Blyant

min lesetid

Forhandlingsteknikk

I en arbeidshverdag som musiker er det en del av jobben å stå i forhandlinger med flere forskjellige oppdragsgivere gjennom et arbeidsår.

Av Espen A. Eldøy i samarbeid med Creo

Sist oppdatert: 02. desember, 2025

Intro

Forhandlinger er en naturlig del av hverdagen for profesjonelle musikere - både i møte med arrangører, studioer, samarbeidspartnere og oppdragsgivere. Selv om mange først forbinder forhandling med økonomi eller kontrakter, handler det i praksis om å påvirke andres vurderinger for å oppnå et best mulig resultat for alle parter.

I arbeidslivet kan teoretisk kunnskap om forhandlinger gi betydelige fordeler: du står tryggere, kommuniserer tydeligere og øker sjansen for å oppnå gode økonomiske, kunstneriske eller praktiske løsninger.

Denne guiden presenterer grunnleggende begreper, teknikker og strategier du kan bruke i egne forhandlingssituasjoner - uansett om du forhandler honorar, arbeidsvilkår, tidsbruk eller kreativt innhold.

Espen Eldhøy, mann i skjorte

Espen Eldøy jobber som advokatfullmektig i Creo, forbundet for kunst og kultur, og har sin hovedkompetanse innen arbeidsrett, trygderett, avtalerett og opphavsrett.
Foto: Creo

Creo

Creo er landets største kunstnerorganisasjon og arbeider for å sikre sine medlemmer bedre lønns, - og arbeidsvilkår.

Som medlem i Creo får du informasjon, veiledning og bistand i spørsmål om dine arbeidsforhold. De tilbyr også juridisk rådgivning, søknad- og kontraktshjelp, fri inkassotjeneste, kurs og en rekke andre medlemsfordeler.

Besøk Creo her

Hva er forhandlinger?

Forhandlinger er et samspill mellom konflikt og samarbeid. Begge parter må bevege seg for å komme frem til en løsning, og prosessen innebærer alltid en form for gi-og-ta.

Gode forhandlere tar hensyn både til egne, motpartens – og gjerne tredjeparts – interesser. En avtale må være motiverende for alle som skal gjennomføre den. Hvis ikke fungerer den dårlig i praksis.

Mange ser på forhandlinger som en ren fordeling av faste goder, som penger eller rettigheter. Dette perspektivet kan gi begrensede resultater. Kreativitet er derfor avgjørende: klarer du å identifisere alles ønsker, behov og bekymringer, kan dere sammen komme frem til løsninger som er bedre enn utgangspunktet.

For å få til dette må du kjenne til forhandlingens faser og hvilke teknikker som kan brukes underveis. I forhandlingsteori deles prosessen gjerne i tre deler: forberedelse, selve forhandlingen og avslutningen.

Forberedelse

Før du starter på selve forhandlingene er det derfor viktig å ha satt seg et mål: Hvilket resultat skal jeg etterstrebe å oppnå i forhandlingene. Det neste steget er å lage en strategi for hvordan disse målene skal oppnås. For å klare å identifisere mål og strategi, kreves det gode forberedelser.

Forberedelsesfasen er altså det viktigste du gjør når det kommer til forhandlinger, og det er her en god forhandler vanligvis bruker mest tid.

Forhandlingsfasen

Etter å ha gjennomført gode, og forholdsmessige forberedelser, er det på tide å gjennomføre selve forhandlingen. Hvordan forhandlingen foregår er forskjellig fra gang til gang. Noen ganger befinner vi oss i fysiske forhandlingsmøter, andre ganger skjer forhandlingene over telefon eller e-post. I musikkbransjen er det siste vanlig. Hva slags strategi, stil og forhandlingsteknikk du benytter avhenger av hvilken form forhandlingene foregår.

Over har vi gått inn på forhandlingsstrategi, som er viktig å identifisere i forberedelsesfasen. Neste steg er å se på forhandlingsstil og forskjellige forhandlingsteknikker og verktøy.

Forhandlingsstil

Hvilken forhandlingsstil du bruker avhenger ofte av personlighet og hva slags erfaring du innehar. Hva slags type sak du forhandler og hva strategien din er, er også momenter som kan være med å påvirke stilen.

Når det gjelder forhandlinger i yrkessammenheng snakker vi først og fremst om tre kategorier forhandlingsstil: Samarbeidsorientert, problemløsningsorientert og konkurranseorientert.

Forsøk å forbered deg på forskjellige scenarier, og gjenkjenn motparts stil og strategi underveis i forhandlingene. Da vil du lettere kunne møte argumentasjon og fremme egen måloppnåelse.

Forhandlingsteknikker og verktøy

Forhandlingsteknikk er de metoder og verktøy som kan brukes for å finne effektive og verdiskapende løsninger i selve forhandlingen. Hva slags kroppsspråk vi bruker, eller hvilke spørsmål vi stiller kan for eksempel være en forhandlingsteknikk.

Under følger eksempler på hva du bør ha tenkt igjennom og vurdert, og hvordan dette kan brukes i forhandlingen du skal inn i.

Utover det overnevnte er det viktig å gjøre seg kjent med forskjellige forhandlingsverktøy, og tenke gjennom hva slags verktøy du kan bli møtt med, og bruke selv.

Forhandlingsverktøy som ofte blir brukt deles inn i to kategorier; verbale og nonverbale verktøy. Her er noen eksempler:

Verbale verktøy Nonverbale verktøy
Sinne Taushet
Følelsesladet argumentasjon Kroppsspråk (for eksempel armer i kors, se på klokken til stadighet mm.)
Good cop / bad cop Klær
Trusler Lytting
Mmmm’ing Tidspress eller uthaling
Brudd/pauser
Utholdenhet
Mange representanter for motpart

Avslutning

Avslutningsfasen oppstår når forhandlingspartene har avklart sakens viktigste spørsmål, og har kommet frem til et resultat som oppfattes som akseptabelt av begge parter. Det er her viktig at du ser tilbake og vurderer resultatet opp mot målene og delmålene du satte deg i forberedelsesfasen. Vurder også resultatet i forhold til BATNA.

Det er i tillegg viktig at resultatet av forhandlingen ikke kan bidra til å gi nye eller forsterkede konflikter.

Tips til å bli en god forhandler:

Oppsummering

  • Forhandlinger handler om å finne løsninger som fungerer for begge parter, basert på både konflikt og samarbeid.
  • Gode resultater starter med solid forberedelse: tydelige mål, klar BATNA og god informasjonsinnhenting.
  • Underveis bør du bruke riktig forhandlingsstil, stille gode spørsmål og sikre at begge parter har samme forståelse av ordlyden.
  • Resultatet bør alltid vurderes opp mot målene dine og ikke skape nye konflikter.
  • Refleksjon etter hver forhandling gjør deg tryggere og bedre forberedt til neste gang.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.