Teknisk rider og hospitality rider

Dette må du ha med!

En teknisk rider er et dokument som viser hva en artist eller et band trenger for å kunne gjennomføre konserten sin. En hospitality rider rommer alt som har med mat, drikke og selve oppholdet å gjøre.

Av Anne Amundsen Myrseth og Henrik Sandnes

I samarbeid med

Kulturrom

Sist oppdatert: 18. mai, 2022

Intro

Det finnes mange som har en illusjon om at det som står i rideren er gratis, særlig når det kommer til hospitality rider. Sånn er det på ingen måte og når du ber om tre kasser pils og to flasker sprit, så avregnes det heller ikke til prisen på Rema og på polet. Du betaler det samme som varene koster over disk på spillestedet. Om du skulle være så «heldig» at disse kostnadene ikke finner veien til settlementet, så kan du være ganske sikker på at arrangøren lager seg et slags totalbeløp som han eller hun finner fram før en eventuell rebooking.

Og ikke minst: Det er skikkelig dumt å skrive rider i en annen vektklasse enn du befinner deg i. Dette er selvfølgelig ikke bra hvis du ender opp med for lite utstyr eller for lite mat, men det går også skikkelig galt hvis rideren din koster mer enn billettinntektene du er i stand til å generere.

Enhver rider bør også nevne at den er et juridisk forpliktende dokument. Det bør også stå noe om ansvar og det er vanlig at arrangør er ansvarlig både for utstyr på scenen, parkerte kjøretøy og personlige eiendeler backstage.

Denne guiden er utarbeidet av Anne Amundsen Myrseth (Sentrum Scene, Øyafestivalen, by:Larm) og Henrik Sandnes (CC Cowboys, Senjahopen, Riksscenen) i samarbeid med Kulturrom.

Kulturrom

Kulturrom er tilskuddsordningen for teknisk utstyr og lokaler. Kulturrom skal bidra til at det finnes øvingslokaler og gode tekniske vilkår for fremføring av musikk, dans og teater over hele landet.

Besøk Kulturrom

Teknisk rider

Som nevnt: Dette er ikke en ønskeliste! Vær tydelig på hva dere trenger, men sørg for å ta med alternativer der det er mulig. Ikke krev helt spesifikke ting med mindre det faktisk ikke finnes alternativer som kan gjøre jobben.

Dette er de vanligste punktene å ta med i en teknisk rider:

Hospitality rider

Hospitality-rideren rommer alt som har med mat, drikke og opphold å gjøre. Det kan være smart å utforme den nærmest som en handleliste. Det kan virke unødvendig å være kjempedetaljert, men hvis man kommer med helt spesifikke forslag til pålegg osv. gjør man som regel den som skal skaffe alt en stor tjeneste. Men her som ellers er det lurt å presisere at det er snakk om forslag.

Det er på samme måte smart å være spesifikk når det gjelde drikke. Skriv antall enheter eller antall liter øl, vin, juice, melk, te, kaffe osv. Det er nemlig ofte sånn at den som har ansvar for dette enten er usikker fordi hen aldri har gjort denne jobben før, eller at vedkommende har dette som en bitteliten del av et større ansvarsområde og derfor har det travelt.

Ridere er ikke ønskelister, og det er artisten som til syvende og sist ender opp med å betale. Så vær nøktern, men det er ingen grunn til å surre rundt med hatten i handa. Både mat og trivsel er, på samme måte som teknikk, viktig.

Dette er det viktigste som bør være med i en hospitality rider:

Ønskelister og illusjoner

Det er mange som tenker på en rider som en slags ønskeliste, men det stemmer ikke. Alle ridere er juridisk bindende dokumenter, og om de ikke i hvert enkelt tilfelle er juridisk bindende så forventes det uansett at de skal respekteres og innfris. Det er derfor viktig å huske på at alle vi som reiser rundt med sang og musikk har et felles ansvar for å ikke undergrave hverandres troverdighet. Med dette mener jeg at om du skriver en rider som blir så dyr eller vanskelig for arrangør at du ender opp med å fire på krava på hver eneste jobb så «lærer» du arrangørene at rideren bare er nettopp en ønskeliste. Og da får vi en verden der arrangører begynner å avgjøre hva som er urimelig på egen hånd.

Et godt og lettforståelig språk er også veldig viktig. Vi holder på i en engelskspråklig bransje med mye fagterminologi og mange tekniske begreper. Vi er sterke tilhengere av å bruke fagspråk for å kvalitetssikre og spesifisere, men det kan være lurt å ta høyde for at også lekfolk (les: arrangøren) bør forstå mest mulig av rideren. Vi har ikke tall på hvor mange ganger vi har blitt kontaktet av folk som sliter med å skaffe en «16A shuko til bussen», men som blir veldig lettet når de får høre at det er den samme typen stikkontakt som du kobler vaskemaskinen din til hjemme.

Så til syvende og sist er det kontaktinfoen som er det aller, aller viktigste i en rider. Sammen med gjentatte, vennlige oppfordringer om å ta kontakt hvis noe er vanskelig eller ikke lar seg løse.

Nyttige lenker