Intro
Det finnes mange typer radiostasjoner. Først kan man skille mellom offentlige og private, før man ser nærmere på hva slags musikk de faktisk spiller.
Det sier seg selv at det ikke er verdt tiden å sende en rockelåt til en kanal som kun spiller listemusikk – og omvendt.
Bruk litt tid på å finne ut hva slags profil radiostasjonen har. De fleste fører spillelister på nettsidene sine, og mange viser også hvilke programmer som spiller ny musikk.
Et annet tips er å sette på kanalen og la den stå på i bakgrunnen en stund. Det er hyggelig, og du får samtidig en bedre følelse av hvem de henvender seg til – og om din musikk passer inn.
Espen Blödorn-Mentzoni er sjef for radiopromo i Propeller Communications i London og Berlin. Propeller har utviklet den første tjenesten som tilbyr radio PR i hele Europa, såkalt «Pan-Eureopan Radio Plugging». Sammen med teamet i Propeller leder han kampanjer for artister som Caroline Polachek, Raye, De La Soul, Phoenix, Usher, Róisín Murphy, John Legend, deadmau5 og flere.
Foto: Claudia Gödke
Research
Når man er inne på nettsiden til radiokanalen lønner det seg å grave litt i listene over ansatte. Hvem er musikksjef og hvem sitter i musikkredaksjonen?
Noen ganger tilhører radiostasjonen et større nettverk av radiostasjoner, da må man se om de har en overordnet gruppe med musikkredaktører, som bestemmer over flere stasjoner.
-
Hver stasjon har sin egen måte å ta imot musikk på. Som regel står det tydelig forklart på nettsiden til stasjonen.
Noen vil ha alt tilsendt til en generell mail, for eksempel musikksjef@radio21.com, andre har en form for Dropbox eller lignende hvor man kan laste opp filene. Og noen holder det litt hemmelig. Da kan det lønne seg å bare ringe til resepsjonen og spørre hvem som er musikkansvarlig, og om du kan bli satt over til hen.
Husk å ha penn og papir klar for å skrive ned navn og e-post.
-
Mange radioer opptrer med deadline for når ny musikk skal bli levert. For eksempel må all musikk som skal bli vurdert en uke bli sendt inn innen klokken 12 hver tirsdag. Sender man da inn musikken klokken 12.05 på tirsdag, havner man nederst på listen over musikk neste uke.
Det er strategisk dumt.
Sende musikk
Når man først skal sende inn musikken sin, er det flere ting å huske på.
Først og fremst skal man alltid være hyggelig, og ikke masete eller krevende ovenfor motparten. Rettskrivning er kjempeviktig. Det handler om førsteinntrykk!
-
Man må legge ved en link til musikken sin. Her er det mange muligheter for hva man vil bruke, blant annet SoundCloud, Dropbox, Disco, Google Drive, Box, PromoJukebox. Det viktigste er at det er lett å bruke, at filene er godt markert og at man kan laste ned filene fra siden.
Det er lurt å bruke en tjeneste som har linker man kan følge med på om har blitt trykt på eller ikke.
-
I selve mailen er det lurt å kort introdusere seg selv og så skrive det man kaller en liten «blurb». Der står det kort og godt tre ting: Hvem, hva og hvorfor.
Hvem som har laget musikken. Hva slags musikk det er. Hvorfor denne radiostasjonen skal spille musikken.
Hvorfor-argumentet kan være så mangt: Passer det til profilen til et spesielt radioprogram? Skal dere spille konsert i byen hvor de sender fra? Er det sterke strømmetall der? Skjer det noe gøy på TikTok? Er låta skrevet til noen vi vet hvem er? Er det noen spennende låtskrivere eller produsenter med på den?
-
Man skal selvfølgelig ha med linker til sosiale medier, tydelige kontaktdata inkludert e-post og telefonnummer og ikke minst oversikt over alle kommende konserter.
«Id» og «track by track»
En «Id» er når artistene introduserer låtene sine på radio. «Hi, this is Chris Martin of Coldplay and you’re listening to our new track «A Sky Full of Stars» on NRJ». Lag en generisk en hvor du ikke nevner navnet på stasjonen, en hvor du nevner navnet på låta og en stasjon og en hvor du kun sier navnet på albumet. Her er det lurt å gjøre det på flere språk. Norsk og engelsk er en selvfølgelighet, men det er også kult for stasjoner i for eksempel Tyskland å få en på tysk. Ønsker du å bli spilt av en spesifikk radiovert eller et bestemt program, så lag en egen Id til det programmet hvor du nevner navnet på DJ-en og programmet. Legg med lydklipp på 30 sekunder for hver sang på albumet, hvor det blir forklart hva sangen handler om. Her burde man også gjøre det på så mange språk som mulig.
Følge opp og holde oversikt
Etter at du har sendt ut musikken, er det viktig å følge opp – både kontaktene dine og hva som faktisk skjer med låten.
Lag et enkelt dokument der du noterer hvem du har sendt til, om de har svart, og om du har fulgt opp. Når du tar kontakt igjen, kan du gjerne ha med noen oppdateringer eller små nyheter om prosjektet ditt. Det viser at du er aktiv, uten å virke masete.
For å følge med på hvordan låten gjør det, finnes det flere nyttige verktøy. Chartmetric gir deg et overblikk over utviklingen, inkludert radioavspillinger. For mer presis sporing kan du bruke tjenester som Warm, Radiomonitor eller MusicDNA.
Det kan også være lurt å følge med på Shazam – får du mange søk etter en radiospilling, er det et godt tegn på at låten treffer. Slike tall kan du gjerne sende videre til radioen som en hyggelig oppdatering og oppfordring til å spille låten igjen.
Gode tips til slutt
Husk at noen land, som for eksempel Norge, har kvoter på hvor mye nasjonal musikk som skal spilles.
Her er tre gode steder å starte:
-
Nordlichter er et musikkprogram i på Radio Fritz i Tyskland, som kun spiller ny musikk fra Skandinavia.
-
En radiostasjon i Storbritannia hvor man laster opp musikken på deres plattform gratis, og så velger de musikk fra plattformen. Et godt sted å starte å bygge opp navnet sitt på radio i England.
-
Et radioprogram fra Los Angeles som blir spilt på alternative radiostasjoner i hele verden. Blir du spilt her, får du nye fans på hvert kontinent.
Oppsummering
- Gjør grundig research på radiostasjoner før du sender ut musikken din.
- Send profesjonelle og målrettede henvendelser – til riktig kanal og person.
- Følg opp på en hyggelig og strukturert måte, uten å bli masete.
- Bruk verktøy som Chartmetric, Warm, Radiomonitor eller Shazam for å spore radiospilling og respons.
- Del gode resultater tilbake til radiokanaler som har støttet deg – det bygger relasjoner.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Slik når du det tyske musikkmarkedet
Ga seg selv et år i London på å komme seg inn i musikkbransjen i UK - nå har hun en toppstilling i Sony Music Publishing