Tre tips til deg som skal signere med et musikkforlag

Av Jørgen Norby

| 14. november, 2022
En kan unngå mye frustrasjon og misforståelser ved å sette seg godt inn i en kontrakt før den undertegnes. Foto: Scott Graham / Unsplash

En kan unngå mye frustrasjon og misforståelser ved å sette seg godt inn i en kontrakt før den undertegnes.
Foto: Scott Graham / Unsplash

Et musikkforlag arbeider med å forvalte og få ut opphaverens musikk på så mange formater og plattformer som mulig.

De kan blant annet få plassert musikken din hos andre artister, i filmer og serier, i reklame, dataspill og hos notedistributører, for å nevne noen eksempler.

Denne artikkelen tar for seg tre punkter du burde være bevisst på når du skal skrive under på en forlagsavtale. Disse bør være tydelig i kontrakten du skal skrive under på.

Det er viktig at du som skal signere, vet hva du skriver under på.
Les kontrakten nøye.

Gjør en vurdering av din forhandlingsmakt

En kontrakt kan som regel reforhandles. Gjør derfor en realistisk vurdering av din forhandlingsmakt.

Dersom du er en fersk låtskriver har du mest sannsynlig ikke samme makt til å reforhandle som en mer etablert aktør med opparbeidet pipeline income.

Forlaget vil ta en prosentandel av inntektene fra opphavsretten til opphaveren. I tilfeller der du som låtskriveren selv lander en avtale som fører til en cut er det ikke uvanlig at forlaget tar en mindre prosentandel.

Forskudd = lån

Hvis du får tilbud om et forskudd må du huske på at dette ikke er uforpliktende penger rett inn på kontoen din. Et forskudd er et lån som tilbakebetales gjennom inntektene av din opphavsrett. Denne tilbakebetalingen kalles recoupment.

Om musikken du skriver ikke tjener penger har forlaget i praksis tapt disse pengene, og det er lite sannsynlighet å få tilbud om nytt forskudd. Forlag som betaler ut forskudd gjør en satsning på deg som låtskriver og gambler på at musikken din skal tjene penger.

Mange forlag signerer mange låtskrivere

Det betyr ikke at du ikke får jobbe med andre, men det betyr heller ikke at forlaget alltid har mulighet til å fokusere kun på deg.

En kontrakt vil gjerne si hva som forventes av begge parter, både forlaget og låtskriveren. Samarbeidet mellom deg som opphaver og forlaget burde være symbiotisk. Kommer det tydelig frem hva forlaget skal gjøre for deg i kontrakten?

Artikkelforfatter Jørgen Norby er prosjektleder i Musikkontoret Tempo, og har vært teknisk ansvarlig på låtskrivercampen Trondheim Song:Expo siden 2018.

Jørgen Norby jobber for Musikkontoret Tempo. Ved siden av jobben i Tempo er han aktiv musiker i bandet Obzene, og produserer musikk for seg selv og andre i eget studio på Musikkbyen Trondheim. Foto: Tord Litleskare

Jørgen Norby jobber for Musikkontoret Tempo. Ved siden av jobben i Tempo er han aktiv musiker i bandet Obzene, og produserer musikk for seg selv og andre i eget studio på Musikkbyen Trondheim.
Foto: Tord Litleskare