Tastatur

min lesetid

Hvem har opphavsrett når flere skaper musikk sammen?

Hva er opphavsrett – og hvordan fordeles den når flere personer har vært med på å skape samme musikkverk?

Av Øivind Hatleskog og Jo Tandrevold i samarbeid med Bandorg

Sist oppdatert: 01. desember, 2025

Intro

Når flere bidrar kreativt til et musikkstykke, oppstår det spørsmål om hvem som faktisk eier hva. Opphavsretten til et verk deles mellom alle som har skapt originale, kunstneriske bidrag – enten det gjelder melodi, tekst, struktur eller produksjonselementer som regnes som opphavsrettslige verkbidrag.

God fordeling handler om å være enige om hva hver person har bidratt med, hvordan verkandeler skal fordeles, og hvordan dette påvirker royalties og fremtidige inntekter. Uenighet oppstår ofte fordi man ikke har snakket om dette tidlig nok.

Denne guiden gir en grunnleggende oversikt over hvordan verk deles mellom flere opphavere, hva som bør avklares, og hvilke fallgruver det er lurt å unngå. Den er laget av Øivind Hatleskog og Jo Tandrevold. Innholdet er basert på «Kontrakt og avtaleforståelse for band og artister» – ett av jusskapitlene i boka «Fuzz og finans – En innføring i økonomi og juss for band».

Hatleskog

Øyvind Hatleskog er rådgiver i Bandorg.
Foto: Bandorg

Tandrevold

Jo Tandrevold er daglig leder i Bandorg.
Foto: Bandorg

Kort om åndsverk og opphavsrett

Et åndsverk er i åndsverkloven definert som «kunstneriske verk av enhver art som er uttrykk for original og individuell skapende åndsinnsats» (§ 2).

Opphavsretten tilhører den eller de som skaper verket, og oppstår automatisk uten registrering.

Som opphaver bestemmer du hvordan verket kan brukes offentlig, og du mottar økonomiske rettigheter når musikken fremføres, strømmes eller spilles av i andre sammenhenger.

Rettigheter til musikkverk som flere har skapt sammen

Alle som har bidratt med originale, skapende elementer i musikken – for eksempel melodi, tekst eller andre verkbidrag – skal registreres som opphavere. Bidrag som ikke er skapende, som ren utøverinnsats, gir ikke opphavsrett.

Fordelingen av økonomiske rettigheter gjøres normalt i prosentandeler når man melder inn et musikkverk til TONO. De som har bidratt i skapelsesprosessen blir da registrert med hver sin andel. I et band, hvor musikkverk ofte har flere opphavspersoner, anbefales det å bli enige om en fordeling basert på hva de ulike faktisk har bidratt med.

Det vanligste er å fordele økonomiske rettigheter etter den enkeltes innsats og faktiske bidrag til musikkverket, men dere står fritt til å velge andre fordelingsprinsipper. Vi anbefaler å lese TONOs fordelingsplan for flere anbefalinger om fordelingspraksis.

Beregning av royalties på felles musikkverk

TONO anbefaler som utgangspunkt å fordele fremføringsrettighetene 50/50 mellom musikalsk og tekstlig bidrag. Dersom flere skriver musikken sammen, deler dere de 50 prosentene mellom dere - det samme gjelder for tekst. Dette er kun en anbefaling, og dere står fritt til å avtale andre fordelinger så lenge alle er enige.

Det viktigste er at fordelingen oppleves rettferdig av alle involverte, og at dere avtaler dette skriftlig før musikken slippes. Det kan være nyttig å ta høyde for at prosjektet kan få suksess, slik at fordelingsmodellen tåler store inntekter uten konflikter.

De fleste velger å fordele etter innsats, altså at den som har skrevet mest får størst andel. Andre velger å dele likt, slik band som U2 og Red Hot Chili Peppers gjør. En lik fordeling kan redusere interne konflikter og diskusjoner om enkeltbidrag, men passer ikke for alle prosjekter.

Man blir ikke alltid enig

Det kan være ulikt syn på hva som ses på som et bidrag til et åndsverk. I en dokumentar om a-ha, «Historien om tidenes popsuksess», får man innblikk i en konflikt mellom Magne Furuholmen og Pål Waaktaar-Savoy om kreditering og opphavsrettigheter. Kjernen i konflikten er at Furuholmens musikalske bidrag på en del av a-has tidlige låter ikke er blitt kreditert, blant annet det kjente hooket på “Take on Me”. Furuholmen har uttalt at dette er å undervurdere hans musikalske bidrag som er viktig for låtas karakter, mens Waaktaar – som først skrev tekst/melodi, mener at hooket ikke er en del av låtskrivingen og vil derfor ikke dele rettighetene til åndsverket.

Uenighet om låtskriverrettigheter er også årsaken til brudd i det årelange samarbeidet mellom Julie Bergan og Alan Walker. Partenes ulike oppfatning om hva som er rettferdig fordeling av prosentandeler, har ført til søksmålsvarsel og kan ende opp i retten.

Denne type konflikter understreker viktigheten av å snakke om disse problemstillingene i forkant. For de fleste band og artister vil slike uenigheter la seg løse ved hjelp av åpen dialog. Drøft fordelingen av rettigheter i fellesskap for å unngå at noen føler seg forbigått eller kommer dårligere ut enn andre.

Hva skjer hvis noen slutter i bandet?

Opphavsretten følger personen som har skapt verkbidraget - også dersom vedkommende senere slutter i bandet. Rettighetene gjelder kun for de verkene personen faktisk har bidratt til.

Endringer i splits på registrerte verk krever enighet mellom opphaverne og bør formaliseres skriftlig. Klare avtaler i forkant gjør det lettere å håndtere endringer i bandet uten konflikter.

Oppsummering

  • Opphavsrett oppstår automatisk for alle som har skapt originale og skapende bidrag i et musikkverk.
  • Når flere skriver musikk sammen, bør fordelinger avklares tidlig og dokumenteres skriftlig.
  • Bruk TONOs verkregistrering og splitsheet for å unngå misforståelser om eierskap.
  • Uenighet om bidrag er vanlig - åpen dialog og gode avtaler forebygger konflikter.
  • Opphavere beholder rettigheter til egne bidrag, også om de slutter i bandet.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.