Disco

Hvordan få musikken spilt på internasjonal radio

På tide å tenke lenger enn P3?

Står radiospilling i Tyskland eller England høyt på ønskelisten? Eller er det det italienske markedet som mest sannsynlig vil falle for musikken din?

Uansett hvor du sikter, gir Espen Blödorn-Mentzoni i Propeller Communications deg gode tips på veien.

Av Espen Blödorn-Mentzoni

Sist oppdatert: 30. oktober, 2023

Intro

Det finnes forskjellige typer radiostasjoner: Først skiller man mellom private og offentlige radioer. Så går man i dyben på hva slags musikk de spiller. Det sier seg selv at det ikke er verdt tiden å sende en veldig rocka låt til en kanal som kun spiller listemusikk - og vice versa. Her må man se litt på hva de allerede spiller.

De fleste radiostasjoner fører spillelister på nettsidene sine eller så kan man ta å sette på radioen og la den gå i bakgrunnen en stund. Det er hyggelig og man får samtidig en følelse av hva slags profil de har.

Espen Blödorn-Mentzoni er sjef for radiopromo i Propeller Communications i London og Berlin. Propeller har utviklet den første tjenesten som tilbyr radio PR i hele Europa, såkalt «Pan-Eureopan Radio Plugging». Sammen med teamet i Propeller leder han kampanjer for artister som Caroline Polachek, Raye, De La Soul, Phoenix, Usher, Róisín Murphy, John Legend, deadmau5 og flere. Foto: Claudia Gödke

Espen Blödorn-Mentzoni er sjef for radiopromo i Propeller Communications i London og Berlin. Propeller har utviklet den første tjenesten som tilbyr radio PR i hele Europa, såkalt «Pan-Eureopan Radio Plugging». Sammen med teamet i Propeller leder han kampanjer for artister som Caroline Polachek, Raye, De La Soul, Phoenix, Usher, Róisín Murphy, John Legend, deadmau5 og flere.
Foto: Claudia Gödke

Research

Når man er inne på nettsiden til radiokanalen lønner det seg å grave litt i listene over ansatte. Hvem er musikksjef og hvem sitter i musikkredaksjonen?

Noen ganger tilhører radiostasjonen et større nettverk av radiostasjoner, da må man se om de har en overordnet gruppe med musikkredaktører, som bestemmer over flere stasjoner.

Sende musikk

Når man først skal sende inn musikken sin, er det flere ting å huske på.

Først og fremst skal man alltid være hyggelig, og ikke masete eller krevende ovenfor motparten. Rettskrivning er kjempeviktig. Det handler om førsteinntrykk!

«Id» og «track by track»

En «Id» er når artistene introduserer låtene sine på radio. «Hi, this is Chris Martin of Coldplay and you’re listening to our new track «A Sky Full of Stars» on NRJ». Lag en generisk en hvor du ikke nevner navnet på stasjonen, en hvor du nevner navnet på låta og en stasjon og en hvor du kun sier navnet på albumet. Her er det lurt å gjøre det på flere språk. Norsk og engelsk er en selvfølgelighet, men det er også kult for stasjoner i for eksempel Tyskland å få en på tysk. Ønsker du å bli spilt av en spesifikk radiovert eller et bestemt program, så lag en egen Id til det programmet hvor du nevner navnet på DJ-en og programmet. Legg med lydklipp på 30 sekunder for hver sang på albumet, hvor det blir forklart hva sangen handler om. Her burde man også gjøre det på så mange språk som mulig.

Følge opp

Det er viktig å holde oversikt over hvem som har fått musikken.

Sett opp et dokument, med alle som har fått en pitch og om de har blitt fulgt opp eller ikke. Det er lurt å følge opp med noen spennende detaljer og nyheter, som man enten har spart på eller har dukket opp siden sist. Igjen handler det om å ikke være masete.

Holde oversikt

Det finnes flere måter å holde oversikt på hva som skjer. Man kan bruke Chartmetric for å generelt ha oversikt over alt som skjer med en låt (inkludert radioavspillinger). Chartmetric er ikke best på radio, da kan man bruke andre tjenester som sporer radioavspilling som eksempelvis Warm, Radiomonitor og MusicDNA.

Det er også lurt å følge med på Shazam når man blir spilt på radio, for å se hvordan publikum reagerer. Får man mange Shazams av en radiospilling, kan man gjerne sende dette tilbake til radioen, som en oppfordring til å spille låten hyppigere.

Gode tips til slutt

Husk at noen land, som for eksempel Norge, har kvoter på hvor mye nasjonal musikk som skal spilles.

Her er tre gode steder å starte:

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.