Tynset Jazzklubb:

— Det har ikke blitt noe klippekort-deal hos oss

Av Tord Litleskare

| 28. mars, 2022
The Sinatra Songbook med Ingar Kristiansen, Håvard Fossum, Eckhard Baur, Stig Hvalryg, Marcus Lewin og Per Husby opptrer på Tynset Jazzklubb.  Foto: Steinar Horten

The Sinatra Songbook med Ingar Kristiansen, Håvard Fossum, Eckhard Baur, Stig Hvalryg, Marcus Lewin og Per Husby opptrer på Tynset Jazzklubb.
Foto: Steinar Horten

Tynset Jazzklubb prøver stadig å nå flere musikkelskere med et variert program og nye konsepter. Vi tok en prat med klubbens leder Ellen Brekken, for å høre hvordan de jobber med publikumsutvikling.

Jazzklubben ble startet i 2014, og legenden Arild Andersen sto for den første konserten. Brekken, som bor i Oslo men er fra Tynset, har vært med fra starten av, og tok steget fra rollen som bookingansvarlig til daglig leder for to år siden.

Hun forteller at de måtte bruke mye tid de første årene på å finne ut frekvens på konsertene og opplegget for driften av klubben.

— Vi har landet på en vårsesong med fire konserter, en jazzfestival på sensommeren og en høstsesong som avsluttes senest 20. november. Og så prøver vi å ha «Julejazz» med lokalt storband hvert år. Det fikk vi akkurat ikke til i 2021 på grunn av nye smittevernsrestriksjoner.

En tredeling - og nye konsepter

Tynset ligger i Innlandet og det kan være svært kaldt på sensommeren. Etter noen år med jazzfestival utendørs flyttet de inn i kulturhuset.

Brekken beskriver en tredeling av konsertarrangementene: Tettstedets gamle kinosal fungerer som en klubbscene, ofte fredag kveld. Kulturhuset blir brukt til større konserter med navn som Nils Petter Molvær og Ola Kvernbergs Steamdome lørdag kveld. Og så er det jazzgudstjeneste i kirken søndager, samt kirkekonsert på kvelden.

I tillegg har Tynset Jazzklubb satset på «Eldrejazz» de to siste årene i pandemien. Dette har vært utendørskonserter utenfor eldresenteret. Etter to år ute i kulden i frisk septembervind håper Brekken at de fra høsten 2022 kan holde dette innendørs.

— Håpet med disse konsertene er at de eldre får en glede i hverdagen.

Publikum nyter konsert med Georg Reiss’ kvartett og Majken Christiansen utenfor Tjønnmosenteret i 2021.  Foto: Steinar Horten

Publikum nyter konsert med Georg Reiss’ kvartett og Majken Christiansen utenfor Tjønnmosenteret i 2021.
Foto: Steinar Horten

Voksent publikum

Hva kjennetegner deres publikum?

— Jeg vil si at de fleste er over 50 år, absolutt. Vi har prøvd å få med videregående skole på småting, men føler fortsatt vi har litt å hente der. Det har litt med økonomien, tidspunkt og skoleplaner å gjøre, men det er noe vi håper å få til mer av, sier Brekken.

Hun forteller at det er en del musikkinteresserte i området, som også spiller i korps eller storband fra før. I tillegg kommer det folk fra naboområder som Alvdal og Tolga på konsertene.

Noen ganger kommer det folk fra Røros, fem mil unna, også.

Når det gjelder bookingen forsøker Tynset Jazzklubb å besøke de fleste kriker og kroker av jazzen, alt fra mainstream swing, klezmer, negro spirituals, storband til folkemusikk, tradjazz, pop og rock - alt med fellesnevneren improvisasjon. Hun trekker frem konserter med Hilde Louise Asbjørnsen, Silje Nergaard, Real Thing, Jan Erik Vold, Knut Reiersrud og Iver Kleive som noe som har truffet «spikeren på hodet» i publikumsgruppen.

— Folk har likevel forstått at uansett hva som står på plakaten, så er det noe bra. De kommer, selv om det ikke nødvendigvis er deres personlige favoritt, eller noen de kanskje ikke engang vet hvem er. Noen klubber booker de samme bandene hvert semester. Det har vi bestemt at vi ikke skal gjøre, for det er så mye bra vi har lyst til å vise frem. Det har ikke blitt noe klippekort-deal hos oss.

Brekken beskriver det litt som en «balansegang»: De har lyst til å booke mye, men det går ikke. Det skal klaffe med leie av lokale og hva klubben til enhver tid har på konto.

Mikrokosmos, med Shana Mathai, Åge Reite, Pål Hausken og Jo Berger Myhre, på scenen i Tynset kulturhus. Foto: Steinar Horten

Mikrokosmos, med Shana Mathai, Åge Reite, Pål Hausken og Jo Berger Myhre, på scenen i Tynset kulturhus.
Foto: Steinar Horten

Engasjer lokalt

For Tynset Jazzklubb har det vært viktig å engasjere lokalt.

De har blant annet invitert barnekoret på Tynset til å gjøre samarbeidskonsert og arrangert Duke Ellington-hyllester med lokalt blandakor og storband.

— Det handler om å skape gode musikkmøter på tvers, mener Brekken.

Selv om de kunne hatt plass til 300 i salen på enkelte konserter, er hun fornøyd med mellom 30 og 120 avhengig av arrangement. Hun synes ikke det er dårlig sammenlignet med for eksempel Kampenjazz eller Herr Nilsen i Oslo.

— Vi prøver oss fortsatt litt frem. Jeg vet jo det, etter å ha bodd på Tynset selv, at det er lokale ting som trekker mest folk. «Fame» med lokal oppsetting, for eksempel, slår alltid an. Derfor tenker jeg det er bra å dra inn ting som har lokalt tilsnitt eller store stjerner.

Ellen Brekken er frilans bassist i Oslo og leder i Tynset Jazzklubb. Selv om hun har fortid i Østnorsk jazzsenter, beskriver hun seg selv som «flinkere til å sjaue og rigge enn å snakke politikk med byrådet». Foto: Andreas Ulvo

Ellen Brekken er frilans bassist i Oslo og leder i Tynset Jazzklubb. Selv om hun har fortid i Østnorsk jazzsenter, beskriver hun seg selv som «flinkere til å sjaue og rigge enn å snakke politikk med byrådet».
Foto: Andreas Ulvo