Enkel regnskapsføring

Bruke et regnskapsprogram eller føre selv i et regneark? Vi gir deg enkle tips og maler.

Et regnskap er en systematisk registrering av inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld. Regnskapet legger grunnlaget for rapportering til myndighetene og beregning av hva du skal betale i skatt og merverdiavgift.

Av Elise Hessevik

Sist oppdatert: 18. mai, 2022

Intro

Det er viktig å ha orden i sysakene. Et av de viktigste verktøyene for dette er regnskapet.

Med denne guiden ønsker vi å gi deg noen enkle råd for vurderinger du må ta rundt regnskap i en oppstartsfase, samt forklare noen vanlige regnskapsposter og begreper som vil dukke opp.

Vi har også utarbeidet noen enkle maler for regnskap og budsjett.

Ditt musikkontor

Ta gjerne kontakt med ditt musikkontor dersom du trenger tips eller innføring i hvordan du kan føre regnskap.

Finn ut mer

Har du behov for et regnskapsprogram?

Det første du må finne ut er om du vil føre regnskapet i et eget regneark eller bruke et regnskapsprogram.

Et regnskapsprogram gjør jobben enklere, men kan koste litt. Har du et ganske enkelt regnskap, kan det være et alternativ å føre det selv. Da kan du bruke en av malene som ligger i denne guiden.

Noen momenter å ha med i vurderingen er:

Tips

Det er mange regnskapsprogrammer å velge mellom. Fiken, Visma og Tripletex er mye brukt i norsk musikkbransje. Flere av disse har også basispakker som kan passe for mindre selskaper.

Trenger du en regnskapsfører?

Tja. Dette er noe du må vurdere selv. Men det er noen fordeler med egen regnskapsfører, forutsatt at du har nok omfang og råd til det.

Har du en regnskapsfører vil hen, i tillegg til å føre regnskapet, blant annet ha kontroll på alt som skal rapporteres til myndighetene. Slik kan du fokusere mer på å skrive musikk eller booke konserter - og litt mindre på det praktiske systemet.

Samtidig anbefales det på ingen måte å «melde seg helt ut» av økonomiske spørsmål - selv om du har en regnskapsfører.

Under 50.000 i omsetning?

Musikkontoret Brak i Vestland har utarbeidet enkle regnskapsmaler for de som er bokføringspliktige, men ikke har over 600 bilag i året.

Begge disse malene tar utgangspunkt i at du har enkeltpersonforetak (ENK) og ikke er registrert i merverdiregisteret.

Vi har tatt med de mest brukte postene for ENK i musikkbransjen. Du kan enkelt legge til andre poster selv.

Over 50.000 i omsetning?

Dersom du har over 50.000 i omsetning er du bokføringspliktig. Da blir også føringene mer kompliserte og det kan nærme seg tiden hvor du bør vurdere å skaffe deg et regnskapsprogram.

Har du over 600 bilag i året er du nødt til å bruke et regnskapsprogram.

Tips

Over 50.000 i omsetning? Fra og med 2022 kan du også sende skattemeldingen via regnskapssystemet (blant annet fra Tripletex og Fiken). Det betyr at dersom du bruker et regnskapssystem fra starten av, vil det også gå mye raskere å levere skattemeldingen.

Inntekter

Dette er sentrale poster under inntekter i regnskapet.

Kostnader

Dette er sentrale poster under kostnader i regnskapet.

Husk at alle kostnader du oppgir i ditt regnskap skal kunne knyttes til dine inntekter som selvstendig næringsdrivende.

Budsjett

For å planlegge driften eller enkeltprosjektene dine, er det smart å jobbe etter et budsjett.

Her finner du ulike maler for budsjett til driften av selskapet ditt, samt eksempler på oppsett til egne konserter, turnévirksomhet eller innspilling/utgivelse av musikk.

Disse malene er et utgangspunkt du kan jobbe videre med og skreddersy til dine prosjekter.

Skal du søke tilskudd?

Se om det ligger en mal i søknadsportalen til den ordningen du skal søke på. Ofte skal du fylle inn nøkkeltall digitalt, men du bør laste opp et mer spesifisert budsjett i tillegg.

Noen ordninger har også egne maler, som for eksempel FFUK (Fond for utøvende kunstnere).