Alejandro Fuentes om låtskriving:
Musikk skal være gøy - og når man hører at folk har hatt det gøy i studio så smitter det over til lytterne
Av Alejandro Fuentes
|Siden jeg var 16 år har jeg skrevet låter med andre. Fra mitt første studiobesøk i Disclab hos Jørn Dahl i 2005 fikk jeg kastet meg inn i låtskrivingens verden.
Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til eller hvordan man skrev låter, men jeg hadde et plateselskap og et management som satte meg sammen med gode produsenter og låtskrivere. Det eneste jeg følte da var at jeg egentlig bare kunne bruke stemmen min og melodiene som jeg kom opp med sammen med andre.
Siden ble jeg en svamp og slukte til meg all informasjon og kunnskap om hvordan man skriver låter.
Det er jo ingen fasit eller oppskrift. Noen ganger kommer melodien først, andre ganger teksten.
En tanke eller en konkret idé
For min egen del fungerer det alltid best når vi har det gøy sammen og ikke presser ting frem. Når vi setter av god tid til å bare la låten eller musikken uttrykke seg selv, så faller som regel alt på plass. Om det er en god låt, eller ikke, det vet man aldri, men det må i hvert fall bare ut og så håper man jo at andre også vil like det.
Men det hjelper å ha en tanke eller en konkret idé på forhånd om hva du vil synge eller fortelle om. Dette endrer seg jo også jo eldre man blir og jo mer erfaringer man får i livet.
Nå om dagen skriver jeg ned alt som inspirerer meg, om det er tekst eller melodi eller bare noe jeg observerer. Så sparer jeg på alt i notatblokken min eller taleopptakeren min, og tar det frem igjen når jeg er i studio.
Der geeker vi rundt idéene og konseptene som eventuelt passer til musikken.
Finn folk du stoler på og som vil deg vel
Fallgruver er det mange av, og du må nesten gjennom de for å lære av de.
Det viktigste er å finne folk du stoler 100% på, og som vil deg og ditt prosjekt det beste. Det er nok av cowboyer i musikkbransjen, og du kommer sannsynligvis til å møte på en del av de.
Når det kommer til fordeling av rettigheter pleier jeg å jobbe som dette: På forhånd sier vi at alle som er i rommet og skriver, deler likt på rettighetene. Er vi for eksempel fire personer i rommet, så får hver av oss 25% av rettighetene til låten. Som regel kommer det inn flere etter hvert og da deler vi ut prosenter basert på hvor mye de har bidratt med.
Det kan være greit å signere en split sheet før man går inn i en session, slik at det ikke blir misforståelser i etterkant. Der fører dere opp hvem som var i rommet og hva de bidro med: Vokal, topline, tekst, produksjon osv.
Etter å ha vært i klinsj rundt rettigheter tidligere, orker jeg ikke lenger å jobbe med folk som er grådige på dette. Det blir bare en dårlig ettersmak i hele prosjektet når slike konflikter kommer. Man lærer etter hvert å finne folk som en på forhånd vet ikke er vanskelige på slike ting, som er rettferdige og har respekt for prosessen.
Musikk skal være gøy, og når man hører at folk har hatt det gøy i studio så smitter det over til lytterne.
Det er viktig å bli ferdig med låtene
Kort oppsummert om hvordan jeg tenker i dag, så er det viktigste at du finner inspirasjon og dyrker og setter av tid til den indre stemmen din som vil ut med musikk. Jo mer tid du setter av til den, jo mer musikk får du. Jo mindre tid, jo mindre får du tilbake. Det beste i verden er å ha fri en hel dag uten noen planer, og bare være i studio og skrive ned hva som helst. Bare det å være kreativ en hel dag er luksus.
Selv om det du lager ikke brukes med en gang, så kan det bli noe du kommer tilbake til og henter frem igjen senere.
Du merker fort om det du jobber med trenger å bli ferdigstilt med en gang eller ikke. Som oftest så kicker du på en idé som du føler verden trenger å høre NÅ, og da snur du hele verdenen din opp ned for å få det til å skje. Noen ganger fungerer det, noen ganger ikke. Det er en vibe, en følelse du har, at dette er neste låt ut.
For min del er hver låt jeg skriver og gir ut en stepping stone til neste låt. Det er viktig å bli ferdig med låtene og gi de ut slik at du kan fortsette denne prosessen. Man blir flinkere og mer effektiv med årene.
Det kan også være veldig lurt å reise bort noen dager eller uker, hvis det passer, og kun ha fokus på låtskriving. Det er ofte da det blir best, når du ikke har andre ting i hverdagen som distraherer deg. Men også i hverdagen kan en jobbe litt med låtskriving her og der, kall det gjerne passiv jobbing i hverdagen, spare på idéer osv.
Når du så kommer til studioet bør du gå all in og sette av tid til å fullføre!
Sommeren 2021 slapp Alejandro Fuentes låta «Miss Favela», skrevet i samarbeid med Alejandro Pututi, Nermin Harambšić, Anne Judith Wik, Ronny Svendsen, Mats Koray Genc og Chris Young.
Video: YouTube
Relatert innhold
Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering
Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?