Pedaler

Markedsføring av konsert og turné

Hvordan benytte seg av hele salgsvinduet?

Erika Firing er PR- og markedsansvarlig i All Things Live, og gir deg i denne guiden tips og triks for hvordan du kan markedsføre enkeltkonserter og turneer.

Her får du inside-tipsene fra en av Norges største konsertarrangører!

Av Erika Firing

Sist oppdatert: 30. januar, 2024

Intro

Undersøkelser fra Ticketmaster viser at billettsalget for mange artister går tregere etter pandemien, og at flere velger å kjøpe billetter tett på konsertdato. Dette krever strategisk markedsføring gjennom hele salgsperioden.

Denne guiden tar utgangspunkt i en turnélansering for et stort norsk band, Kvelertak.

Her får du også en god oversikt over hva som kan være arbeidsfordelingen mellom venue/arrangør, bookingagent og artist, og til en viss grad hva du kan forvente av de ulike aktørene i dette samarbeidet.

DSC06567

Erika Firing er PR- og markedsansvarlig i All Things Live, og i denne guiden tar hun oss med gjennom et salgsforløp for en turné hos All Things Live.
Foto: Stian Werme

Hva kan artisten og den lokale arrangøren bidra med?

Først og fremst er det viktig å huske at det ikke finnes en fasit for hvordan dette skal gjøres. Ta alltid utgangspunkt i artisten og bandet du skal promotere.

Hvilke kanaler bruker målgruppa? Hvem er billettkjøperen? Det er alltid spennende å dra på konsert for å få et bilde av hvem som faktisk er publikummet.

Et eldre publikum bruker nok for eksempel Facebook i større grad enn TikTok, mens det motsatte vil gjøre seg gjeldende med et yngre publikum.

Forberedelser

Det er alltid bra å være godt forberedt.

Før et slipp av en konsert eller turné er det en fordel å ha mest mulig content på plass, slik at slippet vises i alle kanaler med en tydelig identitet.

Dette trenger man i en basispakke:

I tillegg...

...er det også helt gull om man har gode live-bilder og fjasete videoinnhold fra artist (gjerne så mye som mulig). Da kan man pøse på med videoer i sosiale medier underveis i salgsløpet.

Når alt er klart kan du opprette promomappe som deles med alle arrangører.

I en perfekt verden bør denne sendes ut ca én uke før annonsering, men det er jo dessverre alltids litt dårlig med tid...

Annonseringsplan

Jeg anbefaler å legge en god plan for selve annonseringen. Denne er det viktig at arrangører/venue/agenter også er orientert om, og deltar i.

Ha dette klart før slipp:

Hva må være klart? Hvem har ansvaret?
Pressemelding Artist/arrangør
Artwork X
Godkjent bilde Artist
Promovideo X
Avtale eksklusivt slipp og redaksjonelt innhold med medier X
Lage markedsføringsplan - avtale hvem som gjør hva Booking/arrangør
Bestille plakater og distribusjon * X

* All Things Live pleier som regel å bestille plakater for venue og sender dem ønsket antall.

Sett en dato og tidspunkt for slipp, eventuelt forsalg og salgsstart.

Gi alle informasjon: Artist, venue, booking og eventuelle samarbeidspartnere deler slippet samtidig.

Eksempel:

  • slipp mandag kl. 10
  • forsalg torsdag kl. 10
  • on sale fredag kl. 10

Tips

Det er lurt å sette opp eventannonse på Facebook ved konsertslipp for å få folk inn i arrangementet. Da kan man bruke FB-arrangementet som informasjonskanal, i tillegg til at arrangementet dukker opp i feeden til interesserte og venner av interesserte. Dette kan man videre lage speilpublikum ut av. I tillegg kan du lage publikum i Business Manager som du kan bruke i kampanjer for å nå relevante billettkjøpere, samt lage trafikkannonse der du kobler relevant publikum med lenke til billettside.

Hva kan du justere i etterkant?

Etter de to første ukene ser man lett hvordan interessen er og hvilke grep som har fungert. Da er det viktig å justere.

For eksempel kan det være en god idé å ta en ny runde med samme type opplegg, men nå kun med de plattformene som funka bra i første omgang.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.