Samarbeid mellom artist og manager:

— Det skaper en kultur der de tøffe samtalene er ganske enkle å ta

Av Petter Skipperø

| 20. mai, 2025
Beharie og manager Viljar Siljan har jobbet sammen i over seks år. Her fra Spellemannprisen 2021, hvor Beharie stakk av med pris i kategorien «Rnb/Soul». Foto: Privat

Beharie og manager Viljar Siljan har jobbet sammen i over seks år. Her fra Spellemannprisen 2021, hvor Beharie stakk av med pris i kategorien «Rnb/Soul».
Foto: Privat

Et godt samarbeid mellom artist og manager handler ikke bare om oppgaver og hvilke roller man har – det handler om verdier, kommunikasjon og en felles retning.

Beharie og Viljar Siljan har jobbet sammen i over seks år. De deler sine råd om hvordan de har bygget et partnerskap basert på tillit, struktur og langsiktige mål.

— Jeg begynte å gråte under konserten, uten at jeg hadde noe som helst forhold til hverken artisten eller musikken, og den følelsen gjorde meg interessert, forteller Siljan, som jobber som manager hos Blu Perspective Management.

Det hele startet med en konsert på Dattera til Hagen. Beharie, eller Christian Roger som han egentlig heter, hadde ennå ikke gitt ut musikk, men sto på scenen med en tilstedeværelse som traff noe spesielt hos Viljar Siljan.

— Dagen etter ringte jeg og vekket ham, for å sikre at jeg var først ute med å si at jeg ville jobbe med ham.

Beharie var først skeptisk. Han var beskyttende overfor prosjektet sitt. Likevel var det noe der.

— Jeg var ganske skeptisk. Jeg hadde en veldig klar tanke om hva jeg ville, og trengte å være trygg på at en eventuell manager forsto og respekterte det, sier Beharie.

— Jeg tror vi begge merket ganske raskt at vi kunne skape noe sammen, forteller Siljan.

Det oppsto raskt en god kjemi. De merket at de delte mange av de samme referansene, at de hadde lik musikksmak, og at de snakket samme språk når det kom til ambisjoner og verdier.

— Vi har vært flinke til å ta vare på det som var der fra starten, forteller Beharie.

Tydelige roller og kreativ frihet

Rollene mellom Beharie og Siljan er tydelig delt, samtidig som de hele tiden snakker sammen om hvem som skal gjøre hvilke oppgaver.

Siljan beskriver sin viktigste oppgave som å legge til rette for at Beharie skal få bruke mest mulig tid og energi på det han er best på – nemlig å være kreativ.

— Jeg prøver å skjerme ham fra unødvendig støy, sånn at han kan fokusere på å lage musikk og være kunstner. Men vi snakker ofte sammen. Vi fikser store og små ting sammen, og sparrer nesten daglig, forteller Siljan.

Beharie sier at det å ha en manager har forandret måten han jobber på som artist.

— Det gjør at jeg står mindre alene, og det skaper mye mer fremdrift. Viljar er ekstremt strukturert og har et veldig sterkt driv. Det inspirerer meg til å jobbe hardt selv. Han har også veldig gode verdier og er opptatt av at folk rundt seg skal ha det bra.

På spørsmål om det finnes områder i prosjektet han overlater helt til Siljan, svarer Beharie at samarbeidet er dynamisk - og at det først og fremst handler om tillit.

— Samarbeidet handler ikke om kontroll fra én part, men om et felles eierskap. Vi bygger noe sammen. Det er ikke alltid jeg henger med i alt av dialoger Viljar har med samarbeidspartnere, men vi sjekker jevnlig og har alltid en felles forståelse for hvor vi skal, sier Beharie.

Maxresdefault

Musikkvideoen til Beharies «Everybody Tells Me To Let Go».
Video: YouTube

Daglig struktur og rytme

Kommunikasjon er en helt sentral del av samarbeidet deres. De bruker Slack som hovedplattform for alt fra store strategispørsmål til små praktiske oppgaver. I tillegg har de faste møter, telefonsamtaler og en kontinuerlig dialog som sørger for at begge er oppdaterte og samkjørte – både med hverandre og med de eksterne samarbeidspartnerne de jobber tett med, som label, booking og promo.

— Vi har minst et ukentlig møte hvor vi går gjennom status og planlegger fremover. Det gir oss en rytme, og gjør at vi får justert kursen jevnlig, sier Siljan.

Samarbeidet deres beskrives som effektivt, men uten stress og hastverk.

— Vi skynder oss sakte, forteller Siljan.

— Det handler om å jobbe målrettet, men også ha is i magen. Vi trenger ikke hive oss på alt. Vi velger hva vi gjør, og gjør det skikkelig. Den holdningen har vi hatt med oss helt fra starten.

Begge nevner kulturen de har skapt mellom seg, og at den er noe eget. De kommuniserer tett og åpent – både følelsesmessig og strategisk – med tydelige forventningsavklaringer underveis.

— Det skaper en kultur der de tøffe samtalene er ganske enkle å ta, fordi det finnes en unik tillit i bunn, sier Beharie.

— Jeg vil også trekke fram at det sjeldent er noe tull med Beharie, og det er generelt sett et gjennomsyret fokus fra oss begge, og sjeldent ubegrunnede unnskyldninger for slurv og så videre. Vi er generelt ganske ambisiøse og uredde, samtidig som vi er opptatt av å ha beina planta på jorda, og være romslige og snille, forteller Siljan.

Med myk vokal og sterke tekster har Beharie fått et stadig større publikum. Foto: Shawn Arvind

Med myk vokal og sterke tekster har Beharie fått et stadig større publikum.
Foto: Shawn Arvind

Strategi på egne premisser

Et av kjennetegnene til samarbeidet mellom Beharie og Siljan er det langsiktige perspektivet. De legger planer med minimum tre- til femårsperspektiv, og jobber bevisst for å bygge en karriere som skal vare.

— Jeg vil at katalogen til Beharie også skal være relevant om 20 år. Det er det som ligger til grunn for alt vi gjør, sier Siljan.

De forholder seg til trender og muligheter, men lar seg sjelden styre av dem. De jobber heller på egne premisser, forankret i hvilken retning de ønsker å ta sammen.

— Vi prøver å skape noe som står stødig, og som ikke vippes av pinnen av hva som er populært akkurat nå. Det gjør også at vi kan være mer tro mot det kunstneriske, forteller Siljan.

Beharie understreker at det å ha en manager med fokus på strategi og fremdrift har gjort det mer mulig for ham å være til stede der i det kreative.

— Jeg liker å jobbe grundig. Det å vite at det finnes en overordnet plan, gjør at jeg kan senke skuldrene og gå dypere inn i musikken, sier Beharie.

Målet er ikke bare å holde det gående – men å bygge noe med mening, dybde og varighet.

Ikke tro at du kan alt eller må kunne alt, og legg egoet ditt til side, samtidig som du må sette grenser for å kunne pushe grenser. Det er viktig å jobbe med å finne sin plass i bransjen, i sin rolle — for det finnes ingen fasit.
Viljar Siljan

Både Beharie og Siljan peker på at det er helheten i samarbeidet deres som er viktigst – at det fungerer både i gode og vanskelige perioder.

— Samarbeidet vårt er stødig. Det er kanskje det beste ordet som kan beskrive det. Det holder oss oppe, uansett om vi møter på utfordringer eller feirer noe fint, forteller Beharie.

De legger stor vekt på å skape en trygghet der alt kan sies.

— Vi har bygget en relasjon hvor det er rom for å si det man mener, uten å måtte pakke det inn. Og det er avgjørende. Hvis man skal stå i dette sammen over tid, må man kunne være ærlig, sier Siljan.

— Jeg har enorm tillit til Viljar. Vi er uenige innimellom, men har en veldig konstruktiv dialog, som driver oss framover, forteller Beharie.

Når de ser framover, er det med et klart mål om å fortsette på samme vis som de har gjort til nå, med langsiktighet, trygghet og fokus på kvalitet.

— Vi har noen hårete mål eller drømmer, men de holder vi for oss selv. Det viktigste er at vi fortsetter å utvikle prosjektet ut fra de verdiene vi har startet med. Vi ønsker å ta nye steg, både i Norge og internasjonalt, men på våre premisser, sier Siljan.

Beharie er enig.

— Vi var begge nye da vi startet, så vi har lært veldig mye på veien som nok hadde vært fint å vite fra før. Samtidig er det nettopp dette som har gjort reisen spennende. Og man skal heller ikke undervurdere avgjørelsene som blir tatt først og fremst på magefølelse, fremfor mange års erfaring, sier artisten.

Viljar Siljan jobber som manager hos Blu Perspective Management. Han ble blåst i bakken under en konsert med Beharie på Dattera til Hagen, og det ble starten på et godt samarbeid. Foto: Isak Jenssen

Viljar Siljan jobber som manager hos Blu Perspective Management. Han ble blåst i bakken under en konsert med Beharie på Dattera til Hagen, og det ble starten på et godt samarbeid.
Foto: Isak Jenssen

Råd til deg som vurderer et samarbeid

Hva skal til for at samarbeidet mellom en artist og en manager skal fungere – ikke bare på papiret, men i praksis? Både Beharie og Siljan har klare råd, og de handler i stor grad om å bygge en relasjon før man bygger en karriere.

— Jeg ville anbefalt å starte med en prøveperiode. For begge parters skyld. Da får man kjent på kjemien, og sett om man fungerer sammen som kollegaer, sier Beharie.

Han legger til at det er viktig å bruke tid på samtaler om hva slags artist man ønsker å være, hvilke mål man har, og hvordan man jobber best mot dem.

— Det handler om å bruke tid på å bli kjent, og å ville hverandre vel.

Siljan mener det er viktig at man ikke går inn i et samarbeid med en forventning om at man skal kunne alt fra start — eller at man må ha alle svarene.

— Ikke tro at du kan alt eller må kunne alt, og legg egoet ditt til side, samtidig som du må sette grenser for å kunne pushe grenser. Det er viktig å jobbe med å finne sin plass i bransjen, i sin rolle — for det finnes ingen fasit. En manager er ofte «jack of all trades, master of none», men det er likevel nyttig å definere egne styrker og svakheter, i hvert fall for seg selv. Det gir et bedre grunnlag for å bygge det riktige teamet rundt artisten, sier han.

De trekker også frem viktigheten av å ha felles referanser og lignende smak – både kunstnerisk og verdimessig.

— Det gjør sparringen lettere. Og det gjør det enklere å stå i de avgjørelsene man tar sammen, forteller Beharie.

— Hvis man skal jobbe tett over tid, må man ha respekt for hverandre. Det er det aller viktigste, avslutter Siljan.