Blyantspisser

min lesetid

Releaseplanlegging

Lag en skikkelig bra plan for din neste utgivelse!

Av Jarle Savio

Sist oppdatert: 07. november, 2025

Intro

Du bør starte planleggingen lenge før du går i studio for å spille inn musikken din. Helst skal du starte planleggingen et år før utgivelsen, men for noen holder det med et halvt år. Rekker du ikke det heller, må du huske på at en kort plan er bedre enn ingen plan, men desto kortere plan desto større sjanse for at noe går galt underveis.

Planlegging er dessuten helt gratis, og en god plan vil både spare deg for penger og hjelper deg med å tjene mer penger.

Jarle Savio har lang fartstid i musikkbransjen med bakgrunn fra blant annet EMI. Han jobber nå for Longyear United og Danmark Music Group. Foto: Kathrine Bækkevold

Jarle Savio har lang fartstid i musikkbransjen med bakgrunn fra blant annet EMI. Han jobber nå for Longyear United og Danmark Music Group.
Foto: Kathrine Bækkevold

Hvorfor skal jeg starte planleggingen så tidlig?

En god plan gjør at du holder fokus og ingenting blir glemt. Uten en detaljert plan før du går i studio er det fort gjort å glemme alt det andre du må gjøre i produksjonsperioden, som for eksempel å dokumentere innspillingsprosessen med bilder og video. Disse bildene og videoene vil du trenge når du skal slippe musikken din, ellers kan du glemme å involvere fans i innspillingen via sosiale medier og dermed gå glipp av viktig forventningsbygging.

Planlegging hjelper deg med å få gode ideer tidsnok. Når det nærmer seg utgivelse er alle giret opp og det lett å få gode ideer til markedsføring. Problemet da er ofte at man ikke har nok tid til å gjennomføre ideene skikkelig, og gode ideer blir ødelagt av hastverk.

Skisse fra planleggingsmøte hos EMI Music på 2000-tallet. Illustrasjon: Simen Eidsvåg

Skisse fra planleggingsmøte hos EMI Music på 2000-tallet.
Illustrasjon: Simen Eidsvåg

Hvorfor trenger jeg et team?

Det er mye som skal gjøres rundt en release og det er vanskelig å lykkes helt alene. Bare det å ha noen å spille ball med kan være smart.

Det første du gjør er å skape deg et team. Det trenger ikke å være profesjonelle aktører, men det må være noen du stoler på og som tør å si deg imot. Hvis du ikke allerede jobber med et label, management eller andre i et team, kan du starte med folkene rundt deg. Har du venner eller kollegaer som kan fylle ulike roller? Om det ikke finnes musikkbransje der du bor, kan kanskje noen i nærradioen eller på det lokale spillestedet være din sparringspartner?

Det er mange oppgaver rundt artisten og utgivelsen som skal gjøres bra, og det er viktig å skape et team der medlemmene kan bidra på ulike måter der de er best.

Du vil ha flere personer i ditt team, så knytt til deg folk fra forskjellige firmaer om du får muligheten, det er bedre å ha tre forskjellige mennesker som booker, gir ut musikken din og er din manager i stedet for en person som har alle rollene på en gang.

Siden det tar tid å få seg samarbeidspartnere er ofte distributøren den første profesjonelle i teamet ditt, så sørg for å finne deg en distributør du kan kommunisere med og som kan hjelpe deg når det behøves.

Prosjektbeskrivelse

En prosjektbeskrivelse er nødvendig når du skal søke tilskudd, så du kan like godt lage den med en gang!

Eksempel på en tidslinje.  Illustrasjon: Jarle Savio

Eksempel på en tidslinje.
Illustrasjon: Jarle Savio

Prosjektbeskrivelsen må i tillegg inneholde hovedtall fra budsjettene dine.

Tips

Første punkt i prosjektbeskrivelsen bør være «Ideer», slik at det går fort for alle involverte å skrive inn ideer når de kommer på noe. Er dette punktet langt ut i prosjektbeskrivelsen, har du sensurert deg selv før du kommer dit.

Budsjetter

Det er lett å glemme at verket du lager også skal selges. Derfor er det smart å sette av midler til markedsføring helt fra starten.

Fans

Uten fans stopper musikken!

Hvem er dine fans? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Hva annet enn musikk liker de? Bruk innsikt fra Facebook, Instagram, YouTube, Spotify For Artists osv. til å danne deg et bilde av dine kjernefans. I tillegg kan du også bruke verktøy som Chartmetric, Songstats, Spotontrack til å gjøre research på andre artister og lære av dem.

PR og markedsføring

«Alle» andre markedsfører sine produkter, så det må du også gjøre. Markedsføring hjelper deg med å nå dine mål.

Slik kan en enkel kommunikasjonsplan se ut. Foto: Skjermdump

Slik kan en enkel kommunikasjonsplan se ut.
Foto: Skjermdump

Finn ut hvem som har playlistet deg eller lignende artister tidligere. Foto: Skjermdump fra Chartmetric

Finn ut hvem som har playlistet deg eller lignende artister tidligere.
Foto: Skjermdump fra Chartmetric

Utgivelsesplan

Album? Minialbum? EP-er? Singler?

Det er fremdeles mest vanlig at musikkprosjekter ender opp i utgivelse av et album, men antallet singler som slippes før albumet er mye høyere nå enn det var tidligere. Det er ikke uvanlig at 5-6 av 10 låter på et album har vært utgitt som singler.

Noen ganger er det viktig å komme kjapt i gang, for eksempel for å få ut debuten og få noen spillejobber, og da slippes ofte et par singler og så en EP.

Andre ganger føles det mest riktig å gi ut en rekke singler, men fremdeles er det lurt å samle singlene på et album i etterkant, det gir et nytt publikum mulighet til å oppdagen musikken.

Uansett: Lag deg en plan!

Gode og enkle verktøy hjelper deg med både planlegging og visualisering. Foto: Skjermdump

Gode og enkle verktøy hjelper deg med både planlegging og visualisering.
Foto: Skjermdump

Oppsummering

  • Sett deg tydelige kunstneriske mål og tenk gjennom hva du ønsker å uttrykke med musikken din.
  • Definer realistiske kommersielle mål både på kort og lang sikt.
  • Finn ut hvilke verktøy du trenger, og hva du eventuelt må lære deg for å bruke dem effektivt.
  • Kjenn publikumet ditt – hvor de er, hva de liker, og hvordan de kommuniserer.
  • Lag en realistisk plan for tid, økonomi og samarbeidspartnere som støtter målene dine.
  • Evaluer underveis og juster planen slik at du holder riktig kurs mot målene dine.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.