Bergen Live vil bli best i klassen:
— Publikum blir mer og mer miljøbevisst og dersom det er enkelt for de å bidra – gjør de som regel det
Av Tord Litleskare
|Arrangørene i Bergen Live har de siste årene jobbet for å minimere den negative påvirkningen deres på miljø og klima.
Bergen Live er helårsarrangør i spennet fra klubbkonserter i kjelleren på Ole Bull Scene til verdensstjerner på Bergenhus Festning - i tillegg til å stå bak festivalen Bergenfest.
I 2020 ble de sertifisert miljøfyrtårn i kategoriene leietaker, grønne arrangementer, grønne konferanser og enkle serveringssteder.
— Å bli sertifisert miljøfyrtårn har gitt oss en god pekepinn på hvordan vi best mulig kan nå våre mål, sier Frida Rød i Bergen Live til Musikkontoret.
Hun har en bachelorgrad i Business Management fra Solent University i Southampton og en mastergrad i Innovasjon og ledelse fra Høgskulen på Vestlandet.
— Masterstudiet handlet i stor grad om endringsledelse og tok for seg temaer som grønn teknologi og det grønne skiftet. Svært få av mine medstudenter endte opp i kulturbransjen – men det er absolutt et relevant studie for oss som heier på bærekraftig konsert- og festivalproduksjon.
Allerede i studietiden begynte hun å jobbe på USF Verftet og for Bergen Live.
Vil over på faststrøm
Rød sier at Bergen Live, gjennom å føre klimaregnskap, ser hvor skoen trykker og kan innføre effektive tiltak for å minimere sitt avtrykk.
— Vi ser likevel at vi burde hatt et bedre verktøy for å oppnå et mer nøyaktig resultat fra klimaregnskapet. Derfor håper vi at et klimaregnskap tilpasset bransjen kan være på plass om ikke altfor lenge.
Arrangørselskapet er inne i flere prosesser for en grønnere drift. Blant annet er bruk av dieselaggregater eliminert fra deres produksjoner.
— I 2022 vil alle våre produksjoner, inkludert Bergenfest, arrangeres uten aggregater. I stedet benyttes resirkulerte batteripakker fra vår samarbeidspartner Eviny. Dette er en midlertidig løsning frem til vi har utvidet strømforsyningen på området, sier Rød.
Hun legger til at Bergen Live håper at de i 2023 kan produsere alle sine arrangementer på Bergenhus Festning på faststrøm.
— En kulturarena drevet på fornybar vannkraft fra Vestlandsfjellene er ikke å forakte.
Fremtiden er elektrisk
Frida sier videre at Bergen Live har et ønske om å helelektrifisere maskinparken sin.
— Vi er avhengig av transport i form av gaffeltrucker, personbiler og andre kjøretøy når vi arrangerer konserter og festival og har tidligere brukt dieselbiler. I år har vi investert i elektrisk firmabil, elektriske gaffeltrucker og inngått et samarbeid med en leverandør som kan levere elektriske personbiler til for eksempel transport av artister.
I tillegg har de inngått en avtale med Infinitum som resirkulerer alt av drikkeglass på produksjonene sine. Dette er en ordning Bergen Live var de første til å teste ut i 2021, ifølge henne.
— Alt av salgsmerch vil bli produsert av gjenbruksklær i samarbeid med Nikolay Øberg. Dette blir vårt bidrag til å motvirke bruk-og-kast-kulturen. —Frida Rød
Nytt av året er også produksjon av mer generiske ansattklær og merch, hvor levetiden ikke blir begrenset av datomerking og årstall for det spesifikke festivalåret.
— I flere år har Neutral levert økologisk merchandise til Bergenfest. I år blir løsningene mer bærekraftig enn noen gang tidligere! Alt av salgsmerch vil bli produsert av gjenbruksklær i samarbeid med Nikolay Øberg. Dette blir vårt bidrag til å motvirke bruk-og-kast-kulturen.
Lokale råvarer og veganske alternativ
Rød sier at Bergen Live er opptatt av at alle leverandørene til deres produksjoner er innforstått med deres miljøstrategi:
— Vi krever blant annet at alt av emballasje skal kunne brytes ned ved kompostering, at alle leverandører skal ha vegetar og vegansk alternativ på menyen, lokale råvarer skal prioriteres og det økologiske tilbudet skal utgjøre minimum 10% av menyen.
Hun legger til at mat og drikke er en viktig del av konsert- og festivalopplevelsen og at de ønsker at det skal smake godt, men også være godt for miljøet.
— Enkle tiltak har ofte veldig god effekt
Før man eventuelt skal lage seg en miljøstrategi, mener Rød det er viktig å sette seg ned og se på hvilke påkjenninger ditt arrangement eller festival har på miljøet.
Dette er overførbart til de aller fleste virksomheter, og ikke bare noe som gjelder for konsertarrangører.
— Før klimaregnskap og se hvilke tiltak man kan innføre for å bidra til miljøet. Enkle tiltak har ofte veldig god effekt, som for eksempel synlige miljøstasjoner under konserten eller festivalen. Publikum blir mer og mer miljøbevisst og dersom det er enkelt for de å bidra – gjør de som regel det.
Hva har fungert best for dere så langt?
— For oss har det selvfølgelig vært veldig kjekt å endelig kunne eliminere dieselaggregatene. Det blir spennende å se hvilken forskjell det vil gjøre når vi skal føre klimaregnskap for 2022. Men det vi ser som virkelig gjør en stor forskjell er å innføre tiltak innenfor scope 3 (utslipp som indirekte kan knyttes til en organisasjons aktiviteter, som for eksempel publikumsreiser, innkjøp, transport og avfall, journ.anm). Det er nok her vårt avtrykk er størst, og vi jobber derfor kontinuerlig for å innføre smarte og enkle tiltak her.
Bergen Live jobber blant annet med Klimapartnere Vestland, som er et partnerskap for utslippskutt og grønn forretningsutvikling. I tillegg har de forpliktet seg til Live Nations internasjonale miljø- og klimamål.
Rød trekker også frem hjelpen de har fått fra Sparebanken Vest, gjennom stiftelsen Agenda Vestlandet, i dette arbeidet.
— Det er kjekt å ha ivrige samarbeidspartnere i ryggen som støtter oss og gjør slik at vi kan jobbe for å nå vår målsetting om å bli aller best i klassen, avslutter hun.