Merkevarebygging for arrangører:

Tre gode råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging

Av Tord Litleskare

| 03. januar, 2023
Sigmund Tvete Vik er festivalsjef i Trondheim Kammermusikkfestival. Foto: Lykt Foto & Film / Handout

Sigmund Tvete Vik er festivalsjef i Trondheim Kammermusikkfestival.
Foto: Lykt Foto & Film / Handout

Trondheim Kammermusikkfestival har alltid hatt et ønske om å skille seg ut blant andre festivaler i samme sjanger - både når det kommer til kunstnerisk program og grafisk profil.

Festivalsjef Sigmund Tvete Vik trekker blant annet frem veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt».

Denne som ble satt opp i forbindelse med 25-årsjubileet i 2020 og sikret festivalen en Robert Millar-pris som årets markedsfører.

Også kampanjen «Kammermusikk er...» fra 2011 beskriver han som et vellykket stunt for å involvere publikum:

— Vi inviterte publikum til å si hva de forbinder med ordet kammermusikk, blant annet ved å skrive kommentarer på en stor plansje. Den plansjen har vi tatt godt vare på i etterkant!

— I tillegg må jeg nesten nevne slagordet «Listen with care», som først dukket opp som et ordspill på vaskelappene vi lagde til t-skjortene i 2014 (istedenfor «wash with care»). Det slagordet sa så mye om festivalens helhetlige kunstneriske profil at vi brukte det i flere år etterpå.

Trondheim Kammermusikkfestival har et mål om å være til stede i bybildet. Det store veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt» fra 2020 oppsummerer ifølge festivalsjef Sigmund Tvete Vik mye av det de har gjort. Festivalen mottok også Robert Millar-prisen som årets markedsfører for denne kampanjen.

Trondheim Kammermusikkfestival har et mål om å være til stede i bybildet. Det store veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt» av Skurktur fra 2020 oppsummerer ifølge festivalsjef Sigmund Tvete Vik mye av det de har gjort. Festivalen mottok også Robert Millar-prisen som årets markedsfører for denne kampanjen.
Foto: Sigmund Tvete Vik

Tre gode råd

Tvete Vik deler følgende råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging:

  • Gjør det viktige grunnarbeidet på å definere sjela, personligheten og posisjonen til festivalen eller arrangementet. Forstå mandatet deres og vær tro mot det i markedsarbeidet. Da blir det enklere både for dere og eksterne samarbeidspartnere å lage markedsføring som gjør jobben riktig
  • Ikke vær redd for å gjøre ting annerledes. Det er mye kultur og mange festivaler der ute, og brorparten formidler de samme kvalitetene og opplevelsene i de samme kanalene. Våg å være synlig og interessant!
  • Merkevarebygging tar tid. Det er viktig å være tro mot egen posisjon over lang tid

Her kan du lese et større intervju med Sigmund Tvete Vik om merkevarebygging.