Disco

min lesetid

Hvordan få musikken spilt på internasjonal radio

På tide å tenke lenger enn P3?

Av Espen Blödorn-Mentzoni

Sist oppdatert: 10. november, 2025

Intro

Det finnes mange typer radiostasjoner. Først kan man skille mellom offentlige og private, før man ser nærmere på hva slags musikk de faktisk spiller.

Det sier seg selv at det ikke er verdt tiden å sende en rockelåt til en kanal som kun spiller listemusikk – og omvendt.

Bruk litt tid på å finne ut hva slags profil radiostasjonen har. De fleste fører spillelister på nettsidene sine, og mange viser også hvilke programmer som spiller ny musikk.

Et annet tips er å sette på kanalen og la den stå på i bakgrunnen en stund. Det er hyggelig, og du får samtidig en bedre følelse av hvem de henvender seg til – og om din musikk passer inn.

Espen Blödorn-Mentzoni er sjef for radiopromo i Propeller Communications i London og Berlin. Propeller har utviklet den første tjenesten som tilbyr radio PR i hele Europa, såkalt «Pan-Eureopan Radio Plugging». Sammen med teamet i Propeller leder han kampanjer for artister som Caroline Polachek, Raye, De La Soul, Phoenix, Usher, Róisín Murphy, John Legend, deadmau5 og flere. Foto: Claudia Gödke

Espen Blödorn-Mentzoni er sjef for radiopromo i Propeller Communications i London og Berlin. Propeller har utviklet den første tjenesten som tilbyr radio PR i hele Europa, såkalt «Pan-Eureopan Radio Plugging». Sammen med teamet i Propeller leder han kampanjer for artister som Caroline Polachek, Raye, De La Soul, Phoenix, Usher, Róisín Murphy, John Legend, deadmau5 og flere.
Foto: Claudia Gödke

Research

Når man er inne på nettsiden til radiokanalen lønner det seg å grave litt i listene over ansatte. Hvem er musikksjef og hvem sitter i musikkredaksjonen?

Noen ganger tilhører radiostasjonen et større nettverk av radiostasjoner, da må man se om de har en overordnet gruppe med musikkredaktører, som bestemmer over flere stasjoner.

Sende musikk

Når man først skal sende inn musikken sin, er det flere ting å huske på.

Først og fremst skal man alltid være hyggelig, og ikke masete eller krevende ovenfor motparten. Rettskrivning er kjempeviktig. Det handler om førsteinntrykk!

«Id» og «track by track»

En «Id» er når artistene introduserer låtene sine på radio. «Hi, this is Chris Martin of Coldplay and you’re listening to our new track «A Sky Full of Stars» on NRJ». Lag en generisk en hvor du ikke nevner navnet på stasjonen, en hvor du nevner navnet på låta og en stasjon og en hvor du kun sier navnet på albumet. Her er det lurt å gjøre det på flere språk. Norsk og engelsk er en selvfølgelighet, men det er også kult for stasjoner i for eksempel Tyskland å få en på tysk. Ønsker du å bli spilt av en spesifikk radiovert eller et bestemt program, så lag en egen Id til det programmet hvor du nevner navnet på DJ-en og programmet. Legg med lydklipp på 30 sekunder for hver sang på albumet, hvor det blir forklart hva sangen handler om. Her burde man også gjøre det på så mange språk som mulig.

Følge opp og holde oversikt

Etter at du har sendt ut musikken, er det viktig å følge opp – både kontaktene dine og hva som faktisk skjer med låten.

Lag et enkelt dokument der du noterer hvem du har sendt til, om de har svart, og om du har fulgt opp. Når du tar kontakt igjen, kan du gjerne ha med noen oppdateringer eller små nyheter om prosjektet ditt. Det viser at du er aktiv, uten å virke masete.

For å følge med på hvordan låten gjør det, finnes det flere nyttige verktøy. Chartmetric gir deg et overblikk over utviklingen, inkludert radioavspillinger. For mer presis sporing kan du bruke tjenester som Warm, Radiomonitor eller MusicDNA.

Det kan også være lurt å følge med på Shazam – får du mange søk etter en radiospilling, er det et godt tegn på at låten treffer. Slike tall kan du gjerne sende videre til radioen som en hyggelig oppdatering og oppfordring til å spille låten igjen.

Gode tips til slutt

Husk at noen land, som for eksempel Norge, har kvoter på hvor mye nasjonal musikk som skal spilles.

Her er tre gode steder å starte:

Oppsummering

  • Gjør grundig research på radiostasjoner før du sender ut musikken din.
  • Send profesjonelle og målrettede henvendelser – til riktig kanal og person.
  • Følg opp på en hyggelig og strukturert måte, uten å bli masete.
  • Bruk verktøy som Chartmetric, Warm, Radiomonitor eller Shazam for å spore radiospilling og respons.
  • Del gode resultater tilbake til radiokanaler som har støttet deg – det bygger relasjoner.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.