min lesetid
Advance og festival
Planlegging for midlertidige og alternative venuer.
Av Anne Amundsen Myrseth og Henrik Sandnes i samarbeid med Kulturrom
Sist oppdatert:
Intro
Konserter foregår ikke alltid på tradisjonelle scener. Mange spillinger skjer i midlertidige eller uvanlige omgivelser – alt fra TV-opptredener og firmaeventer til konserter på trikken eller i en platebutikk. Slike rammer gir nye muligheter, men også særegne utfordringer for både arrangør og artist.
Festivaler er den vanligste formen for alternative venuer, og skiller seg tydelig fra klubbkonserter når det gjelder logistikk, tidsplaner, bemanning og tekniske løsninger. Derfor ser denne guiden nærmere på hva som gjør festivalproduksjon annerledes, og hvordan god advance kan bidra til en mer forutsigbar og profesjonell gjennomføring. Mange av de samme prinsippene gjelder også for andre midlertidige scener. For mer detaljert fagstoff kan håndboken «Teknisk festivalproduksjon» lastes ned gratis via Kulturroms nettsider.
Guiden er utarbeidet av Anne Amundsen Myrseth (Sentrum Scene, Øyafestivalen, by:Larm) og Henrik Sandnes (CC Cowboys, Senjahopen, Riksscenen) i samarbeid med Kulturrom.
Kulturrom
Kulturrom er tilskuddsordningen for teknisk utstyr og lokaler. Kulturrom skal bidra til at det finnes øvingslokaler og gode tekniske vilkår for fremføring av musikk, dans og teater over hele landet.
Kort om advance
Advance handler om å avdekke behov og utfordringer i forkant – før bandet står på scenen og før festivalområdet er i full drift. Målet er at både arrangør og artist skal være best mulig forberedt på praktiske, tekniske og logistiske forhold. På festivaler skjer dette ofte parallelt med at selve arenaen bygges og infrastrukturen faller på plass, noe som gir andre rammebetingelser enn på vanlige venues.
Denne delen gir en kort oversikt over hvordan advance fungerer i praksis – og hvorfor prosessen ser annerledes ut på festival enn på klubbscener. For mer om grunnprinsippene i advance, se vår guide om advance og turnéplanlegging.
-
Advance betyr «på forhånd» – og handler om dialogen mellom festival og artist/management der tekniske behov, rigg, hospitality, logistikk og tidsplaner avklares.
Målet er å unngå overraskelser på showdag.
-
På festivaler finnes som regel ikke et ferdig venue med etablert infrastruktur.
Scener, backstage, oppbevaring, teknikk og interntransport bygges for anledningen. Dette gjør at rammebetingelser og begrensninger ofte ikke er helt avklart før nærmere avvikling.
Festivalens kapasitet, teknikk og logistikk må derfor tilpasses både tid, budsjett og andre band på scenen samme dag.
-
Alternative venuer – som pop-up-lokasjoner, platebutikker og TV-produksjoner – deler mange av festivalens utfordringer: manglende faste fasiliteter, korte tidsrom for rigg, og behov for tilpasning.
Metodikken for advance er derfor lik: god forberedelse, tydelig kommunikasjon og skriftlige avklaringer.
Festivalinfo (venue spec)
Festivalens venue spec gir artist og crew nødvendig oversikt over området, logistikk, teknikk og kontaktpunkter. Dette dokumentet følger med tidlig i advance-prosessen – og danner grunnlaget for all videre dialog.
Dette bør være med:
- Lokasjon: Adresse, type område (by, fjell, øy).
- Kart over arena: Gjerne også GPS-koordinater.
- Adkomst: Vei, kollektivtrafikk, fly, ferge og nærmeste knutepunkter.
- Parkering: Også plassering for busser og større kjøretøy.
- Losji: Hotell og alternative overnattingsmuligheter.
- Interntransport: Shuttle eller artisttransport.
- Kontaktpersoner: Tekniske ansvarlige, artistvert og eventuelt egne roller for hospitality og transport.
- Backstagefasiliteter: Garderober, dusj, toalett og størrelse.
- Mat og bar: Hva som serveres som standard catering.
- Merchsalg: Rutiner, lokasjon og betingelser.
- Kapasitet: Maks publikum per dag.
- Akkreditering: Hvordan og hvor pass og bånd hentes.
Produksjonslogistikk på festival
Når festivalområdet, infrastrukturen og de tekniske rammene er på plass, dreier alt seg om gjennomføring: lydsjekk, backline, tidsplan og bemanning. Disse elementene henger tett sammen og må koordineres på tvers av mange artister og scener.
God oversikt over hva festivalen faktisk håndterer teknisk gjør resten av planleggingen både enklere og mer presis.
-
Festivaler varierer enormt i både størrelse, arena og teknisk kapasitet, og derfor finnes det ingen fasit for infrastruktur. Teknisk oppsett utarbeides ofte parallelt med advance-prosessen – og tilpasses de artistene som faktisk er booket.
Samtidig bør festivalen allerede i bookingfasen ha en tydelig formening om hvor man legger seg økonomisk og teknisk. Uten dette risikerer man å booke produksjoner man ikke har plass, tid eller budsjett til å håndtere.
På større festivaler er det vanlig å dele advance-arbeidet i to:
- Én person tar den scenetekniske produksjonen.
- Én person tar hospitality, catering, transport og hotell.
Dette gir bedre kapasitet og mindre risiko for feil i hektiske perioder.
For mer om tekniske behov og avklaringer, se vår guide om teknisk rider.
-
På en festival med flere artister på samme scene hver dag, vil billingen, dvs. rekkefølgen man spiller, ha en del å si for hvor hvilke behov som blir prioritert og tatt hensyn til, og for hvem festivalen setter begrensninger for.
Hierarkiet sier at headliner (altså de som spiller sist) får førsteprioritet på tid, plass og utstyr. Dernest nest siste band, osv.
For eksempel er det svært sjelden man har tid og mulighet til å gjøre lydsjekk på alle band på en scene på festival. Her vil headliner prioriteres før dørene åpner for publikum, mens øvrige må klare seg med en linjesjekk i changeover.
-
Festivaler varierer mellom to modeller:
- Generisk festivalbackline som alle må bruke (typisk på showcase-festivaler).
- Egen backline for hvert band (typisk større festivaler med god plass).
Valget styres av logistikk, tid, budsjett og scenestørrelse.
-
Tidsplanen er mindre fleksibel enn på venue. Settider fastsettes i bookingfasen, og curfew (støynivå og sluttid) må overholdes.
Forsinkelser påvirker alle etterfølgende artister og kan ikke tas igjen senere på kvelden.
-
Festivalens produksjonsleder bemanner scenen med:
- Scenemester (stage manager)
- Frivillig scenecrew
- Tekniske leverandører (scene, lyd, lys)
- Artistkontakt for hver artist
Scenemesteren er ansvarlig for at tidsplanen holdes og at changeover går effektivt.
Produksjonsplan
På festivaler er det vanlig å lage to produksjonsplaner – én felles for scenen og én individuell for hver artist. Dette gir både oversikt og presisjon uten å overvelde artist eller crew.
-
Brukes av teknisk crew og sceneteam.
Inneholder dagens tidsplan, kontaktpersoner og generell logistikk. Sendes ut tidlig i advance-prosessen.
-
Sendes nærmere festivalen og inneholder kun relevant informasjon for det enkelte bandet: møtetider, lydsjekk, showtid, logistikk og kontaktinfo for artistvert.
Oppsummering
- Festivalproduksjon skiller seg fra venue-produksjon fordi mye av infrastrukturen er midlertidig.
- God advance handler om å avklare behov i forkant og unngå overraskelser på showdag.
- En tydelig venue spec gir grunnlag for all videre planlegging.
- Lydsjekk, backline, tidsplan og bemanning må koordineres tett siden mange artister deler samme scene.
- To typer produksjonsplaner – felles og individuell – gjør logistikk og kommunikasjon enklere.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.