Synt

min lesetid

Platekontrakt - hva bør du vite før du signerer?

Platekontrakter kan se svært ulike ut, og hva de innebærer varierer fra artist til artist. Her får du en oversikt over de vanligste kontraktstypene og sentrale punkter du må forstå før du inngår avtale med et plateselskap.

Av Tore Østby, Maren Skaskiewicz, Leif Haaland og Marte Gravem Isaksen i samarbeid med Gramart og FONO

Sist oppdatert: 03. desember, 2025

Intro

Å signere platekontrakt er et av de mest omfattende valgene du tar som artist. Kontrakten regulerer hvem som eier masteropptakene, hvem som kan publisere musikken, hvordan inntekter fordeles, og hvilket ansvar plateselskapet tar i produksjon, markedsføring og distribusjon.

Det finnes mange typer kontrakter – fra tradisjonelle innspillingsavtaler til lisensavtaler, distribusjonsavtaler og ulike hybridmodeller. Derfor er det avgjørende å forstå hvilke rettigheter du gir fra deg, hva du får igjen, og hvor balansen mellom partenes innsats og økonomi ligger.

Vi anbefaler alltid å få bistand fra advokat før du signerer større avtaler.

Tore foto Eva Rose

Tore Østby er seniorrådgiver i GramArt.
Foto: Eva Rose

Maren Skaskiewicz er advokatfullmektig i GramArt – organisasjonen som representerer næringsdrivende artister og musikere innen populærmusikken. Foto: Eva Rose

Maren Skaskiewicz er advokatfullmektig i GramArt – organisasjonen som representerer næringsdrivende artister og musikere innen populærmusikken.
Foto: Eva Rose

Hva er en platekontrakt?

En platekontrakt er en avtale mellom plateselskap og artist, eller mellom to selskap. Formålet er at artisten får hjelp til å gi ut og markedsføre musikk, mot at plateselskapet får en andel av salget.

Den tradisjonelle platekontrakten, der selskapet finansierer, tilrettelegger og eier rettighetene til innspillingen, kalles ofte artist- eller innspillingsavtale.

I tilfeller der plateselskapet ikke eier rettighetene til innspillingen, kan man inngå en lisensavtale. Da «leier» selskapet retten til å gi ut og utnytte innspillingen i en begrenset tidsperiode. Man kan også inngå distribusjonsavtale.

Det finnes også avtaler der partene deler kostnader, inntekter og eierskap på ulike måter – såkalte hybridavtaler. Det viktigste er å finne en rimelig balanse som gagner begge parter.

Denne guiden handler om artist- og lisensavtaler.

Ulike typer platekontrakter

Det finnes flere måter å samarbeide med et plateselskap på. De vanligste er artistavtalen og lisensavtalen, som skiller seg fra hverandre når det gjelder hvem som eier masterrettighetene, hvem som finansierer innspillingen og hvordan inntektene fordeles.

Her får du en oversikt over hva som kjennetegner hver av dem.

Vanlige punkter i en platekontrakt

Her går vi gjennom de vanligste punktene i en platekontrakt – både i artistavtaler og lisensavtaler. Formuleringene kan variere, men temaene under går igjen i de fleste kontrakter.

Royalty

Plateselskapet tjener hovedsakelig penger på strømming og fysisk salg, og en del av dette utbetales til artist som royalty. Royalty er altså artistens andel av inntektene fra de avtalte innspillingene.

Det er samtidig viktig å følge med på hvilke andre inntekter selskapet skal ha etter avtalen.

Hvem kan hjelpe meg?

Det finnes ulike kontraktsmaler hos organisasjoner og selskaper. Noen omtaler disse som «standardkontrakter», men alle kontrakter kan forhandles.

Vi anbefaler alltid at avtaler leses av jurist eller andre med kompetanse på artistkontrakter. GramArt tilbyr gratis juridisk rådgivning til sine medlemmer og kan også bistå med å tilpasse enkeltavtaler.

Oppsummering

  • Platekontrakter varierer, men handler alltid om hvordan innspillinger finansieres, eies og utnyttes.
  • Ulike kontraktstyper – som artistavtale og lisensavtale – regulerer hvem som eier masteren og hvordan rettigheter forvaltes.
  • Vanlige kontraktspunkter omfatter enerett, geografiske begrensninger, avtalens varighet, kostnader, promo, godkjennelser, opsjoner og mislighold.
  • Royaltybestemmelser, forskudd, recoupment, avregninger og rettigheter til Gramo-utbetalinger må forstås i lys av avtalens helhet.
  • Juridisk bistand anbefales, og GramArt kan hjelpe med vurdering og tilpasning av kontrakter.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.