Musikkontoret
Ressurser
  • Hva trenger du hjelp med? Her finner du svar på det du måtte lure på med alt rundt musikken.

    • Mitt selskap
    • Bærekraft
    • Søknadsarbeid
    • Lage musikk
    • Gi ut musikk
    • Markedsføring
    • Kontrakter
    • Rettigheter
    • Konsert og turné
    • Arrangør
  • Vi har kontorer over hele landet med profesjonelle bransjefolk som er klare for å hjelpe deg.

    Nord Tempo MØST Brak ØKS STAR Sørf
  • Tilskuddsordninger
  • Arrangementer
  • Mentor
  • Aktuelt
  • Om Musikkontoret
← Ressurser

Arrangør

Det er mye å tenke på som konsertarrangør - her finner du enkle verktøy og inspirasjon.

  • Booking
  • Byutvikling
  • Konsertproduksjon
  • Musikkprofil
  • Publikum
  • Alle
Vis kun guider
Joakim Aadland i Balansekunst. Foto: @Janelool
Intervju
Fem tips til en mer likestilt organisasjon:

— Begynn med å se hvem som sitter rundt bordet

Eirik Søreide (bildet) startet bookingbyrået Polar Artist sammen med Thomas Ryjord i 2006. Siden 2014 har han drevet selskapet alene. Polar Artist holder til i Musikkbyen Trondheim og har blant annet Bokassa, Highasakite, Team Me, Spielbergs og Valkyrien Allstars i stallen. Foto: Tord Litleskare
Intervju
Strategisk bookingarbeid med Polar Artist:

Hvilke arrangører skal man være assosiert med og hvilke konserter skal man gjøre på hvilket tidspunkt i karrieren?

UFLAKKS-konsert med Dårlig Vane.
Intervju
Unge arrangører:

— Ungdom må få mulighet til å ta eierskap til musikklivet i sin landsdel

Trondheim Kammermusikkfestival har et mål om å være til stede i bybildet. Det store veggmaleriet «Alt er musikk. Musikk er alt» fra 2020 oppsummerer ifølge festivalsjef Sigmund Tvete Vik mye av det de har gjort. Festivalen mottok også Robert Millar-prisen som årets markedsfører for denne kampanjen.
Intervju
Merkevarebygging for arrangører:

— Vi har bevisst ønsket å overraske og utfordre det klassiske publikummet

Sigmund Tvete Vik er festivalsjef i Trondheim Kammermusikkfestival. Foto: Lykt Foto & Film / Handout
Tips
Merkevarebygging for arrangører:

Tre gode råd til ferske arrangører som ønsker å jobbe seriøst med merkevarebygging

Publikum på konsert med rapperen Logic i Miami tilbake i 2017. Foto: Nicholas Green / Unsplash
Tips

Hvordan overbevise et nytt publikum?

Andreas Feen Sørensen i Norske kulturarrangører og Ola Hobber Nilsen i Sharebus. Foto: Aria Rødseth
Aktuelt
Miljøvennlig løsning for arrangørfeltet:

— NKA er opptatt av å være pådriver for å øke farten i det grønne skiftet for kulturfeltet

Illustrasjonsbilde av lydmikser. Foto: Sebbi Strauch / Unsplash
Video
Riggetips:

Hvordan fungerer en lydmikser?

Ruter

Advance og festival

Planlegging for midlertidige og alternative venuer.

Guide
Illustrasjonsbilde: Teknisk sceneutstyr. Foto: Eduardo Soares / Unsplash
Tips
Kulturrom:

Sjekkliste for grønnere innkjøp av teknisk utstyr

Karpe fylte Oslo Spektrum ti kvelder på rad i høst. Silje Larsen Borgan og Trine Jacobsen i managementselskapet Little Big Sister er to av de som har stått duoens «Omar Sheriff»-prosjekt nærmest. Foto: akam1k3
Intervju
Little Big Sister:

— Jobben vår er å fasilitere drømmen eller målet til artisten

Illustrasjonsbilde: Konsert i Oslo Spektrum med den franske elektronika-artisten Jean-Michel Jarre. Foto: Tord Litleskare
Aktuelt

Nye TONO-vilkår for konsertarrangører

←
2 3 4 5 6 7
→
hei@musikkontoret.no
Facebook Instagram LinkedIn TikTok YouTube
Brak MØST Nord STAR
Sørf Tempo ØKS
Brak MØST Nord STAR Sørf Tempo ØKS
hei@musikkontoret.no
Facebook Instagram LinkedIn TikTok YouTube

© Musikkontoret 2025

Personvern

Støttet av Kulturdirektoratet