Publikumsutvikling

Dette kan du som er arrangør gjøre for å bygge et større publikum!

De siste årene har konkurransen i livemarkedet blitt hardere. Tilbudet er stort. Uansett hva slags klubb man driver, må man konkurrere med mange andre tilbud og aktører om oppmerksomheten.

Utfordringen blir dermed å opparbeide seg et trofast publikum.

Av Klubbhåndboka

I samarbeid med

Norsk jazzforum

Sist oppdatert: 18. mai, 2022

Intro

Publikumsutvikling defineres gjerne som: Utvikling av et allerede eksisterende publikums forhold til en klubb eller konsertscene, nye aktiviteter og prosjekter for et eksisterende publikum, utvikling av et nytt publikum for et allerede eksisterende konserttilbud eller utvikling av nye publikum for nye konserttilbud.

Denne guiden er skrevet med utgangspunkt i en jazzklubb, men det er mye her som kan være nyttig å vite også for andre konsertarrangører.

Guiden er basert på «Klubbhåndboka», utgitt av Norsk jazzforum i 2018.

Norsk jazzforum

Norsk jazzforum er en medlems- og interesseorganisasjon som samler det norske jazzmiljøet, og som skal arbeide for å fremme den norske jazzens vilkår kulturpolitisk og kunstnerisk.

Besøk Norsk jazzforum

Utviklingsmuligheter

Alle kulturaktører ønsker seg selvsagt et så stort publikum som mulig, både fordi de brenner for det de gjør og fordi økte billettinntekter gir utviklingsmuligheter.

Bruken av begrepet publikumsutvikling kan virke unyansert og teoretisk. I noen tilfeller er det ensbetydende med markedsføring. Men som den firedelte definisjonen innledningsvis antyder, handler ikke publikumsutvikling bare om å markedsføre konserter og utvikle et større publikum.

Det dreier seg også om å forvalte jazzklubbens virksomhet på en helhetlig måte:

Tiltak for å rekruttere publikum

Det finnes mange måter å rekruttere et nytt publikum på, og mange arrangører har erfaringer som det kan dras nytte av.

Her er eksempler på tiltak flere har hatt gode erfaringer med:

Nyttige lenker