Petter Singsaas om managerrollen:

— Mitt viktigste råd; lytt, lytt og lytt!

Av Malin Langøy Aarbø

| 01. juni, 2023
Petter Singsaas, Foto: Refel Abeid

Petter Singsaas (51) har brukt hele sitt liv som bakmann i musikkbransjen.
Foto: Refel Abeid

Etter et liv i musikkbransjen føler Petter Singsaas seg fremdeles heldig.

Petter Singsaas (65) har jobbet hele sitt liv i musikkbransjen.

Vi møter han på kontoret i Oslo. Pokalene står i hylla, etter å ha jobbet med flere kjente artister som Stage Dolls, Sissel Kyrkjebø, Espen Lind, A-ha, Odd Nordstoga og Ingebjørg Bratland.

Petter forteller at det hele startet på Eikeli Gymnas, hvor han gikk i klasse med sønnen til Arne Bendiksen.

— Arne Bendiksen var den største pioneeren i norsk platebransje og var stor på 60- og 70-tallet. Han var musiker, artist, komponist, tekstforfatter og startet det største uavhengige plateselskapet i Norge. En drømme-mentor! Så etter endt skolegang og militærtjeneste tilbød ham meg jobb – som selger i distribusjonssentralen MuVi, sier Petter Singsaas.

Etter jobben hos Bendiksen gikk veien videre, og i 1986 ble Petter A&R og ansvarlig for det norske markedet hos PolyGram, Norges største plateselskap på den tiden.

— Det var en milepæl i mitt liv å få den jobben hos PolyGram. Det tok meg videre til å lede MCA når de åpnet egne kontorer i 1994, og i 1996 skiftet vi navn til Universal.

Hos Universal ble han værende som daglig leder i 23 år frem til han valgte å starte for seg selv - gjennom selskapet Vitamin Oslo AS - i 2017, hvor han driver et forholdsvis lite label og management med få artister.

Ingebjørg Bratland foto: Isabel Watson

Petter Singsaas har jobbet 10 år med artist Ingebjørg Bratland.
Foto: Isabel Watson

Nye tider - fremdeles en viktig jobb

Singsaas forteller at i begynnelsen av hans karriere besto markedet av plater og kassetter.

— CD’en kom først i 1983. Det var en liten revolusjon, men ingenting sammenlignet med strømmerevolusjonen, sier Singsaas.

Mens driveren i hele virksomheten til musikkbransjen tidligere var plateselskapene, er det stort sett artisten selv som definerer sin karriere i dag.

— Når strømming av musikk kom mistet plateselskapene posisjonen sin som det viktigste leddet i musikkbransjen, sier Singsaas.

Da du startet i musikkbransjen, så du for deg den karrieren innen management som du har i dag?

— Da jeg begynte fantes det nesten ingen managere i Norge. Du hadde booking-selskaper, men det feteste stedet du kunne være var platebransjen. Så jeg så aldri forbi det, sier Singsaas.

Utover 90-tallet får managementene større plass, og en viktig posisjon på 2000-tallet.

— Så, selv om posisjonene har forandret seg, handler det for meg fortsatt om det samme: A&R, promo og marketing, distribusjon og administrasjon, sier Singsaas.

Petter Singsaas understreker at musikkbransjen var og er en fantastisk arbeidsplass.

— Å få jobbe med noe som betyr så mye for meg og andre var jo en usedvanlig priviligert oppgave. Du følte liksom at du aldri var på jobb.

Petter Singsaas, foto:

– Artistene er ikke gode til alt, men er kanskje unike og spesielle på sine områder. Det beste jeg gjør i min rolle er hvis jeg klarer å forsterke deres sterke sider.
Foto: Refel Abeid

Det store blikket

Petter Singsaas jobber i dag med noen få artister, og er fornøyd med å holde en lav profil.

— Jeg har vært heldig og fått jobbet med mange. Og det har vært en enorm glede å ha sittet så tett på alle prosessene, sier Singsaas.

Som en manager, hvordan velger du dine artister?

— Uansett hvilken rolle jeg har hatt så er det musikalske kvaliteter som ligger til grunn, samtidig som det også ligger mye i begrepet «utstråling».

Om managerrollen forteller Singsaas at den er mangfoldig, ettersom artistenes behov er forskjellige.

—Men i det store og det hele er vel rollen å ha det store blikket på artistens virksomhet.

Mye av jobben består i å legge planer og strategi sammen med artisten.

—Idag er det mange som har full kontroll på det kreative, mens det administrative fort kan bli oversett. Hvis ikke alle ledd fungerer bruker man fort mye energi på feil ting, sier Singsaas.

Det råeste første-møtet

Petter Singsaas har signert mange artister, og forteller at alle er lovende når man signerer dem. Men et møte som skiller seg ut er da han møtte Espen Lind for første gang, i 1994.

—Den gang var artistnavnet Sway. Alle bitene var på plass. Ingen har skreket så tydelig av komboen talent, ambisjon og selvtillit før det.

Singsaas forteller om debutalbumet til Espen Lind, «Mmm.. Prepare to be Swayed».

—Bra tittel, sier Singsaas.

—Hvis du spiller åpningskuttet på albumet, «Driven by the Devil» synes jeg fortsatt det skriker av det samme; ambisjon og selvtillit, forteller Singsaas.

—​​Espen Lind var og er en veldig hyggelig og fin fyr.

Lytt, lytt og lytt!

I en lang karriere og en bransje som endrer seg fort kan man gjøre mange feil, og Singsaas anbefaler å ta med seg det man kan lære av det.

—Heldigvis gjør man feil hele tiden. Så hvis man klarer å ha et åpent sinn er det lettere å forstå hvorfor det går galt.

—Snakk med folka dine. Det er alltid noen som er bedre enn deg!

På spørsmål om han har noen tips til up-and-coming managere, påpeker Singsaas at det er viktig å se på sin egen rolle med ydmykhet og tilpasse arbeidsteknikken til artisten.

—Vi jobber med mennesker, som snakker tilbake til deg. Derfor er mitt viktigste råd; lytt, lytt og lytt!

For å oppnå suksess som artist mener Singsaas at alle er litt avhengig av vinden blåser deres vei, og at det ikke finnes noen eksakt lærebok på hva som fungerer.

—Generelt så går det vel an å si at de beste eksemplene er der artisten får vist all sin kreative styrke ærlig og troverdig.

Etter alle årene i musikkbransjen er Petter Singsaas fortsatt utrolig takknemling for å ha fått jobbe med dette.

—Hver dag når jeg står opp om morgenen og ser det trøtte trynet mitt i speilet, så roper jeg stille: HELDIGGRIS!