Musikkpasset:
Slik får du musikken din på Netflix
Av Ousu Leigh og Tord Litleskare
|Helene Dolva Broch fra Music Norway og Tim Dunham fra Sounds Like Gold, deler innsikt fra Trade Mission til Los Angeles.
Foto: Anna Kristine Lund
I den ferskeste episoden av Music Norways podkast «Musikkpasset» utforsker programleder Anna Kristine Lund synkronisering - og hvordan du kan få få musikken din med i film, TV, reklame og spill.
Den siste tiden har norske artister som Aurora og A-ha fått sin musikk plassert i Netflix-serien, «Adolescence», som topper listene over de mest sette i verden akkurat nå. Men hvordan kan norske artister og produsenter få sin musikk plassert i store film, TV og spill-produksjoner?
Det kan du lære mer om i denne episoden av Musikkpasset!
Music Norway har nylig vært i Los Angeles med en nordisk delegasjon gjennom NOMEX – samarbeidsnettverket for nordiske musikkeksportkontorer. Målet med reisen var å få innsikt i hvordan det amerikanske sync-markedet fungerer, og å knytte kontakter med sentrale aktører innen musikk, film og TV.
Positive til nordisk musikk
På turen til Los Angeles besøkte NOMEX-delegasjonen noen av de største film- og spillselskapene i Hollywood, inkludert Disney, Paramount og Lionsgate.
— Vi møtte mange aktører som var veldige positive til å høre musikken som de nordiske aktørene hadde med seg, sier Helene.
Tim Dunham, som også var med på fjorårets Trade Mission til Los Angeles og er en av mentorene i Musikkontorets mentorordning, forteller om en bransje som virket som den var mer åpen for å finne låter til nye produksjoner, enn tidligere.
— Det er lettere å få plassert låter hos music supervisors om du viser genuin interesse og forståelse for arbeidet de gjør, forklarer Tim.
Hør episoden her:
Du må overbevise music supervisoren
Under oppholdet i LA møtte delegasjonen flere music supervisors – altså de som har som jobb å finne og godkjenne musikk til ulike produksjoner.
— Det er disse du må overbevise. Du må gjøre researchen din på deres tidligere arbeid, for mange av dem har et klart bilde av hva de leter etter, sier Tim.
I episoden går Helene og Tim i dybden på hvordan man møter sync agents, hvordan man pitcher til music supervisors, og forklarer andre viktige begreper som brief, music coordinator, og pitch.
Du finner denne og alle tidligere episoder av Musikkpasset der du lytter til podkaster.
Music Norway
Music Norway guider deg ut i det globale musikkmarkedet og spleiser deg med kontakter og muligheter. Vi er til stede der du trives aller best – på bransjetreff, konferanser og festivaler. Våre rådgivere sjekker inn med musikkbransjen i inn- og utland, og har oversikt på hvem, hvor og hvordan. Music Norway har verktøyene du trenger når mulighetene er der - gjennom veiledning, tilskudd og nettverk.
Relatert innhold

— Som forlag ser vi på dette som en spennende mulighet for norske komponister og låtskrivere

— Vi trenger å øke kompetansen rundt musikkrettigheter
