Stemmehelse:

Når det viktigste arbeidsverktøyet for en sanger forsvinner

Av Tonje Halbjørhus

| 14. desember, 2023
Som nyutdannet jazzvokalist uten en fungerende stemme måtte Vilde Aakre Lie tenke nytt. Samtidig skulle hun prøve å bli frisk. Hun flyttet til Oslo og tok videreutdanning i komposisjon ved NMH. Foto: Tord Litleskare

Som nyutdannet jazzvokalist uten en fungerende stemme måtte Vilde Aakre Lie tenke nytt. Samtidig skulle hun prøve å bli frisk. Hun flyttet til Oslo og tok videreutdanning i komposisjon ved NMH.
Foto: Tord Litleskare

Vilde Aakre Lie hadde nettopp sunget sin siste eksamenskonsert på jazzlinja ved NTNU i Trondheim da hun ble diagnostisert med knuter på stemmebåndene. Men symptomene hadde hun allerede kjent på i flere måneder.

Dette er en solskinnshistorie, fordi Vilde har fått stemmen sin tilbake. Da jeg møter henne en torsdag formiddag forteller hun oppglødd at hun i helgen var på karaokebar hele natten og sang i timevis. Det hadde vært helt umulig for henne for bare noen få år siden.

— Stemmeproblemene kom gradvis over lang tid. Jeg hadde hatt en frisk og sunn stemme, og ikke slitt med den overhodet. Men siste året på jazzlinja begynte jeg å bli veldig hes. Jeg bare fortsatte å synge masse da jeg ikke visste bedre, og hesheten ga seg aldri. Etter et halvt års tid var stemmen mer eller mindre ute av drift. Det var ikke vondt, men veldig slitsomt, sier Vilde.

Hun forklarer at for at stemmen skal være klar, må stemmebåndene møtes og tettes helt.

Når man får knuter så får man en hevelse som gjør at stemmebåndene ikke lukkes ordentlig, og stemmen blir hes og kraftløs. Knutene oppstår som følge av for mye eller feil belastning, men kan også påvirkes av andre faktorer som påvirker stemmen, som stress eller for lite søvn. I Vildes tilfelle var måten hun snakket på, med veldig lys og anstrengt stemme, en medvirkende årsak til at knutene oppstod.

— Jeg hadde verre taleteknikk enn sangteknikk. Og i tillegg er jeg en skravlebøtte av rang, jeg skravler jo hele dagen, ler hun.

Stemmehelse på agendaen

Da Vilde omsider tok kontakt med logoped og ble undersøkt på sykehuset, fikk hun beskjed om at hun hadde knuter på stemmebåndene. De var såpass etablerte at løsningen var å operere dem bort.

Men ingen kunne garantere at hun kunne synge igjen, fordi operasjonen kunne skape arrdannelse og knutene kunne komme tilbake.

— Sånn som jeg har forstått det i etterkant så er tiden avgjørende. Når knutene er nye så er det fortsatt sånn at de kan gå tilbake av seg selv ved å hvile stemmen. Hadde jeg visst det da, så hadde jeg hvilt stemmen og avlyst øvinger og konserter med en gang. Men jeg visste ingenting om knuter.

Fokuset på stemmehelse ved utdanningsinstitusjonene er noe Vilde skulle ønske det ble lagt mer vekt på, og hun håper at hennes historie kan bidra til å øke bevisstheten rundt temaet.

— Jeg tenker jo at logoped i alle fall burde være en tilgjengelig ressurs på de stedene som utdanner sangere og skuespillere som skal leve av stemmen. Og at man burde få kunnskap om stemmehelse før det går gærent. Jeg klandrer ikke mitt utdanningssted for noen ting, vi var alle like uvitende. Men når det først har skjedd, så kan man tenke at det er en praksis som kan være lurt å innføre.

Sånn som jeg har forstått det i etterkant så er tiden avgjørende. Når knutene er nye så er det fortsatt sånn at de kan gå tilbake av seg selv ved å hvile stemmen.
Vilde Aakre Lie

Vilde har også en oppfatning av at det kan være litt tabu for sangere å si at man har stemmeproblemer fordi mange er redde for å miste jobber og inntekt, eller for å få rykte på seg om at man er upålitelig hvis man har en uforutsigbar stemme. Som frilansmusiker, vil man gjerne si ja til alle muligheter som dukker opp. Selv følte hun på skam over å ikke ta symptomene på alvor tidlig nok, men det er ingens skyld.

Det var få tilgjengelige ressurser og informasjon om knuter da hun selv fikk diagnosen, og nettopp derfor mener hun dette er viktig å snakke høyt om.

— I etterkant er det mange i samme situasjon som har tatt kontakt med meg fordi jeg har vært åpen om det, og som har hatt behov for å få vite mer om hva de skal gjennom.

Måtte omstille seg og finne andre muligheter

Som nyutdannet jazzvokalist uten en fungerende stemme måtte Vilde tenke nytt. Samtidig skulle hun prøve å bli frisk. Hun flyttet til Oslo og tok videreutdanning i komposisjon ved NMH. Men det var ikke bare bare å innse at livet kanskje ikke ble sånn som hun hadde forestilt seg.

— Den siste tiden før jeg fikk stemmeknutene gikk det veldig bra med musikken. Jeg hadde akkurat startet et band som jeg ville satse på, og hadde ganske mange spillejobber. Å få påvist knutene var fullstendig identitetskrise.

Men hun visste at hun trengte å få et musikalsk utløp for noe, og komponering og arrangering hadde hun litt erfaring med fra før. I de årene hun ikke kunne synge selv, skrev hun mye musikk for andre.

— Jeg hadde nok forsont meg med at jeg ikke kunne leve av sang en stund før jeg ble bra. Men så ble jeg jo helt bra likevel, da. Heldigvis.

For å komme dit var det viktig å hvile stemmen mye, ha god nok pust da hun snakket, få stemmeleiet ned og bedre flyt. Hun gjorde mange øvelser knyttet til dette, og sier at bruk av fonasjonsrør var en veldig god metode.

Vilde Aakre Lie tar for tiden en master i komposisjon. Hun jobber både som arrangør, komponist og sanger. Foto: Gry Dahl

Vilde Aakre Lie tar for tiden en master i komposisjon. Hun jobber både som arrangør, komponist og sanger.
Foto: Gry Dahl

Tilbake på scenen

I dag er Vilde 28 år og tar en master i komposisjon. Hun jobber både som arrangør, komponist og sanger. Men veien tilbake til scenen har vært krevende, og er det fortsatt.

— Jeg har en del sangoppdrag, men har ingen faste prosjekter akkurat nå. Jeg tror jeg ville vært sanger utover det jeg er i dag, hadde det ikke vært for de knutene. Og så tar det tid å etablere seg som sanger i en ny by.

Etter operasjonen kom en lang periode med rehabilitering, og det tok over ett år før hun turte å stole hundre prosent på stemmen sin igjen. Frykten for tilbakefall lå alltid og lurte i bakgrunnen, og hun forteller at hun ble veldig anspent i starten, og fikk vondt i muskulaturen rundt halsen.

— Jeg var en tur tilbake på sykehuset fordi jeg trodde det skjedde igjen. Legen så med et kamera nedi halsen min og sa at alt er bra. Først da begynte jeg å stole på stemmen.

Jeg har en del sangoppdrag, men har ingen faste prosjekter akkurat nå. Jeg tror jeg ville vært sanger utover det jeg er i dag, hadde det ikke vært for de knutene.
Vilde Aakre Lie

Hvis hun merker at hun er litt hes en kveld i forbindelse med forkjølelse eller overdreven stemmebruk, men våkner og er bedre neste dag, blir hun ikke redd. Alarmen bør gå hvis plagene ofte oppstår etter kun lite belastning, går over lengre tid, og ikke blir særlig bedre av å hvile.

Vilde har lært mye om egen stemme og blitt godt kjent med seg selv i løpet av sykdomsprosessen.

— Jeg tror en av de største fryktene jeg hadde var at det å måtte behandles for stemmeknuter skulle være veldig livsinnskrenkende. At man får beskjed om alt man ikke kan gjøre. Men jeg har opplevd det motsatte, at jeg har blitt kjent med stemmen min veldig godt, og lært hvordan jeg kan bruke stemmen på en måte som ikke skader den på sikt. Hvordan man kan ha større frihet med stemmen sin.

Nå som hun er frisk kan hun endelig se fremover.

— Plutselig en dag så er det ok. Da trenger man ikke å bekymre seg lenger. Det går bra, avslutter hun.