min lesetid
Forlagsavtale: Slik fungerer en avtale mellom låtskriver og musikkforlag
Hva innebærer en forlagsavtale, og hvilke punkter bør være tydelig formulert for å sikre et godt samarbeid mellom låtskriver og forlag?
Av Tore Østby, Maren Skaskiewicz og Leif Haaland i samarbeid med GramArt og Musikkforleggerne
Sist oppdatert:
Intro
En forlagsavtale er en avtale mellom en eller flere opphavere og et musikkforlag. Forlaget får rett til å administrere og representere ett eller flere verk, og har vanligvis både administrative, økonomiske og kreative oppgaver. Dette kan innebære alt fra registrering av verk og innkreving av vederlag til å jobbe for nye muligheter som samarbeid, pitching og sync. Forlaget har normalt enerett til å forvalte verkene i avtaleperioden.
Avtalen regulerer hvor lenge samarbeidet skal vare, hvilke rettigheter forlaget skal ha, hvordan inntekter skal deles, om forskudd inngår og hvilke plikter partene har. Den beskriver også hvordan verkene kan brukes og eventuelle begrensninger. En tydelig avtale sikrer forutsigbarhet og gjør det enklere for begge parter å forstå ansvar, rettigheter og økonomiske konsekvenser.
Vi anbefaler at alle avtaler gjennomgås av en jurist med bransjekunnskap før signering.
Tore Østby er seniorrådgiver i GramArt.
Foto: Eva Rose
Maren Skaskiewicz er advokatfullmektig i GramArt – organisasjonen som representerer næringsdrivende artister og musikere innen populærmusikken.
Foto: Eva Rose
Låtskriver og forlag
I en forlagsavtale kan låtskriver være både en artist som skriver egne låter og en opphaver som skriver for andre. Noen har også sitt eget forlag og kan inngå subforlagsavtaler med større aktører. Det er heller ikke uvanlig at forlag inngår avtaler seg imellom for å utvide rekkevidde, kapasitet eller administrasjon.
Et musikkforlag skal råde over verkene, og i en vanlig forlagsavtale har forlaget ofte en økonomisk, kreativ og administrativ rolle. Noen avtaler omfatter bare de økonomiske og administrative oppgavene, og omtales gjerne som administrasjonsavtaler.
Kreative oppgaver omfatter vanligvis å bidra til økt utnyttelse av låtene: jobbe for at verkene blir utgitt, søke plassering i film, reklame eller hos andre artister, samt legge til rette for låtskrivers utvikling og nye samarbeid. Administrative og økonomiske oppgaver kan inkludere registrering av verk, innkreving og kontroll av vederlag, avregning til låtskriver og eventuelle forskudd eller finansiering av aktiviteter.
Forlaget bistår også ofte i forhandlinger om låtskriverandeler, spesielt når det gjelder større utgivelser med mange involverte.
Hvorfor forlagsavtale – og hvordan velge samarbeidspartner
Låtskrivere inngår forlagsavtaler av flere grunner: behov for finansiering, bedre administrasjon av rettigheter i utlandet, eller et ønske om økt utnyttelse av verk - for eksempel gjennom plassering hos andre artister, i film eller reklame.
Noen avtaler inngås også fordi plateselskap ønsker at forlaget håndterer visse oppgaver som del av en helhetlig strategi rundt en utgivelse.
Valg av samarbeidspartner handler om å avklare ambisjoner, forventninger og tilgjengelige ressurser. Både låtskriver og forlag bør vurdere om de har riktig kompetanse, kapasitet og nettverk for å oppnå resultatene de sikter mot. Det er nyttig å se på forlagets erfaring innenfor relevante sjangre og territorier, og hvordan de samarbeider med partnere internasjonalt.
Partenes faktiske oppgaver bør være tydelig regulert i avtalen. Dersom forlaget også skal representere låtskriver i andre avtaler, som platekontrakt, må det avklares hvordan disse rollene skal utføres og om forlagets kapasitet er tilstrekkelig.
Har man flere avtaler med samme part, bør det også fremgå at samme arbeid ikke skal honoreres flere ganger.
Vanlige punkter i en forlagsavtale
Forlagsavtaler regulerer hvordan verkene dine skal forvaltes, hvilke rettigheter du gir fra deg, og hvordan inntekter skal fordeles. Nedenfor følger de vanligste bestemmelsene i norske forlagskontrakter.
Innholdet kan variere, men prinsippene er stort sett de samme.
-
Forlaget får normalt enerett til utnyttelse og forvaltning av de verkene avtalen omfatter. Avtalen kan gjelde enkeltverk eller alle verk som skapes i avtaleperioden. Tidligere verk kan også inngå dersom de ikke allerede er forlagt andre steder.
Avgrensning i tid og territorium bør være tydelig formulert. Eneretten kan begrenses geografisk eller gjelde globalt.
Forlaget kan i enkelte tilfeller overdra rettigheter til andre, for eksempel ved salg av katalog eller virksomhet. Låtskriver bør forstå hvilke praktiske konsekvenser dette kan ha.
-
Dersom avtalen omfatter et visst antall verk skrevet i en bestemt periode, er det vanlig å avtale en egen utnyttelsesperiode. I denne perioden kan forlaget fortsatt forvalte verkene, selv om låtskriver ikke lenger har plikt til å levere nye verk.
I tillegg kan avtalen ha en innkrevingsperiode, ofte kortere enn utnyttelsesperioden. Da kan forlaget kreve inn inntekter for bruk som har skjedd tidligere. Begge periodene kan forlenges dersom forskudd ikke er tilbakebetalt.
Noen avtaler gir forlaget rettigheter gjennom hele vernetiden. Låtskriver må være særlig oppmerksom dersom slike bestemmelser står flere steder i avtalen eller kan forlenges ved lovendringer.
-
En opsjon gir forlaget rett til å forlenge avtalen eller be om flere verk. Dette er en ensidig rett for forlaget, og frister for skriftlig iverksettelse må angis tydelig.
Opsjoner kan også være resultatbetingede, for eksempel ved at verkene må ha generert et visst beløp før forlaget kan utløse opsjonen. I kombinerte plate- og forlagsavtaler er det vanlig at opsjonen i forlagsdelen faller bort dersom den ikke iverksettes i plateavtalen.
-
Forlagsavtaler gjelder ofte globalt.
Det er derfor viktig å undersøke hvilke samarbeidspartnere, subforlag og arbeidsmetoder forlaget har i ulike territorier - særlig hvis du har ambisjoner om synk eller låtutgivelser i andre markeder.
-
En forlagsavtale beskriver normalt både kreative og administrative oppgaver.
Kreative oppgaver kan være å legge til rette for bredere bruk av verkene, plassere låtene hos artister, i film, reklame eller andre produksjoner, samt bidra til utvikling av låtskriverens arbeid og promotering av verkene. Dialog om forventninger og muligheter bør være løpende.
Administrative oppgaver omfatter registrering av verk, innkreving og kontroll av vederlag, samt avregning til låtskriver. Dersom avtalen kun omfatter administrative tjenester, omtales den ofte som en administrasjonsavtale.
-
Låtskriver plikter å levere verk til forlaget og bidra til registrering og korrekt opplysning om alle medvirkende.
Låtskriver må også gi forlaget nødvendig informasjon og bistå i spørsmål om forlengelse eller utvidelse av rettigheter.
-
Det kan avtales at rettigheter til verk som ikke er utnyttet innen en bestemt periode skal tilbakeføres til låtskriver.
Dette gir en mulighet til å ta tilbake kontroll dersom forlaget ikke følger opp verkene.
-
Mange forlagsavtaler regulerer utgivelse av noter, samt økonomiske vilkår knyttet til dette.
Bestemmelsene bør være tydelige dersom dette er aktuelt.
-
Låtskrivers andel av inntektene omtales som royalties, normalt en prosentsats av inntekter forlaget eller forvaltningsorganisasjoner mottar på verkene.
Det er viktig å forstå eventuelle fradrag eller forhold som påvirker den faktiske utbetalingen. Inntektsfordelingen kan variere ut fra øvrige bestemmelser i avtalen.
At source betyr at låtskrivers andel beregnes ut fra inntekten slik den mottas fra den aktuelle kilden, for eksempel TONO eller andre organisasjoner.
-
Låtskriver kan få forskudd på forventede royalties, og størrelsen knyttes ofte til antall verk eller avtaleperioder.
Bonusforskudd kan utbetales ved definerte resultater, og nye forskudd kan følge av opsjoner. I noen avtaler skal låtskriver dekke enkelte kostnader, som da regnes som forskudd. Alle slike utgifter bør kunne godkjennes og dokumenteres.
I mange avtaler brukes prosentfordelingen i royalties som modell for kostnadsdeling. Forlag i Norge søker ofte tilskudd til reiser og skrivesamlinger på vegne av låtskrivere.
-
Recoupment betyr tilbakebetaling av forskudd gjennom låtskrivers royalties. Forskudd skal normalt ikke kunne kreves tilbake på andre måter enn gjennom inntekter under avtalen.
Ved flere avtaleperioder eller verkssamlinger kan underskudd i én periode dekkes av overskudd i en annen (cross recoupment). Forlags- og plateøkonomi bør holdes atskilt dersom avtalene inngås samtidig.
-
Forlaget skal utbetale royalties og levere avregninger regelmessig, ofte hvert halvår.
Avregningene skal gi oversikt over inntekter og eventuelle fradrag.
-
Låtskriver kan be om kontroll av forlagets avregninger.
Låtskriver betaler vanligvis for kontrollen, men forlaget dekker kostnaden dersom det avdekkes at låtskriver har fått for lite utbetalt.
-
Forlaget kan benytte subforlag i andre territorier. Låtskriver bør ha innsyn i hvilke subforlag som brukes, hvilke andeler de mottar, og hvordan dette påvirker egne inntekter. Det kan avtales at låtskriver skal godkjenne bruk av subforlag.
Overdragelse innebærer at forlaget kan selge rettigheter eller deler av virksomheten.
Det bør være tydelig at forlagets forpliktelser videreføres, og låtskriver kan avtale rett til å godkjenne overdragelsen.
-
Låtskriver skal godkjenne endringer, arrangement eller bruk av verk i nye sammenhenger, som film, TV, reklame eller førstegangsinnspilling av andre artister.
Det er også vanlig at låtskriver godkjenner bruk av navn, bilder og annet materiell til markedsføring.
-
Låtskriver bør alltid ha rett til representasjon fra en forvaltningsorganisasjon som TONO.
Avtalen bør ikke inneholde bestemmelser som begrenser dette, og det må være klart hva som skjer dersom forvaltningsforhold endres.
-
Mislighold betyr brudd på avtalens bestemmelser. Den misligholdende parten skal normalt få mulighet til å rette forholdet innen en angitt frist. Dersom det ikke skjer, kan avtalen heves og rettighetene tilbakeføres til låtskriver. Eksempler på mislighold kan være manglende avregninger eller at forlaget ikke innhenter nødvendig godkjenning for bruk av verk.
Dersom misligholdet ikke skyldes forhold utenfor partenes kontroll, som sykdom, streik eller force majeure, kan den andre parten kreve erstatning. Renter beregnes etter forsinkelsesrenteloven.
Tvister bør først forsøkes løst gjennom dialog og forhandling. Hvis partene ikke kommer til enighet, behandles saken i ordinære domstoler.
Hvem kan hjelpe meg?
Som låtskriver eller artist kan du få juridisk bistand fra flere fagmiljøer.
GramArt tilbyr gratis juridisk rådgivning til sine medlemmer og kan hjelpe med å lese og vurdere forlagsavtaler. NOPA er også en god ressurs for medlemmer som trenger støtte i spørsmål om kontrakter og opphavsrett.
Dersom du driver forlag selv, er Musikkforleggerne et nyttig sted å hente råd og bransjeinformasjon. Creo bistår dessuten medlemmer i kontraktsspørsmål og ved eventuelle tvister. Det viktigste er å bruke et fagmiljø som kjenner bransjen og kan gi konkret veiledning knyttet til dine avtaler.
Oppsummering
- En forlagsavtale regulerer hvordan verkene dine forvaltes, utnyttes og genererer inntekter.
- Det er viktig at avtalen tydelig beskriver roller, ansvar, varighet og rettighetsforvaltning.
- Økonomien bør være presist regulert, spesielt forskudd, royalties, avregning og recoupment.
- Du bør ha god oversikt over hvilke godkjennelser du selv beholder, og hvilke fullmakter forlaget får.
- Bruk juridisk ekspertise før du signerer - en godt gjennomarbeidet avtale gir et tryggere samarbeid.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Leiekontrakt for musikkrom og produksjonslokaler
Enten du leier et musikkstudio, øvingsrom eller driver et kreativt fellesareal, er leiekontrakten selve fundamentet for virksomheten din.
— Fuck around and find out
Bandledelse
Hva innebærer det å være bandleder, og hvordan kan man sjonglere de ulike oppgavene?