Organiser grønnere turneer
Denne guiden inneholder en rekke tips for å redusere klimautslippene i forbindelse med konsertvirksomhet.
Tipsene kan brukes enten du er artist, manager, bookingagent, produksjonsleder, turnéleder eller på annen måte involvert i planlegging og avvikling av konserter.
Intro
Miljømålet på 50 prosent følger FNs klimapanels anbefaling om reduksjon av utslipp innen år 2030. Det tilsvarer at klimautslipp fra turnévirksomhet blir redusert med åtte prosent i året frem til 2030.
Vi håper denne guiden vil være et nyttig klimaverktøy for artist og støtteapparat for å bistå til et grønt skifte i musikkbransjen. Her kan vi alle bidra!
Guiden er utviklet av Julie Forchhammer på oppdrag fra Music Norway. Hun er tidligere festivalsjef for Vinjerock og miljøsjef for Øya.
Music Norway
Music Norway guider deg ut i det globale musikkmarkedet og spleiser deg med kontakter og muligheter. Vi er til stede der du trives aller best – på bransjetreff, konferanser og festivaler. Våre rådgivere sjekker inn med musikkbransjen i inn- og utland, og har oversikt på hvem, hvor og hvordan. Music Norway har verktøyene du trenger når mulighetene er der - gjennom veiledning, tilskudd og nettverk.
Topp tre tips
Vil du kutte klimautslipp umiddelbart?
Her er de tre mest effektive måtene å redusere miljøavtrykket på:
-
Reduser flyreiser.
Transport kan stå for mesteparten av utslippene på en turné. Reduserer du antall flyreiser oppnår du umiddelbart en klimagevinst.
-
Sett miljøkrav på alle innkjøp.
Forespør og foretrekk miljøsertifiserte arrangører, leverandører, tjenester og produkter i alle ledd av turnéproduksjonen. Det gjelder for eksempel hoteller, leiebiler, tekniske leverandører, catering og merchandise.
-
Spill på steder hvor det er tilgang til faststrøm.
Dieselaggregater har høye CO2-utslipp og bør ikke brukes, verken på festivaler eller andre spillesteder. På en stadionkonsert kan aggregater stå for halvparten av de totale utslippene, ifølge Julie's Bicycle.
Snakk sammen før konsertene bookes
Artist, management, agent og crew blir enige om miljøtiltak for den kommende turneen.
Hvor går turen?
Prioriter en reiserute som gir lavest mulig klimaavtrykk.
Reis helst fossilfritt, gjerne kollektivt og vurder følgende tips for å fly mindre:
-
Planlegg flyreisene slik at færrest mulig flyr minst mulig. På Klimatsmartsemester kan du enkelt regne ut utslipp ved ulike reiseformer.
Sjekk med spillestedene om det finnes flyfrie alternativ til reise.
Det å reise i nightliner (nyere modeller) i stedet for å fly kan redusere klimautslippene. I Norge er det imidlertid ikke lov å sove i en kjørende buss.
-
Spill flest mulig konserter i regionen dere drar til, ikke fly for kun én jobb. Hvis arrangør dropper krav om eksklusivitet i kontrakten kan artister og band spille flere konserter i samme område.
Planlegg mest mulig promo og andre aktiviteter der du skal.
-
Bruk lokalt crew, oppvarmingsband og teknisk utstyr der det er mulig.
Miljøvennlig planlegging og tiltak
Kartlegg reisefølgets matbehov. Kanskje kan det være en idé å teste ut kjøttfrie dager på turné?
Sjekk også med reisefølget hvem som har med seg egne vannflasker, kopper og bestill og hva som eventuelt må skaffes. Skriv navn på alt.
Lei alltid utstyr fra miljøsertifiserte leverandører og minimerer frakten av utstyr. Snakk med arrangør om miljøtiltakene for artister og publikum.
-
Dette er noen eksempler på forespørsler og krav du kan legge inn i teknisk rider:
- tilgang til faststrøm i stedet for bruk av dieselaggregater
- LED-alternativer på lys
- miljøsertifiserte leverandører ved innleie av teknisk utstyr
- oppladbare batterier - engangsbatterier kan ha et klimaavtrykk som er 32 ganger så høyt som oppladbare batterier
- be om at aircondition, oppvarming, lys og lignende kun slåes på ved behov
-
Dette er noen eksempler på forespørsler og krav du kan legge inn i hospitality rider:
- be om å få bo på miljøsertifiserte hoteller
- utslippsfrie kjøretøy og transport lokalt
- sesongbasert, økologisk og kortreist mat med gode vegetaralternativer. Unngå mat med palmeolje. Etterspør lokalprodusert drikke og mulighet for vannpåfylling
- be om kildesortering og minst mulig bruk av engangsplast backstage
Produksjon av merch og andre innkjøp
Visste du at 85 prosent av alle varer som produseres på verdensbasis kun brukes én gang eller mindre? Vær bevisst på hva som bestilles av merchandise og annet materiell.
Klesproduksjon står for nærmere ti prosent av klodens samlede utslipp. For å lage én t-skjorte kreves det ca. 1.400 liter med vann. Produser færre ting, men av høyere kvalitet. Sett miljøkrav og etterspør miljøsertifiserte varer og leverandører.
Digital markedsføring
Etterspør digital markedsføring fremfor unødvendig produksjon av flyers og plakater. Det gjelder både via egne kanaler og hos arrangør.
Si nei til gateplakatering. Etterspør miljøsertifiserte produkter og leverandør hvis det likevel skal trykkes opp markedsføringsmateriell.
Publikum
Artisten kan påvirke spillestedet til å sette i gang gode klimatiltak for publikum.
Etterspør kollektivtilbud og sykkelparkering for publikum. Informer om at artisten ønsker minst mulig bruk av engangsartikler og plast på venue, og at utdeling av reklameartikler fra sponsorer ikke er ønsket. Etterspør kildesortering for publikum og planer for å redusere avfallsmengden fra konserten.
Fortell om miljøtiltakene
Del gjerne miljøtiltakene med publikum, andre artister, spillesteder og bransje. Den letteste måten å spre gode klimavaner på er ved å dele og fortelle om dem!
Ringvirkningene ved å ha miljøfokus på mat, innkjøp, transport eller andre punkter fra denne listen, er større enn du tror.
Ved turnéslutt
Gjennomgå hva som kan brukes på nytt av scenedekorasjoner og annet utstyr. Sørg for at det blir vedlikeholdt og at det lagres bra. Hva kan brukes av andre i mellomtiden?
Ha oversikt over hva som er til overs av merchandise ++ så man minsker unødvendig produksjon av det til neste turné.
Produksjon av instrumenter og teknisk utstyr har et høyt klimaavtrykk, så reparasjon, vedlikehold, gjenbruk og resirkulering er veldig bra for miljøet.
Evaluer miljøtiltakene og lag klimaregnskap
Hvilke miljøtiltak fungerte bra og hvilke gjorde ikke det? Hvordan kan vi gjøre det bedre på neste turné?
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.