Turnéplanlegging
Av Henrik Sandnes
|Å planlegge en turné er som å male en vegg: Man begynner med grunning og så smører man på med strøk etter strøk. Men uansett hvor grundig man er, så ender man opp med at en og annen flekk fortsatt er trehvit når man reiser avgårde.
Jeg kommer på banen ganske tidlig i prosessen. De første par-tre jobbene er gjerne satt, men selv om de fleste datoene i turnéperioden fortsatt er tomme så er det mye som kan gjøres.
Det viktigste å få på plass ASAP er bemanningen. For en ting er sikkert, og det er at gode teknikere ikke vokser på trær. Og om de hadde vokst på trær så er jeg villig til å vedde på at den lokale floraen på ingen måte hadde bugnet av bra teknikere som også passet inn i min turnébuss.
Man er jo på reise og i ventemodus i mange flere timer i døgnet enn man er på jobb, og da skal man helst ikke bare holde ut med hverandre, men også faktisk ha det hyggelig.
En annen ting som haster er transporten. De bra bussene er få, og hvis man er basert i Oslo så finnes det grenser for hvor mange ni-setere og minibusser Bislet Bilutleie har tilgjengelig i juli.
Flybilletter haster også til en viss grad. De blir jo dyrere jo nærmere man kommer avreise, og skulle man måtte på tur med Widerøe så er det jo alltid en fare for at flyene blir fulle.
Bruk sjekkliste for å unngå å overse noe
Med en gang en jobb er booka, sender vi ut ei sjekkliste til arrangøren og ber om at den blir fylt ut.
— En del fakta må på plass: Artist, dato, sted, arrangør, kontaktdetaljer arrangør, spillested, adresse, transport, lokaltransport, type arrangement (festival, konsert, event, TV osv.), spisested og hotell. Deretter kommer noen viktige klokkeslett: Get-in, tilgang scene, lydprøve, dører, show support, show artist, curfew, hotell, spisested osv. —Henrik Sandnes
Noen av punktene er jo selvfølgelig på plass før vi sender ut. Vi veit jo godt hvem artisten er, for å si det sånn. Sjekklista er nesten alltid bare delvis utfylt når vi får den tilbake og det er egentlig helt greit. For selv om vi har skissert en slags «standarddag» i rider, sånn at enten vi eller arrangøren egentlig bare kan kopiere inn, så er det som regel avvik i forbindelse med de fleste jobbene. Det kan ha med at vi reiser langt den dagen og derfor kommer seint fram, eller det kan f.eks. ha med støybegrensinger på grunn av naboer å gjøre.
Det er ikke alle punktene som trengs alltid, men jeg foretrekker likevel å bruke denne sjekklista for å unngå å overse noe hvis jeg satser på å ta det på husken fordi at jeg syns jeg har blitt så flink.
Slitasje
En viktig ting man ofte glemmer å ta hensyn til, særlig når man sitter på kontor og det er lenge til turnéen, er slitasje på mannskapet.
Hvis du leier en bil som må hentes hver fredag og leveres hver søndag så blir det mye ekstra lemping inn og ut av øvingslokale eller lager i løpet av en sesong. Og ofte på natta. Da er det kanskje bedre å betale litt ekstra for å beholde bilen hele perioden, og heller se på det som en investering i humør og helse enn som en ekstra kostnad.
Det samme gjelder hvis du kjøper de billigste flybillettene. Da ender ofte bandet opp med å for det første måtte opp mye tidligere enn nødvendig, i tillegg til at man gjerne må vente i timevis på neste fly et eller annet sted. Dette fører til at man bruker mer penger enn man har råd til på svindyr flyplassmat.
Og selv om det selvfølgelig av og til bare må være sånn, så er jeg villig til å påstå (som et uhøytidelig overslag) at man kan beregne hundre kroner i timen i usynlige kostnader pr. hode så lenge reisefølget oppholder seg på flyplass. Dette blir det fort mange tusenlapper av i løpet av en turné.
Kulturrom
Kulturrom er tilskuddsordningen for teknisk utstyr og lokaler. Kulturrom skal bidra til at det finnes øvingslokaler og gode tekniske vilkår for fremføring av musikk, dans og teater over hele landet.