Sett opp en proff pressepakke

Enten du er artist, promotør eller arrangør er behovet for en ryddig pressepakke ofte enormt.

En EPK (electronic press kit - eller pressepakke på godt norsk) er en oppsamling av informasjon og materiale som skal gjøre det enkelt å promotere deg som artist/band.

I denne guiden skal vi gå gjennom hvor en pressepakke hører hjemme, hva den kan brukes til og noen elementer du bør ha på plass.

Av Tord Litleskare

Sist oppdatert: 18. mai, 2022

Intro

Har du en egen nettside, kan pressepakken gjerne ligge der (bak et passord eller på en uindeksert del av siden). Dersom du ikke har det, er tjenester som Dropbox mye brukt i musikkbransjen.

Grunnen til at du ønsker å bruke nettside eller Dropbox, fremfor å sende en pressepakke direkte på mail som et vedlegg, er at en pressepakke ofte inneholder store filer.

Denne guiden er utarbeidet av Tord Litleskare. Han har tidligere jobbet som sjefredaktør i GAFFA og mottatt tusenvis av pressemeldinger og pressepakker fra artister, management, arrangører og plateselskap.

Tord Litleskare er prosjektleder og redaktør for Musikkontoret. Foto: Johanna Siring

Tord Litleskare er prosjektleder og redaktør for Musikkontoret.
Foto: Johanna Siring

Dette bør pressepakken din inneholde

Det kan være fristende å inkludere MYE innhold i en pressepakke. Her skal vi ta for oss seks essensielle elementer.

Skrive om deg selv

Det kan være utfordrende å skrive bra om egen artistkarriere. Se hvordan artisten JEZ_EBEL har utformet sin biografi her.

Bio-tekst fra JEZ_EBEL. Foto: Playground

Bio-tekst fra JEZ_EBEL.
Foto: Playground

Litt om bildebruk

Når du bruker velger ut dine promobilder, er det flere ting som er lurt å tenke på.

Du bør for eksempel inkludere bilder i både liggende og stående format, samt ulike versjoner i farger og i svart og hvitt. Slik kan du dekke de ulike behovene som kan oppstå.

Den norske artisten JEZ_EBEL har fått knipset promobilder i flere formater til sin singelutgivelse «ADHD» fra 2022. Foto: Chai Saedi / Playground

Den norske artisten JEZ_EBEL har fått knipset promobilder i flere formater til sin singelutgivelse «ADHD» fra 2022.
Foto: Chai Saedi / Playground

Bildet i dette eksempelet kan enkelt brukes som hovedbilde på en spilleliste i Spotify, for eksempel. Foto: Playground

Bildet i dette eksempelet kan enkelt brukes som hovedbilde på en spilleliste i Spotify, for eksempel.
Foto: Skjermdump

Bildene bør også være tilgjengelig med god oppløsning for både publisering på nett og for trykk.

Her er et bilde av JEZ_EBEL i kvadratformat fra samme kampanje. Foto: Chai Saedi / Playground

Her er et bilde av JEZ_EBEL i kvadratformat fra samme kampanje.
Foto: Chai Saedi / Playground

Et bilde i liggende format vil fungere godt som hovedbilde i en nyhetsartikkel på nett. Foto: Chai Saedi / Playground

Et bilde i liggende format vil fungere godt som hovedbilde i en nyhetsartikkel på nett.
Foto: Chai Saedi / Playground

I tillegg er det viktig at du avklarer med fotografen (som eier rettighetene) hvordan bildene kan brukes. Alle bildefiler i en pressepakke bør for ordens skyld merkes med fotografens navn i tittelen slik at vedkommende blir kreditert når bildene brukes.

Tips

Det kan være en god idé å ha bilder med litt rom rundt den/de som er avfotografert. Da vil det være mulig for mottakeren å croppe bilder til egne formater (eksempelvis på et musikknettsted, i en strømmetjeneste eller i SoMe) uten å kutte ansikter/bandmedlemmer.

Oppsummering

En pressepakke er altså en ryddig oppsamling av materiale (tekst, bilder, video, låter) som skal gjøre det enklere å promotere en artist, band eller arrangør.