Disco

Lysdesign

Som lysdesigner er du bare én av brikkene i puslespillet som må legges for å gi publikum en bra opplevelse.

Lyset har en enorm, skjult makt over publikum.

Når lyset i salen slukkes vet publikum at opptredenen starter, og både på konsertscenen og i teater er lyset med på å føre an takt og tempo.

Av Daniel Sørensen

I samarbeid med

Kulturrom

Sist oppdatert: 25. september, 2023

Intro

Bruk av blendingseffekter er spesielt vanlig på konserter og man har med noen ganske få lamper mulighet til å få publikum til å juble og klappe.

Lysdesignet kan forsterke en stemning eller en handling i en forestilling. Om det er en konsert, teaterforestilling eller i film, kan bra scenelys løfte handlingen ved bruk av farger, vinkler, intensitet og effekter.

Denne teksten er ført i pennen av lysdesigner Daniel Sørensen, som blant annet har jobbet med Turbonegro, Christel Alsos, Wardruna, Marion Ravn og Gabrielle.

Daniel Sørensen er en frilans lysdesigner som i hovedsak jobber innen turnerende lysdesign for band. Etter flere år på veien har han opparbeidet en god del erfaring som han gjerne deler videre til andre lysdesignere og teknikere. Foto: Tommy Kristiansen

Daniel Sørensen er en frilans lysdesigner som i hovedsak jobber innen turnerende lysdesign for band. Etter flere år på veien har han opparbeidet en god del erfaring som han gjerne deler videre til andre lysdesignere og teknikere.
Foto: Tommy Kristiansen

Kulturrom

Kulturrom er tilskuddsordningen for teknisk utstyr og lokaler. Kulturrom skal bidra til at det finnes øvingslokaler og gode tekniske vilkår for fremføring av musikk, dans og teater over hele landet.

Besøk Kulturrom

Lysets rolle

Som konsertgjenger kommer man for å høre bandet som spiller og tenker kanskje ikke så mye på om lyset er blått eller rødt. Men også her spiller lyset en skjult, men viktig rolle. Publikum tenker kanskje ikke så mye over lyset på konserten, men hvis man kommer inn på lydsjekk før konserten mens bandet spiller gjennom noen låter i arbeidslys, så skjønner man jo at lyset spiller en viktig rolle også på konsertscenen.

Etter en konsert kan lyden ofte bli nevnt (dessverre oftest hvis den er dårlig), men lyset blir sjeldent kommentert, med mindre man har hatt ekstremt høye forventninger til et lysshow som ikke innfridde, eller blir positivt overrasket over en uventet belysning eller effekter.

Et skjult parameter

Lyset er i større grad et skjult parameter, men allikevel blir det veldig tydelig hvis det ikke er der. Se for deg at du går på en mørk gate, hvis den er godt og riktig belyst av gatelykter tenker man ikke over lyset, men så snart gatelampene tar slutt og man står i mørke, reagerer man. Det samme skjer på en scene, hvis lysstyrken ligger på et behagelig nivå og lampene lyser med riktig retning på det man skal se, legger man ikke merke til det. Men hvis en sceneaktør stiller seg på feil punkt på scenen og havner utenfor lyset, blir det veldig vanskelig for publikum å fokusere.

Lys trenger å forsterke eller balansere alle komponenter og elementer i en scenefremførelse. Hvor er fokuset på scenen? Hva bør hentes frem? Hva bør dempes?

Ta i betrakting alle elementer når du lager en komposisjon og vasker scenen med lys.

David von diemar 0 B Zcs D8 U Vm M unsplash

I denne videoen deler lysdesigner Daniel Sørensen noen enkle råd for hvordan man kan lyse opp en person på scenen.
Illustrasjonsfoto: David von Diemar / Unsplash

Et eksempel

Øynene tiltrekkes det som er lyst og kaldt. Hvis et band kledd i mørke klær har med en gitarist som får en innleid forsterker i en lys farge så vil øynene automatisk trekkes mot denne. Da er det greit å fokusere frontlyset slik at det ikke treffer forsterkeren slik at den blir mindre synlig i scenebildet.

Det finnes ingen fasit for hva som er «korrekt lyssetting», men det finnes en del grunnleggende regler som kan være greit å forstå.

Fallgruver

En god lysdesigner kan sjelden berge en «dårlig forestilling», men en dårlig lysdesigner kan fort ødelegge en «bra forestilling»!

Her er noen eksempler som kan gjøre deg til en dårlig lysdesigner:

Forberedelse er essensielt

Det er din jobb å gjøre deg kjent med produksjonen du skal jobbe med om det er en konsert eller et event.

Bruker du kundens farger i designet ditt? Nevner artisten noe om lys i teknisk rider? Kjenner du artistens låter, image eller hvordan de ønsker å fremstå? Hvis du ikke kjenner artisten så kan det være greit å se til artistens artwork for å få en pekepin på hvordan hen/de ønsker å fremstå for denne konserten. Man har også god hjelp i sosiale medier som Facebook og Instagram for å få et inntrykk.

Et godt show er 90% forberedelser og 10% avvikling.

Denne teksten er en del av en større ressurs om grunnleggende lysteknikk utviklet av Daniel Sørensen og Kulturrom.

Du finner alt innholdet på lenken under.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.