Josh Greenberg:
— Alle andre bransjer tjener penger på kunnskap og innhold artister gir vekk gratis
Av Leif Haaland
|Er det virkelig sånn at artister må gi vekk kunnskap og informasjon gratis for å engasjere nye fans?
Josh Greenberg mener at erfaring og kunnskap artistene sitter på er noe av det mest verdifulle de har, og at det finnes måter å tilby noe av dette foran en betalingsmur, mens noe kan ligge bak.
— Det finnes mange kreative måter å skape produkter rundt en artist. Det kan være alt fra å abonnere på produkter, bredere utvalg merchandise, ulike nivåer av tilgang, undervisning, sample-packs, til collabs med noen som lager instrumenter; det er mange muligheter for å tenke bedre økonomi rundt musikken, også for uavhengige artister.
I videoen forteller Josh om hvordan du kan komme i gang og deler flere idéer til produkter man kan tenke seg rundt en artist.
Josh har tidligere jobbet for Spotify og Red Bull Music og driver nå med konsulenttjenester rundt strategi, innovasjon, forretningsutvikling, branding og kultur i København-baserte Green Mountain Lodge.

— Å skape produkter rundt en artist er mer som en meny du bare kan velge fra, sier Josh Greenberg, tidligere Spotify og Red Bull Music.
Video: Sjur Pollen
Knekk koden
Relatert innhold

Fire kvinner, ett selskap og mange hatter – slik bygger Bigboy sin egen vei i musikkbransjen

— Det blir en liten OJKOS-familie

Hvordan bruke data for å vokse som artist?
Musikkbransjen er i stadig endring, og data spiller en viktig rolle i hvordan artister kan vokse og nå ut til sitt publikum.