kjenn din egen historie og bygg et tydelig uttrykk rundt den.
  • Samarbeid med folk som forstår prosjektet ditt.
  • Lag en realistisk promoplan som du kan følge.
  • Evaluer jevnlig og juster kursen etter hvert som du utvikler deg.
  • Musikken kommer alltid først - en god ting kan ikke sies for ofte.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.