Post it

Sjekkliste for utgivelser

Dette er minimum av det du må ha på plass før du skal ut med en låt eller et album.

Det finnes mange måter å slippe musikk på, men noen ting er fast for alle. Denne sjekklisten er laget med fokus på digitale utgivelser av låter, EP eller album.

Av Marius Lie, Leif Haaland og Audun Selnes

I samarbeid med

FONO

Sist oppdatert: 25. september, 2023

Å lykkes med en utgivelse

Okei! Du har spilt inn en fin låt i studio og er klar for å gyve løs på arbeidet med å få den gitt den ut til utålmodige fans som maser i DM.

Men hva må du ha på plass før låten kan havne på strømmetjenester, og hvordan lykkes du med en musikkutgivelse?

Det finnes ikke alltid enkle svar og kjernen til å lykkes ligger selvsagt i selve musikken og artistprosjektet. Dersom prosjektet og musikken er bra, er det en del ting man kan gjøre for å ha større mulighet for å lykkes.

Fono

FONO er interesseorganisasjonen for uavhengige plateselskaper - indiene! Organisasjonen jobber for og med viktige og aktuelle saker som berører alle norske utgivere.

Besøk FONO

God tid

En tommelfingerregel at det er smart å planlegge en utgivelse i god tid.

Er det én ting som frustrerer management, plateselskap og distributører, så er det at man kommer med ting i siste liten. Det sier seg selv at det gjør det vanskeligere for dem å gjøre gode innsalg videre og å få de rette folka og ikke minst publikum gira på utgivelsen.

Hvor lang tid trenger du?

Noen sier at du bør beregne minimum et halvt år fra ferdig mix til slippdato. Grunnen til det er at man skal ha god tid til alt som skal planlegges og produseres: Pressebilder, videoer og annet promomateriale, kampanjer for sosiale medier, turné, pitche til radio og media, få riktige folk interessert og «med på laget», og bygge opp forventning hos publikum og fans.

Andre sier at tre uker er akkurat god nok tid for å få ut en låt og oppnå det de ønsker med utgivelsen.

Uavhengig av om du bruker et halvt år eller tre uker, bør du legge opp til en realistisk plan som tar utgangspunkt i dine mål og ambisjoner.

Sjekkliste

Denne guiden tar ikke for seg de ulike strategiene rundt en release, men gir deg en sjekkliste for et minimum av hva som må være klart, og når det aller senest bør være klart.

Vår anbefaling er at du legger inn betydelig lengre frister for deg selv enn dette!

Omslagskunst

Omslagskunst til en digital utgivelse lastes opp hos den digitale distributøren labelet ditt har avtale med (for eksempel The Orchard, Ingrooves, Diger, Tunecore).

Det er først og fremst viktig at dette er et kvadratisk bilde i høy nok oppløsning og at filen er bygd opp i fargespekteret RGB. Normalt vil minimum 3.000 x 3.000 piksler og en oppløsning rundt 300 dpi være ønskelig. Be gjerne den som designer omslagskunsten om å få filen levert i formatene jpeg og png.

Det er viktig at formatet er riktig, ettersom omslagskunsten skal dukke opp og fungere på mange strømmetjenester.

Dette må være klart minimum tre uker før slipp!

Tips

Når du har omslagskunsten klar kan det være lurt å be samme designer om å lage varianter av denne i både bredde- og høydeformat. Dette er innhold som du for eksempel kan bruke som header på Facebook-siden, i storyen på Instagram og andre steder når det nærmer seg slipp.

Jouskas siste album på labelet Koke Plate. Her i 3.000 x 3.000 piksler, RGB-fargespekter og jpg-filformat.  Foto: Koke Plate

Jouskas siste album på labelet Koke Plate. Her i 3.000 x 3.000 piksler, RGB-fargespekter og jpg-filformat.
Foto: Koke Plate

Master

Masterfilen er selve lydfilen som skal lastes opp hos den digitale distributøren for strømming eller presses til vinyl. Husk at musikk mastres annerledes for vinyl enn for en digital utgivelse.

Navngi gjerne filen med spornummer og sangtittel, for eksempel slik: «03 Boys Who Want Love.wav»

Master må være klar minimum tre uker før slipp, eller minst seks måneder i forveien hvis man skal trykke vinyl.

Label copy

Dette er et dokument med alle titler og krediteringer, altså all informasjon om hva utgivelsen heter og hvem som har deltatt på den: Artist, låtskrivere, tekstforfattere, utøvende musikere, produsenter, miksere, teknikere med mer.

Det er ikke vanlig at de ulike låtskrivernes andel av opphavsrettighetene blir spesifisert i label copyen, men benytt gjerne anledningen til å sørge for fordelingen mellom flere låtskrivere blir endelig avtalt.

Det er viktig at det ikke er noen usikkerhet rundt rettigheter hvis man skal få synkronisert musikken sin til film, tv-serier, reklame, spill med mer.

Dette må være klart minimum tre uker før slipp.

Pressebilde

Pressebilde er ett eller flere fotografier som skal brukes i pressemeldinger, i et one-sheet, kanskje på toppen av artistsiden hos strømmetjenestene (Spotify, Tidal og Apple), på egne nettsider, som banner på FB-siden til artisten, på plateselskapets nettsider, på Bandcamp osv.

Sørg for å ha gode pressebilder både i portrett- og landskapsformat. Til forsidebilder på Facebook og strømmetjenestene er det vanlig med foto i landskapsformat, men det er også bra å ha foto som kan deles på høykant i for eksempel Instagram-stories.

Hilma Nikolaisen, pressebilde stående format, til «Mjusic» (2018), Hilma Nikolaisen / Fysisk Format. Foto: Elvira Nikolaisen

Hilma Nikolaisen, pressebilde stående format, til «Mjusic» (2018), Hilma Nikolaisen / Fysisk Format.
Foto: Elvira Nikolaisen

Hilma Nikolaisen, pressebilde liggende format, til «Mjusic» (2018), Hilma Nikolaisen / Fysisk Format. Foto: Elvira Nikolaisen

Hilma Nikolaisen, pressebilde liggende format, til «Mjusic» (2018), Hilma Nikolaisen / Fysisk Format.
Foto: Elvira Nikolaisen

Bilder i svart og hvitt kan være fine, men verden ser for det meste best ut i farger.

Dette må være klart minimum tre uker før slipp.

Sangtekst

De fleste distributører ber om at man laster opp sangtekst sammen med utgivelsen.

Dette er primært for at smarthøyttalere skal kunne søke opp sanger basert på tekstlinjer lytteren husker.

Dette må være klart minimum tre uker før slipp.

Opplasting til distributør

De fleste digitale distributørene har frister for når masterfil, omslagskunst (cover) og all riktig info må lastes opp.

Det du vanligvis må laste opp til distributør er:

  • masterfil
  • omslagskunst (cover)
  • alle krediteringer fra label copy
  • sangtekst(er)

Dette må være klart minimum tre uker før slipp.

One-sheet

Et one-sheet er en enkel salgspitch samlet på ett ark. Dette er vanligvis laget som en pdf som enkelt kan deles digitalt.

En one-sheet bør se umiddelbart innbydende og spennende ut, og kan blant annet inneholde:

  • et godt artistfoto

  • oppsummering av artistens siste høydepunkter

  • de beste sitatene fra omtaler

  • noen spissede og korte tekstavsnitt som forteller hva artisten er aktuell med nå, tidligere høydepunkter, og ellers det som er det mest interessante med artisten akkurat nå

  • kontaktinfo, hvor interesserte skal henvende seg

  • turnéplaner

  • PR- og markedsføringsplaner

  • oversikt over alle andre såkalte drivere - det vil si alle hendelser og verktøy som bidrar til å spre og skape oppmerksomhet om artisten og dens musikk

Dette bør være klar senest tre uker før slipp.

Side 1 av one-sheet for Metteson – Come, Cry. Utgis på LEKK (Label) via Ingrooves (distro)

Førstesiden av one-sheet for Metteson – Come, Cry. Utgitt på LEKK (label) via Ingrooves (distro). Ja, vi ser ironien i at det er et one-sheet på flere sider, altså.
Foto: LEKK

Oppdater artistprofiler

Ta en runde på strømmetjenestene og sjekk at alt er på plass. Dette kan være Spotify, Apple Music, Deezer, Tidal og andre tjenester du tenker er relevante for din utgivelse.

Sørg for at:

  • profilen er claimet og verifisert
  • nye pressebilder er lagt inn
  • bio er oppdatert
  • alle relevante lenker er lagt inn

Spotify pitch-tool

Spotify har et eget pitche-verktøy i Spotify for Artists som bør brukes for å øke mulighetene for at musikken blir plassert på Spotifys egne spillelister.

Denne pitchen bør leveres senest fredagen to uker før slipp, gjerne i god tid før dette for økt synlighet og kampanjer ut over New Music Friday.

Dette bør leveres to uker før slipp, gjerne før.

Instrumentaler og stems

Stems

Hvis man ønsker å ha muligheten til å få laget en remix av en eller flere av låtene må man ha klart stems. Stems er grupperinger av sporene i låten, gruppert som for eksempel: trommer, bass, synth 1, synth 2, vokal, koringer, osv.

Instrumentaler

Instrumentaler er viktig hvis man vil plassere låter i film, reklame og TV, ettersom man ofte trenger deler av låten uten vokal. Dette kalles synkronisering, eller forkortet til synch.

Det kan være en fordel å ha mastrede instrumentaler, men det er ikke nødvendig for pitching til synch.

Stems og instrumentaler er lurt å få fikset i det låten er ferdig mikset og skal kjøres ut som filer til mastring i studio, da har man alt klart når man trenger det. Men det er ingenting i veien for at man kan pitche låter til TV, film eller reklame lenge etter at den er utgitt.

Det å ha stems og instrumentaler klart og tilgjengelig for remixer og mulig synch er altså lurt helt fra miksen er klar, og låter kan pitches til synch-agenter og forlag allerede før slipp.

Sende innhold til forlag og synch-byråer

Hvis dere har samarbeid med forlag eller synkroniserings-agenter, må de få alt de trenger rundt utgivelsen.

Det de ønsker seg er:

  • lyttelink

  • master

  • instrumental

  • label copy

  • låtskriversplits

  • informasjon om andre drivere som er relevante for deres arbeid

Alt dette kan med fordel samles i en mappe på Drive eller i Dropbox, eller at det ligger på en egen skjult side på nett, slik at alt er lett tilgjengelig for forlaget eller agenten.

Send gjerne dette til forlag og synch-agenter i god tid før utgivelsen, senest én uke før slipp.

Gramo og Tono

Er musikken registrert hos Gramo og Tono? Før musikken slippes ut i verden bør dette være på plass.

  • vær sikker på at alle komponister og låtskrivere er registrert riktig hos Tono

  • påse at utgivelsen med utøvere blir registrert i Gramo av plateselskapet

Markedsføring, presse og sosiale medier

Det er smart å legge ressurser og verdi i det som skjer etter at musikken er utgitt markedsføring og salget av utgivelsen. Målet for de aller fleste, både små og større artister og plateselskap, er å nå ut og engasjere publikum på best mulig måte. Aller helst nå ut til enda flere og bygge et større publikum.

Denne guiden tar ikke for seg strategi og planlegging rundt markedsføring, men det er ikke unormalt å legge denne strategien og skisse opp planer allerede et halvt år før musikken slippes ut i verden. Planen kan uansett endres etter hvert som baller begynner å rulle. Det kan også være en fordel å knytte til seg hjelp utenfra, enten i form av markedsføringsbyrå med erfaring fra musikkbransjen eller uavhengige plateselskap. De har ofte gode innganger til radio, ulike redaksjoner og kontakter i bookingbyråene og musikkforlagene, samt kompetanse på kampanjer i sosiale medier.

Uansett om du er alene eller jobber med et plateselskap er viktig å ha en tydelig idé om hva salgsstrategien er, og det tar tid å lage godt innhold til ulike digitale kanaler. Begynn derfor med dette så tidlig som mulig!

Slipp

Dagen musikken faktisk kommer ut bør være en dag du åpner en favorittbrus, lener deg tilbake og ser alle tilbakemeldingene og hjerte-emojiene strømme inn!

Men det er også noen ting som er bra å være bevisst på for selve slippdagen og dagene som følger:

Andre tjenester

Selv om de fleste musikkdistributørene dekker stort sett alle strømmetjenestene, er det likevel noen tjenester de ikke sender musikken din ut til.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.