Musikkontoret
  • Hva trenger du hjelp med? Her finner du svar på det du måtte lure på med alt rundt musikken.

    • Selskapsdrift
    • Samfunn
    • Musikkproduksjon
    • Utgivelser
    • Markedsføring
    • Live
    • Rettigheter og kontrakter
  • Vi har kontorer over hele landet med profesjonelle bransjefolk som er klare for å hjelpe deg.

    Nord Tempo MØST Brak ØKS STAR Sørf
  • Tilskuddsordninger
  • Arrangementer
  • Mentor
  • Aktuelt
  • Om Musikkontoret

Rettigheter og kontrakter

En samlet inngang til alt juridisk i musikkbransjen – fra opphavsrett og forvaltning til kontrakter og avtaler mellom aktører.

  • Fordeling
  • Kontrakter
  • Publishing og sync
  • Rettighetsorganisasjoner
  • Alle
Vis kun guider
Sondre Lerche har lenge vært medlem av den amerikanske rettighetsorganisasjonen ASCAP - i tillegg til Tono og Gramo i Norge. Foto: Tord Litleskare
Aktuelt
Musikkrettigheter:

Hvem tar vare på rettighetene dine internasjonalt?

Marion Skogseth jobber som A&R i Warner Chappell. Her er hun fotografert utenfor Musikkontorets lokaler i Gamlebyen Loft. Foto: Tord Litleskare
Intervju
Marion Skogseth i Warner Chappell:

— Jeg vet ikke om jeg vil si at en artist skal tilpasse låtene sine for sync, jeg tror det handler mer om å finne de riktige plasseringene for låtene

En kan unngå mye frustrasjon og misforståelser ved å sette seg godt inn i en kontrakt før den undertegnes. Foto: Scott Graham / Unsplash
Tips

Tre tips til deg som skal signere med et musikkforlag

Aggie Peterson - også kjent som Aggie Frost - har mange år bak seg som vokalist i elektropopbandet Frost. Hun har startet og driver synk-byrået High North Music i Tromsø. Foto: Marius Fiskum
Intervju
Aggie Peterson:

— Det er mange tilfeldigheter som gjør at en synkronisering av en filmscene og musikk bare «klaffer»

Saks

Hvordan lander jeg en synk-avtale?

Ønsker du at musikken din skal bli brukt i filmer, serier, spill eller reklamer?

Guide
Ciara Elwis er music supervisor for selskapet Air Edel i London. Hun forteller om en variert arbeidshverdag og en innboks full av ny musikk. Foto: Tord Litleskare
Intervju
Music supervisor Ciara Elwis:

— Det har vært mange låter jeg har funnet og ikke fått brukt, fordi jeg ikke har fått klarhet i hvem som eier rettighetene

Pedaler

Forlagsavtale

Hva er en forlagsavtale og hvilke bestemmelser er vanlige i slike avtaler?

Guide
Kristoffer Lo (GILT) og Fay Wildhagen (Budde Music Publishing) på scenen under utdelingen av Musikkforleggerprisen 2022 på Sentralen i Oslo. De to vant pris for Årets synkronisering for musikken til dokumentarfilmen «Aksel Lund Svindal». Foto: akam1k3
Aktuelt
Musikkforleggerne:

Påmeldingen til Musikkforleggerprisen 2023 er åpen

Det finnes egne satser for bruk av musikk i spill, men slik det moderne spillmarkedet fungerer, krever det smidigere og justerbare løsninger. Foto: Florian Olivo / Unsplash
Aktuelt
Bruk av musikk i spill:

En komplisert og uavklart problemstilling

Ronny Svendsen fotografert i Dsigns lokaler i Musikkbyen Trondheim. Foto: Tord Litleskare
Intervju
Ronny Svendsens råd til ferske låtskrivere:

— Dette er et maraton og IKKE en sprint

←
1 2
→
hei@musikkontoret.no
Facebook Instagram LinkedIn TikTok YouTube
Brak MØST Nord STAR
Sørf Tempo ØKS
Brak MØST Nord STAR Sørf Tempo ØKS
hei@musikkontoret.no
Facebook Instagram LinkedIn TikTok YouTube

© Musikkontoret 2025

Personvern

Støttet av Kulturdirektoratet