min lesetid
Mastering
Mastering er siste ledd i produksjonen – den siste finpussen som får musikken til å låte best mulig overalt, fra hodetelefoner til konsertsaler.
Av Jørgen Norby
Sist oppdatert:
Intro
Mastering handler om å balansere og optimalisere lyden slik at låten fungerer på tvers av alle avspillingsplattformer. Det kan være en helt teknisk prosess – justering av volum, frekvenser og dynamikk – men også en kunstnerisk vurdering av hvordan musikken skal oppleves.
I denne guiden får du en introduksjon til hvordan du kan gjøre enkel mastering selv, hva du bør være oppmerksom på før du slipper musikken, og når det lønner seg å overlate jobben til profesjonelle.
Jørgen Norby jobber for Musikkontoret Tempo. Ved siden av jobben i Tempo er han aktiv musiker i bandet Obzene, og produserer musikk for seg selv og andre i eget studio på Musikkbyen Trondheim.
Foto: Tord Litleskare
Master til ulike formater
Ulike formater krever ulike fremgangsmåter – og det kan være lurt å planlegge dette før du mastrer ferdig låtene dine.
-
For CD, nedlasting og strømming kan du vanligvis bruke samme masterfil til alle plattformer.
De fleste strømmetjenester ønsker en WAV-fil i 44.1 kHz / 16-bit, men noen tilbyr høyere oppløsning. Skal du ha fullt utbytte av disse, leverer du masteren i den oppløsningen de etterspør.
-
Vinyl tåler ikke like høyt lydnivå som digitale formater, og må derfor ha sin egen master.
Det er lurt å bestemme tidlig om du vil gi ut på vinyl – hvis du velger det senere, må du lage en ny master til formålet.
-
Kassett er også et analogt format, og samme prinsipp gjelder som for vinyl: lavere nivå og egen masterfil gir best resultat.
Ulike masteringstjenester
Det finnes mange måter å få låtene dine mastret på – fra profesjonelle studioer til algoritmer på nett.
Her er de vanligste løsningene:
-
Et masteringsstudio er laget spesielt for mastring – med nøytral akustikk og utstyr som avslører alle detaljer. Her møter du teknikere som ofte har spesialisert seg på selve løftet en god master kan gi.
Som kunde får du tett dialog underveis, slik at resultatet blir tilpasset både visjonen og lyden du ønsker. Et ekstra par erfarne ører kan også fange opp ubalanser i miksen – eller finne et uttrykk som løfter låten enda et hakk.
-
Mange studioer tilbyr også mastring i tillegg til innspilling og miksing.
Selv om rommet ikke alltid er like spesialtilpasset som i et rent masteringsstudio, kan du få et godt resultat – spesielt hvis produsenten kjenner prosjektet ditt godt.
-
Flere nettbaserte tjenester tilbyr automatisk mastring ved hjelp av algoritmer. Dette kan være et greit alternativ om du har lavt budsjett, liten tid, eller mangler erfaring.
Men husk: slike tjenester oppdager ikke ubalanser i miksen, og resultatet kan bli uforutsigbart. Bruk referanselåter, lytt på flere anlegg og få andres tilbakemeldinger før du slipper låten.
-
Ved stem-mastering leverer du flere spor (for eksempel vokal, bass, trommer) i stedet for én ferdig miks. Dette gir teknikeren større spillerom til å gjøre kreative justeringer – som å legge klang på trommene eller balansere vokalen bedre.
Noen vil mene dette nærmer seg miksing, men det kan være en nyttig løsning om du trenger litt ekstra hjelp til å få låten i mål.
Mastre selv?
Hvem som helst kan mastre selv – på samme måte som hvem som helst kan spille inn, produsere og mikse egen musikk. Resultatet handler først og fremst om erfaring og hvor godt du kjenner både verktøyene og lyden din.
Dersom du vil prøve deg på DIY-mastering, er dette noen gode utgangspunkt:
-
Eksporter miksen til én lydfil og mastre i et nytt prosjekt.
Da holder du fokus på selve masteringen – og unngår fristelsen til å endre enkeltspor underveis.
-
Finn låter du liker og som ligner på det uttrykket du vil ha. Importer dem inn i prosjektet og bytt mellom din miks og referansen mens du lytter.
Se etter forskjeller i balanse, dynamikk og tone – og lær av det.
-
Sjekk masteren på ulike høyttalere og rom: i bilen, på mobilen, i hodetelefoner og på laptop.
Små forskjeller avslører mye, spesielt om du ikke sitter i et akustisk perfekt rom.
-
Unngå å presse masteren for hardt gjennom limiter eller kompressor – med mindre det faktisk er en del av lydbildet.
For høy komprimering kan fjerne både dynamikk og liv i låten.
-
Be noen andre høre gjennom før du sier deg ferdig.
Friske ører fanger ofte opp ting du selv ikke legger merke til.
Oppsummering
- Mastering er siste finpuss som gjør musikken klar for utgivelse – både teknisk og kreativt.
- Velg riktig løsning for deg: profesjonell mastering, studio med miksingstjenester eller nettbasert algoritme.
- Husk at ulike formater krever ulike mastere – særlig vinyl og kassett.
- Hvis du mastrer selv: bruk referanselåter, lytt på flere anlegg og unngå overkomprimering.
- Få alltid et ekstra sett ører på resultatet før du slipper musikken.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Hvordan tjene penger som produsent?
Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?