Markedsføring av konsert og turné
Hvordan benytte seg av hele salgsvinduet?
Erika Firing er PR- og markedsansvarlig i All Things Live, og gir deg i denne guiden tips og triks for hvordan du kan markedsføre enkeltkonserter og turneer.
Her får du inside-tipsene fra en av Norges største konsertarrangører!
Av Erika Firing
— Sist oppdatert:Intro
Undersøkelser fra Ticketmaster viser at billettsalget for mange artister går tregere etter pandemien, og at flere velger å kjøpe billetter tett på konsertdato. Dette krever strategisk markedsføring gjennom hele salgsperioden.
Denne guiden tar utgangspunkt i en turnélansering for et stort norsk band, Kvelertak.
Her får du også en god oversikt over hva som kan være arbeidsfordelingen mellom venue/arrangør, bookingagent og artist, og til en viss grad hva du kan forvente av de ulike aktørene i dette samarbeidet.
Hva kan artisten og den lokale arrangøren bidra med?
Først og fremst er det viktig å huske at det ikke finnes en fasit for hvordan dette skal gjøres. Ta alltid utgangspunkt i artisten og bandet du skal promotere.
Hvilke kanaler bruker målgruppa? Hvem er billettkjøperen? Det er alltid spennende å dra på konsert for å få et bilde av hvem som faktisk er publikummet.
Et eldre publikum bruker nok for eksempel Facebook i større grad enn TikTok, mens det motsatte vil gjøre seg gjeldende med et yngre publikum.
-
Artisten eller bandet bør alltid ha en generell bio. Den bør ikke være for detaljert (for eksempel er det overflødig å skrive at artist «slipper album 14 november» her.
I tillegg er følgende punkter viktige:
- oppdatert pressetekst/turnépressemelding
- pressebilde
- artisten kjenner sine fans best, derfor viktig med aktivitet i egne kanaler (kjernepublikummet er deres følgere, ikke nødvendigvis bookingbyrået eller venue sine følgere)
- poste i Facebook-arrangementer der det er relevant
- lage og dele masse innhold! Jo mer alle kan poste fra sine kanaler, jo bedre. Opprett en delt Dropbox-mappe, legg inn innhold, anmeldelser og lignende fortløpende, slik at alle involverte kan dele
-
Den lokale arrangøren kjenner sin by og sitt publikum best. Derfor bør de bidra med følgende:
- poste i egne kanaler og være aktiv i Facebook-arrangement
- nyheter fra artist/band (for eksempel i forbindelse med album- eller singelslipp, Lindmo-opptredener og lignende), dele innhold fra artist/band, YouTube-klipp og lignende
- engasjere lokal presse
- kjøre konkurranser fra egne kanaler
- plakater på huset
- lokal support? Kan være en inngang til lokal presse (mulig vinkling) i tillegg til å engasjere et lokalt publikum
Forberedelser
Det er alltid bra å være godt forberedt.
Før et slipp av en konsert eller turné er det en fordel å ha mest mulig content på plass, slik at slippet vises i alle kanaler med en tydelig identitet.
Dette trenger man i en basispakke:
-
Artwork (artist, venue, dato, billetter via xxx)
Formater:
- Facebook-event (1920 x 1005)
- Instagram-feed (4:5)
- Instagram-story (9:16)
- Facebook page header (1640 x 720)
Gjerne lage grunnpakken og sende åpne arbeidsfiler til arrangøren. Da kan venue/booking gjøre endringer selv, for eksempel «FÅ BILLETTER / UTSOLGT».
-
Promovideo (artist, venue, dato, billetter via xxx)
Formater:
- Instagram-feed (4:5)
- Instagram-story (9:16)
-
Pressemelding om turné/konsert som kan lokaliseres. Kort, generell bio - helst ikke lenger enn én A4-side.
-
Gode pressebilder, i både stående og liggende format.
I tillegg...
...er det også helt gull om man har gode live-bilder og fjasete videoinnhold fra artist (gjerne så mye som mulig). Da kan man pøse på med videoer i sosiale medier underveis i salgsløpet.
Når alt er klart kan du opprette promomappe som deles med alle arrangører.
I en perfekt verden bør denne sendes ut ca én uke før annonsering, men det er jo dessverre alltids litt dårlig med tid...
Annonseringsplan
Jeg anbefaler å legge en god plan for selve annonseringen. Denne er det viktig at arrangører/venue/agenter også er orientert om, og deltar i.
Ha dette klart før slipp:
Hva må være klart? | Hvem har ansvaret? |
---|---|
Pressemelding | Artist/arrangør |
Artwork | X |
Godkjent bilde | Artist |
Promovideo | X |
Avtale eksklusivt slipp og redaksjonelt innhold med medier | X |
Lage markedsføringsplan - avtale hvem som gjør hva | Booking/arrangør |
Bestille plakater og distribusjon * | X |
* All Things Live pleier som regel å bestille plakater for venue og sender dem ønsket antall.
Sett en dato og tidspunkt for slipp, eventuelt forsalg og salgsstart.
Gi alle informasjon: Artist, venue, booking og eventuelle samarbeidspartnere deler slippet samtidig.
Eksempel:
- slipp mandag kl. 10
- forsalg torsdag kl. 10
- on sale fredag kl. 10
-
Arrangør oppretter Facebook-arrangement, inviter så mange som mulig.
- bruk arrangementet! Mulighet for å nå interesserte billettkjøpere
- del hyppig. Eksempel på innhold som kan postes: Anmeldelser (konsert/album/singler), innhold fra artist (bilde, video og annet), YouTube-videoer. Vi har et mål om å dele noe i event hver uke
Alle inkluderte bør sende ut pressemelding til sine kontakter.
Dele i alle kanaler: Obs! innholdet bør tilpasses hver enkelt kanal (f.eks. ikke det samme på TikTok som på Facebook-side)
Hovedkanaler:
- Facebook-side
- Instagram-feed
- Instagram-story
- egen nettside
- nyhetsbrev
Andre kanaler:
- LinkedIn (når det føles relevant/stort nok - kanskje henge nyheten på noe annet?)
- TikTok (bør lage innhold spesifikt for TikTok - vanlig promovideo funker som regel ikke her)
- Snapchat
- X (tidligere Twitter)
- YouTube (egen YouTube-kanal for eksempel)
-
Det bør som regel være et større slipp om man skal kjøre forsalg. Venue med over 500 kapasitet for eksempel. Bør ha noen dager mellom slipp og forsalg så interesserte får muligheten til å melde seg på nyhetsbrev som sendes ut i forbindelse med forsalg.
Vi pleier for eksempel å kjøre en annonse som lenker til landingssiden.
- opprette egen forsalgslenke
- om man sender ut nyhetsbrev bør man opprette en landingsside via nyhetsbrevet (med deg på nyhetsbrevet for å få tilgang)
- sende ut segmentert nyhetsbrev (om man har mange subscribers og generelt ofte sender ut nyhetsbrev)
-
Dele i alle kanaler som ved slipp.
Bør dele noe annet innhold enn ved slipp (for eksempel artwork ved annonsering, video ved on sale).
Tips
Det er lurt å sette opp eventannonse på Facebook ved konsertslipp for å få folk inn i arrangementet. Da kan man bruke FB-arrangementet som informasjonskanal, i tillegg til at arrangementet dukker opp i feeden til interesserte og venner av interesserte. Dette kan man videre lage speilpublikum ut av. I tillegg kan du lage publikum i Business Manager som du kan bruke i kampanjer for å nå relevante billettkjøpere, samt lage trafikkannonse der du kobler relevant publikum med lenke til billettside.
Hva kan du justere i etterkant?
Etter de to første ukene ser man lett hvordan interessen er og hvilke grep som har fungert. Da er det viktig å justere.
For eksempel kan det være en god idé å ta en ny runde med samme type opplegg, men nå kun med de plattformene som funka bra i første omgang.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.