Minipostit

min lesetid

Sett opp en proff pressepakke

Enten du er artist, promotør eller arrangør er behovet for en ryddig pressepakke ofte enormt.

Av Tord Litleskare

Sist oppdatert: 05. desember, 2025

Intro

En EPK (Electronic Press Kit – eller pressepakke, på godt norsk) er en samling av informasjon og materiale som gjør det enkelt for medier, samarbeidspartnere og arrangører å promotere deg som artist eller band. En god pressepakke bør være oversiktlig, oppdatert og lett å bruke.

I denne guiden går vi gjennom hvor pressepakken bør ligge, hva den brukes til, og hvilke elementer du bør ha på plass. Målet er at du skal kunne sette sammen en profesjonell presentasjon som gjør det enkelt for andre å finne alt de trenger – på ett sted.

Har du en egen nettside, kan pressepakken gjerne ligge der – enten bak passord eller på en uindeksert del av siden. Hvis du ikke har det, fungerer Dropbox eller lignende tjenester godt. Unngå å sende alt som vedlegg i e-poster; pressepakker inneholder ofte store filer.

Denne guiden er utarbeidet av Tord Litleskare, tidligere sjefredaktør i GAFFA, som har mottatt tusenvis av pressemeldinger og pressepakker fra artister, management, arrangører og plateselskaper. Foto: Johanna Siring

Denne guiden er utarbeidet av Tord Litleskare, tidligere sjefredaktør i GAFFA, som har mottatt tusenvis av pressemeldinger og pressepakker fra artister, management, arrangører og plateselskaper.
Foto: Johanna Siring

Dette bør pressepakken din inneholde

Det kan være fristende å inkludere MYE innhold i en pressepakke. Her skal vi ta for oss seks essensielle elementer.

Skrive om deg selv

Det kan være utfordrende å skrive bra om egen artistkarriere. Se hvordan artisten JEZ_EBEL har utformet sin biografi her.

Bio-tekst fra JEZ_EBEL. Foto: Playground

Bio-tekst fra JEZ_EBEL.
Foto: Playground

Litt om bildebruk

Når du bruker velger ut dine promobilder, er det flere ting som er lurt å tenke på.

Du bør for eksempel inkludere bilder i både liggende og stående format, samt ulike versjoner i farger og i svart og hvitt. Slik kan du dekke de ulike behovene som kan oppstå.

Den norske artisten JEZ_EBEL har fått knipset promobilder i flere formater til sin singelutgivelse «ADHD» fra 2022. Foto: Chai Saedi / Playground

Den norske artisten JEZ_EBEL har fått knipset promobilder i flere formater til sin singelutgivelse «ADHD» fra 2022.
Foto: Chai Saedi / Playground

Bildet i dette eksempelet kan enkelt brukes som hovedbilde på en spilleliste i Spotify, for eksempel. Foto: Playground

Bildet i dette eksempelet kan enkelt brukes som hovedbilde på en spilleliste i Spotify, for eksempel.
Foto: Skjermdump

Bildene bør også være tilgjengelig med god oppløsning for både publisering på nett og for trykk.

Her er et bilde av JEZ_EBEL i kvadratformat fra samme kampanje. Foto: Chai Saedi / Playground

Her er et bilde av JEZ_EBEL i kvadratformat fra samme kampanje.
Foto: Chai Saedi / Playground

Et bilde i liggende format vil fungere godt som hovedbilde i en nyhetsartikkel på nett. Foto: Chai Saedi / Playground

Et bilde i liggende format vil fungere godt som hovedbilde i en nyhetsartikkel på nett.
Foto: Chai Saedi / Playground

I tillegg er det viktig at du avklarer med fotografen (som eier rettighetene) hvordan bildene kan brukes. Alle bildefiler i en pressepakke bør for ordens skyld merkes med fotografens navn i tittelen slik at vedkommende blir kreditert når bildene brukes.

Det er også en god idé å ha bilder med litt rom rundt den/de som er avfotografert. Da vil det være mulig for mottakeren å croppe bilder til egne formater (eksempelvis på et musikknettsted, i en strømmetjeneste eller i SoMe) uten å kutte ansikter/bandmedlemmer.

Oppsummering

  • En pressepakke skal gjøre det enkelt for andre å presentere deg profesjonelt.
  • Samle alt relevant innhold på ett sted – og sørg for at det alltid er oppdatert.
  • Inkluder biografi, bilder, musikk, video, omtaler og kontaktinformasjon.
  • Unngå store e-postvedlegg – bruk nettside, Dropbox eller lignende tjenester.
  • Hold strukturen ryddig, og vis at du tar egen formidling og profesjonalitet på alvor.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.