Merkevarebygging for arrangører:
Tre gode råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging
Av Tord Litleskare
|
Sigmund Tvete Vik er festivalsjef i Trondheim Kammermusikkfestival.
Foto: Lykt Foto & Film / Handout
Trondheim Kammermusikkfestival har alltid hatt et ønske om å skille seg ut blant andre festivaler i samme sjanger - både når det kommer til kunstnerisk program og grafisk profil.
Festivalsjef Sigmund Tvete Vik trekker blant annet frem veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt».
Denne som ble satt opp i forbindelse med 25-årsjubileet i 2020 og sikret festivalen en Robert Millar-pris som årets markedsfører.
Også kampanjen «Kammermusikk er...» fra 2011 beskriver han som et vellykket stunt for å involvere publikum:
– Vi inviterte publikum til å si hva de forbinder med ordet kammermusikk, blant annet ved å skrive kommentarer på en stor plansje. Den plansjen har vi tatt godt vare på i etterkant!
– I tillegg må jeg nesten nevne slagordet «Listen with care», som først dukket opp som et ordspill på vaskelappene vi lagde til t-skjortene i 2014 (istedenfor «wash with care»). Det slagordet sa så mye om festivalens helhetlige kunstneriske profil at vi brukte det i flere år etterpå.

Trondheim Kammermusikkfestival har et mål om å være til stede i bybildet. Det store veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt» av Skurktur fra 2020 oppsummerer ifølge festivalsjef Sigmund Tvete Vik mye av det de har gjort. Festivalen mottok også Robert Millar-prisen som årets markedsfører for denne kampanjen.
Foto: Sigmund Tvete Vik
Tre gode råd
Tvete Vik deler følgende råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging:
- Gjør det viktige grunnarbeidet på å definere sjela, personligheten og posisjonen til festivalen eller arrangementet. Forstå mandatet deres og vær tro mot det i markedsarbeidet. Da blir det enklere både for dere og eksterne samarbeidspartnere å lage markedsføring som gjør jobben riktig
- Ikke vær redd for å gjøre ting annerledes. Det er mye kultur og mange festivaler der ute, og brorparten formidler de samme kvalitetene og opplevelsene i de samme kanalene. Våg å være synlig og interessant!
- Merkevarebygging tar tid. Det er viktig å være tro mot egen posisjon over lang tid
Her kan du lese et større intervju med Sigmund Tvete Vik om merkevarebygging.
Relatert innhold

Miljøvennlig merch
Publikumsutvikling
Dette kan du som er arrangør gjøre for å bygge et større publikum!