Linjal

Hvordan skrive en god bookingmail?

Forarbeid, skrivetips og oppfølging i bookingprosessen.

Booker du konserter for deg selv eller andre artister? Her viser vi deg hvordan du kan ta kontakt med arrangører og spillesteder på en ryddig måte.

Sikre deg den neste spillejobben!

Av Nicholas Oscar van Eck

Sist oppdatert: 25. september, 2023

Forarbeid

En stor del av arbeidet rundt booking handler om å finne korrekt kontaktinfo.

Søk opp alt du kan av navn på bookingagenter, spillesteder, e-post-adresser, telefonnummer og strukturér det godt i et system du foretrekker.

Ønsker du veiledning rundt booking?

På de forskjellige musikkontorene i Norge sitter det folk med mye kompetanse om booking av konserter.

Kontakt ditt musikkontor

Tips til skrivingen

Ikke lag én mal som du kopierer og sender til alle spillestedene i Norge.

Du kan selvfølgelig gjenbruke en del av informasjonen om deg som artist eller ditt band, men start alltid med et par setninger som er spesielt tilpasset mottakeren av nettopp denne e-posten - og gjerne også noe som viser at du har god kjennskap til spillestedet du kontakter.

En huskeliste kan se slik ut:

Tekniske punkter i mailen

Her skal vi se på noen tekniske punkter i selve mailen.

Oppfølging

Der var mailen sendt og nå venter du på svar. Det er ikke alltid at det vil komme. De som booker konserter får mange forespørsler, og selv om de har lest mailen er det ikke sikkert de svarer før de har bestemt seg for om bandet ditt skal spille eller ikke.

Ikke bli frustrert. Dersom det er viktig med et svar slik at datoen er bekreftet eller du trenger å vite om du skal begynne å lete etter et nytt spillested til den datoen, finn frem mailen igjen og send en vennlig påminnelse om at du venter på svar (i samme mail-tråd). Vent uansett minst én uke med denne påminnelsen. Du kan også vurdere å ta en kort telefon for å høre om mottakeren har rukket å vurdere mailen din, men vis alltid forståelse for situasjonen dersom hun eller han har mye å gjøre.

Det er viktig å holde oversikt over spillestedene du kontakter, og ha god kontroll på når du følger opp. Har du et godt system på dette er det lett å se når det er på tide å ta kontakt igjen. Om du ikke får noen klare svar (eller svar i det hele tatt), ikke fortvil. Bookere får som sagt mange henvendelser og blir nedringt av artister og band som vil ha spillejobber. Fokuser heller på neste spillested.

Etter konserten

Bookingen starter med en e-post, og bør også avsluttes med en e-post. Etter vel gjennomført spillejobb kan det være hyggelig å sende en mail til spillested/arrangør der du takker for denne gang, skryter av stedet eller de frivillige hvis det var en positiv opplevelse.

Var opplevelsen mindre heldig takker du likevel for samarbeidet, og gjør heller det du kan for å forbedre situasjonen hvis du vil tilbake dit på et senere tidspunkt

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.