Nasra Artan:
Ga seg selv et år i London på å komme seg inn i musikkbransjen i UK - nå har hun en toppstilling i Sony Music Publishing
Av Anna Kristine Lund
|
Nasra Artan, Head of International A&R hos Sony Music Publishing UK, er gjest i Music Norways podkast «Musikkpasset».
Foto: Privat
I denne episoden av «Musikkpasset» får du et innblikk i den imponerende karrieren til Nasra Artan, som i en alder av 28 år har blitt Head of International A&R i Sony Music Publishing i London.
Med erfaring fra både «National Rap Show» på NRK P3 og jobben som junior A&R og koordinator i Warner Music Norway i sekken, reiste Nasra Artan til London for å ta en master og komme seg inn i den britiske musikkbransjen.
Hun ga seg selv et år på å lande en jobb.
— Jeg skulle ikke hit og slåss med UK-A&R om UK-artister. For der vinner de. Jeg måtte finne min nisje, hva jeg tar med til bordet, forteller Nasra.
Strategien hennes ble å vite alt som foregikk av trender i musikkverden internasjonalt og legge det frem for bransjen i UK. Det gjorde hun så godt at hun landet en drømmejobb hos Sony Music Publishing.
På tvers av landegrenser
Som Head of International A&R er jobben hennes å sette sammen strategier, bygge broer og koble de forskjellige A&R-teamene verden rundt. Jobben hennes strekker seg på tvers av landegrenser og hun er ofte i samtale med en håndfull tidssoner på en dag.
— Jeg brenner jo for musikk, det å komme opp med kule A&R-strategier og finne ut av hvem som bør jobbe med hvem. Jeg har ofte satt sammen sessions i et land, og så har det ført til å bli en hit i et annet land, forklarer Nasra.
444 ut i verden!
I tillegg til å jobbe i Sony Music Publishing driver Nasra også managementselskapet 444 sammen med Nikolaj Gloppen. De to møttes gjennom Music Norway sitt ledelsesprogram Masterclass i 2020, som skulle vise seg å bli starten på et spennende samarbeid.
— Etter bare én eller to samtaler med han, skjønte jeg at vi kom til å jobbe sammen i fremtiden, sier Nasra. Vi hadde begge to ambisjoner om å få til ting i utlandet og samme tankegang når det kommer til internasjonale prosjekter.
I stallen til 444 finner vi blant annet den norske produsenten og artisten Fig Tape og den britiske produsenten Joe Stanley.
Nasra forteller mer om sin reise fra Oslo til London i «Musikkpasset», i tillegg til å dele konkrete råd til hvordan man jobber med nettverk og kommer seg inn i et nytt musikkmarked som bransjeaktør.
Hør episoden her:
Music Norway
Music Norway guider deg ut i det globale musikkmarkedet og spleiser deg med kontakter og muligheter. Vi er til stede der du trives aller best – på bransjetreff, konferanser og festivaler. Våre rådgivere sjekker inn med musikkbransjen i inn- og utland, og har oversikt på hvem, hvor og hvordan. Music Norway har verktøyene du trenger når mulighetene er der - gjennom veiledning, tilskudd og nettverk.
Relatert innhold
— Når ting går bra, havner man fort i et hamsterhjul fordi man vil det skal fortsette å gå bra. Det er ikke alltid veldig kreativt.
Kulturhus DIY, kunst og snekring