min lesetid
Hvordan skape overskudd med små marginer?
Prising er kunsten å verdsette seg selv. Det er kanskje det vanskeligste – og viktigste – du gjør som næringsdrivende artist eller label. Her får du hjelp til å sette riktig pris, bruke tallene kreativt og bygge trygghet i egne valg.
Av Kristian Kallevik
Sist oppdatert:
Intro
Manglende evne til å prise riktig er en av de største svakhetene i norsk musikkbransje. Likevel handler prising ikke bare om tall – men også om selvfølelse.
Evnen til å sette riktig pris avgjør ikke bare om du går i pluss, men sier også mye om hvordan du verdsetter deg selv og arbeidet ditt. I denne guiden ser vi på hva som påvirker prisen ut mot publikum og samarbeidspartnere, og hvordan du kan bruke pris som et strategisk verktøy – ikke bare et tall i regnearket.
Kristian Kallevik er driver plateselskapet Fysisk Format og platebutikken Tiger i Oslo.
Foto: Tord Litleskare
Budsjett
La oss starte med budsjettet. Tross sitt tørre navn er det egentlig en form for spådomskunst: Du prøver å anslå fremtidige inntekter og utgifter – og finne balansen mellom dem.
Før du begynner å regne, bør du tenke gjennom hva målet ditt egentlig er. Skal du gå i pluss, eller er utgivelsen først og fremst et ledd i å bygge navn og publikum?
-
Ofte tar man utgangspunkt i en innpris og regner seg fram til en utpris. De fleste ønsker å gå med overskudd – men hvorfor egentlig?
Kanskje du vil finansiere neste prosjekt, ta ut lønn, ansette noen – eller bare kjenne på gleden av å betale skatt med stolthet.
-
Noen ganger er målet tvert imot å gå mest mulig i null. Kanskje du vil bygge publikum eller skape engasjement mer enn du vil tjene penger.
Da kan det være smart å holde prisen lav, men rettferdig – som bakermester Harepus ville sagt det: «Skiver som man kjøper ærlig og redelig, smaker søtt.»
Før du lager budsjettet, må du altså vite hva hensikten med utgivelsen er.
Det er forskjellen på å sikte mot overskudd og å sikte mot impact.
| Utgifter | Inntekter | Balanse |
|---|---|---|
| Trykking av 250 skiver: 25.000 kr | Salg på gigs og til venner: 200x a 250 kr/stk = 25.000 | |
| 50 av skivene er gaver eller rotes bort i fylla | ||
| Totalt: 25.000 kr | Totalt: 25.000 kr | Bandet når sitt mål om å gå i null! |
* For det fiktive bandet Never Mind the Willochs er målet å selge billigst mulig – uten å tape penger. Målet er ikke overskudd, men å kunne reinvestere i neste prosjekt.
| Utgifter | Inntekter | Balanse |
|---|---|---|
| Omslagsillustrasjon: 8.000 kr | Forhåndssalg av spesialversjon til kjernefans: 30x 500 kr = 15.000 kr | |
| Grafisk design: 9.000 kr | Salg på slippturné - inkl signert turnéplakat: 100x 300 kr = 30.000 kr | |
| Trykking av 250 skiver: 25.000 kr | Salg via distributør: 100x 100 kr = 10.000 kr | |
| Utsending av promoer: 3.000 kr | Promoer og gaver: 20x = 0 kr | |
| Reklamevideoer Instagram: 5.000 kr | Økte konserthonorarer estimert til +20% 25.000 kr | |
| Management: 14.000kr | ||
| Cut til venue: 3.000 kr | ||
| Totalt: 67.000 kr | Totalt: 80.000 kr | + 13.000 kr |
* For det fiktive bandet Young Reals handler det om å se hele bildet. De kalkulerer med tap på enkelte salg, men bygger lojalitet og følgere på sikt.
Såkalte testpresser kan bli et ettertraktet samlerobjekt. Her er et eksempel på en testpress i hylla på Tiger: Heave Blood & Die-albumet «Post People» utgitt i 2021.
Foto: Kristian Kallevik
Her ser vi hvordan begge bandene brukte budsjettet til å regne seg fram til det som er riktig pris for dem.
Punkerne kan dokumentere at de – til tross for en pris på 250 kroner per plate, som selvfølgelig noen gammelpunkere rynker på nesa av – beviselig ikke har bidratt til mer kapitalisme enn strengt nødvendig for å føre fanen videre.
Young Reals på sin side kan notere seg et pent overskudd, takket være kreativ prising som tar hensyn til om de selger til kjernefans, konsertfans eller via distributør.
Legg merke til at skivene solgt via distributør isolert sett er solgt med tap. Det er Young Reals helt forsont med, siden de kun har avsatt hundre eksemplarer til distribusjonssalg – og henter inn en større fortjeneste på salget de gjør direkte.
Priser i ulike settinger
For Never Mind the Willochs er regnestykket ganske enkelt: Enten de selger via Bandcamp eller på konsert, handler det om én ting – gå i null, ikke selg med tap.
Young Reals har større ambisjoner og et voksende apparat rundt seg. De har hyret en ung, sulten manager som skal ha 20 % cut av inntektene, og spiller på steder som tar 10 % av merchsalget. Dermed må de sette seg ned med budsjettet igjen. Smarte som de er, justerer de prisene opp slik at cuttene allerede er bakt inn. Manageren får bare betalt dersom hen øker konsertinntektene med minst 20 %.
Her ser vi hvordan økte samarbeid fort gir økte kostnader. Å «brødfø managere» kan knekke økonomien hvis man priser som punkerne. Kunsten er å bygge et team som også har en økonomisk interesse i å løfte prosjektet. Den vanligste metoden er splits – prosentvis fordeling av inntekter.
Et band i vekst bør være fleksibelt i prisingen, men unngå å starte for lavt. Never Mind the Willochs har ingen forhandlingsrom uten å gå i minus, mens Young Reals har større frihet fordi de begynte med høyere priser.
-
Selger du til butikkledd i Norge, er en vanlig modell at utsalgsprisen (inkl. mva) er omtrent det dobbelte av innpris til butikk (eks. mva).
Young Reals selger via distributør som tar 25 %. De får 100 kroner per plate, distributøren selger til butikk for 133,50 kroner, og sluttkunden betaler 269 kroner.
Never Mind the Willochs kan selge direkte til platesjapper og selv bestemme om de vil gå for punketriks nr. 1: å selge billigere enn Young Reals – eller holde samme pris og beholde en større andel selv.
Young Reals sitter igjen med mindre per plate, men får igjen i form av økt rekkevidde og profesjonalitet. Et godt samarbeid handler ikke bare om kroner og øre – men om alt som styrker prosjektet: komfort, nettverk, erfaring og troverdighet.
-
På turné er regnestykket ofte enklere – du selger direkte til publikum. Det gir høyere marginer, men også friheten til å eksperimentere.
Young Reals går all in: De lager eksklusive lokale varianter på hver konsert og selger dem til høyere pris. De har forstått at merch dypest sett handler om kjærlighet – fansen vil vise at de hører til. «Pay what you want» kan fungere, men start med en høy pris og gi produktet særpreg. Jansen Records sine håndmalte testpresser er gode eksempler.
Never Mind the Willochs holder det enkelt. De selger rimelig, får skivene ut til folk – og gir fansen et minne for livet. Sånt kan ikke måles i penger.
-
Nettsalg har økt enormt det siste tiåret. Som ved konsertsalg selger du direkte, men må regne med noen prosent til betalingsløsninger og håndtering av bestillinger.
Selv om man mister den personlige kontakten ved merchbordet, kan du kompensere med raus kommunikasjon – skriv hyggelige meldinger, legg ved en liten hilsen.
Nettbutikken er en effektiv måte å nå langt og bredt – og bygge relasjoner.
Tips
Den klassiske bransjekalkylen for å skape rom for både managere og distribusjonsledd er å ta kostprisen og gange med fire. I eksemplet vårt ville utsalgsprisen derfor vært rundt 400 kroner. Det kan høres ut som et gammelt pokertriks, men prinsippet er solid: Pris høyt fra starten. Da har du rom til å inkludere samarbeidspartnere, mellomledd og moms – uten å tape penger. Skal du selge til flere butikker, må både distributør og butikk ha sin andel, og firegangeren sørger for at alle får sitt. Ta utgangspunkt i en pris du er komfortabel med, og legg på minst 50 %. Jo tidligere du venner deg til å prise høyt, desto lettere blir det å gjøre det. Vis verden at du er verdt det!
Håndmalt testpress av den siste utgivelsen til bandet Mall Girl.
Foto: Knut Neerland / Jansen Records
Håndmalt testpress av den siste utgivelsen til Fieh.
Foto: Knut Neerland / Jansen Records
Hvordan overleve med små marginer?
«Jeg gjør meg selv rik ved å ønske meg lite», pleide faren min å si. Her ligger nøkkelen til Never Mind the Willochs’ suksess. Utfordringen deres ble å være presise nok i hva de faktisk ønsket å oppnå.
Det er enklere sagt enn gjort. Et band består av ulike individer som ikke alltid er samkjørte om mål og ambisjoner – og for hver enkelt kan ønskene endre seg med både dagsform og årstid. Derfor er det lurt å snakke mye sammen, og sirkle inn hva som egentlig er det gøyeste av det gøye ved å spille i band.
Never Mind the Willochs fant ut at det morsomste de visste var hjemmekonserter – akkurat på kanten av det sosialt akseptable. Så snart de innså det, begynte de å si nei til alt annet, og dokumenterte de elleville konsertene de gjorde. Ryktene spredte seg raskt: om sinte naboer, dype vennskap og uforglemmelige kvelder. Snart hadde de flere invitasjoner enn de kunne takke ja til. Økonomien løste de med en hjemmelaget kollektbøsse for frivillige bidrag – og salg av skiver og merch.
Er man presis nok på hva man egentlig vil, kan selv små marginer skape overflod.
Hvordan tape penger med stil?
Det tristeste som finnes er vel et band som får fagbrev i bedriftsøkonomi og budsjettering, men ikke er noe gøy å spille i. Løft blikket! Musikklivet handler om mer enn penger.
For ferske band kan det være lurt å regne med de første årene som en investeringsfase – en tid der man bygger legender for enhver pris og aksepterer at man taper penger. Er musikken god nok og fansen våkne nok, vil skiver og konserter selge ut til slutt. Satse på kvalitet, spredning og rekkevidde nå – så kan du heller finregne senere.
Hvis du først skal tape penger, gjør det med stil. Invester i gode ideer, skarpe konsepter og legendariske øyeblikk – det vil lønne seg på sikt. Kanskje blir nettopp den skiva du har for mange av i dag, den folk går over lik for å finne om ti år. Ha alltid utsolgte skiver og konserter; det er den beste garantien for at neste slipp også blir utsolgt. Motorpsycho hadde neppe fått så dedikerte fans uten å ha laget og solgt ut «Soothe»-skiva i stål i 1992.
Å spille i band handler i bunn og grunn om å gjennomføre de teiteste internvitsene med størst mulig overbevisning – så skal du se at det blir et sunt levebrød av det til slutt.
Vil du lese mer om hvordan du kan planlegge en utgivelse, forhandle smartere og skape bedre struktur i lanseringsfasen, kan du se guidene om releaseplanlegging, sjekkliste for utgivelser og forhandlingsteknikk.
Oppsummering
- Sett mål før du setter pris. Vet du hva du vil oppnå – overskudd, rekkevidde eller legendestatus – blir prisingen enklere.
- Bruk budsjettet som et verktøy for å tenke strategisk, ikke bare økonomisk. Det viser deg hvor du tjener og hvor du investerer.
- Ikke vær redd for å prise høyt. Det gir rom for samarbeidspartnere, mellomledd og videre vekst.
- Vær presis på hva som faktisk er gøy og viktig for deg – små marginer kan gi stor glede.
- Tap penger med stil! Satse på kvalitet og idéer som varer, så kommer overskuddet på sikt.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
— Når ting går bra, havner man fort i et hamsterhjul fordi man vil det skal fortsette å gå bra. Det er ikke alltid veldig kreativt.
Kulturhus DIY, kunst og snekring