min lesetid
TONO for låtskrivere - slik fungerer verk, splits og avregning
Når du skriver musikk, oppstår det automatisk rettigheter. Her får du en enkel og praktisk innføring i hvordan TONO fungerer – og hva du må gjøre for å sikre at du får betalt.
Av Joakim With Steen
Sist oppdatert:
Intro
Som låtskriver får du opphavsrett i det øyeblikket du skaper et musikkverk. Men for at musikken din skal generere inntekter for deg som opphaver når den spilles på konsert, radio, TV, strømmetjenester eller i offentlige rom, må både du og verkene dine være registrert i TONO.
TONO forvalter fremføringsrettigheter på vegne av komponister, tekstforfattere og musikkforlag. De innkasserer vederlag fra alle som bruker musikk offentlig – arrangører, radio, TV, butikker, strømmetjenester (via internasjonale avtaler) og søsterorganisasjoner i andre land – og fordeler pengene videre til opphaverne.
Mange nye låtskrivere har god oversikt over digital distribusjon, men få vet hvordan TONO faktisk fungerer i praksis. Denne guiden gir deg en oversikt over hva TONO gjør, hvordan du registrerer verk, hvordan splits fungerer og hvor TONO-inntektene kommer fra.
Artikkelforfatter Joakim With Steen har blant annet vunnet MGP og deltatt i Eurovision med artistprosjektet JOWST i 2018.
Foto: Tord Litleskare
Hva TONO gjør for deg som låtskriver
Når musikken din brukes offentlig, utløses det vederlag. TONO samler inn disse pengene og fordeler dem til opphaverne basert på registrerte verk og fordelingsnøkler.
TONO avregner når:
- du fremfører låten selv
- en annen artist fremfører den
- musikken spilles på radio, TV eller i strømmetjenester (gjennom internasjonale avtaler)
- musikk brukes i offentlige rom som butikker, hotell og treningssentre
TONO forvalter kun fremføringsrettigheter, ikke masterrettigheter. For å få utbetalt vederlag må du være medlem i TONO, registrere verkene dine, avtale og registrere riktige splits.
Hvordan registrere verk og avtale splits
For å få utbetalt TONO-vederlag må både verkene dine og fordelingen mellom opphaverne være registrert. Dette sikrer at TONO vet hvem som har skrevet låten og hvordan inntektene skal fordeles. God registreringspraksis gjør avregningene raskere, mer korrekte og reduserer risikoen for uenighet senere.
Her får du en enkel oversikt over hva som må gjøres før musikken tas i bruk offentlig.
-
Når du registrerer et verk i TONO legger du inn:
- tittel
- alle opphavere (komponist/tekstforfatter)
- prosentfordelingen mellom dem (splits)
- eventuelt musikkforlag
En korrekt registrering gjør at TONO kan knytte musikkbruken til riktig verk og riktige personer. Registrer verkene så snart de skal brukes offentlig eller utgis.
Tidlig registrering hindrer tapte vederlag.
-
Når flere har skrevet en låt sammen, må dere bli enige om prosentfordelingen - splits. TONOs anbefaling om 50/50 mellom tekst og melodi er kun veiledende, ikke et krav. Anbefalingen gjelder dessuten kun forholdet mellom tekst og melodi - ikke produsentrollens bidrag.
Vanlige fordelingsmodeller:
- fordeling etter faktisk bidrag
- lik fordeling mellom alle i rommet
- faste band- eller prosjektfordelinger
Det viktigste er at man avklarer tidlig, har en skriftlig avtale og registrerer splits samtidig som verket meldes inn. Klare avtaler forebygger konflikt og sikrer at alle får rettmessig vederlag.
Vil du lære hvordan du setter opp et ryddig splitsheet? Vi har en egen guide som viser dette steg for steg.
Hvordan TONO-penger genereres
TONO-inntekter oppstår hver gang musikken din brukes offentlig, enten det skjer live, på radio og TV, gjennom strømmetjenester eller i offentlige rom. Hver brukskanal har sitt eget rapporteringssystem, og TONO henter inn og fordeler midlene basert på disse dataene.
Her er en oversikt over de vanligste inntektskildene - og hvordan de bidrar til avregningen du mottar.
-
Arrangøren rapporterer setliste til TONO. Dette danner grunnlaget for avregningen.
-
Alle norske kringkastere rapporterer musikkbruk direkte til TONO. Dette er en av de største inntektskildene for mange låtskrivere.
-
Strømming genererer TONO-vederlag gjennom internasjonale fremføringsavtaler. TONO mottar brukstall fra utenlandske søsterorganisasjoner og fordeler pengene videre.
-
Brukersteder betaler TONO for retten til å spille musikk. Midlene fordeles basert på rapportert bruk og statistiske modeller.
-
Gjensidige avtaler med organisasjoner som PRS, BMI, ASCAP osv. gjør at vederlag fra utlandet sendes tilbake til TONO og deretter videre til deg.
Oppsummering
- TONO sørger for at du får betalt når musikken din brukes offentlig.
- Registrer deg som medlem og legg inn verkene dine tidlig.
- Avklar og registrer splits skriftlig.
- TONO-inntekter kommer fra konserter, kringkasting, strømming og offentlig bruk.
- Nøyaktig registrering sikrer at du ikke mister rettigheter eller inntekter.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Sikre artist- eller bandnavnet ditt før noen andre gjør det
Navnet ditt er mer enn bare en kul idé. Det er en viktig del av merkevaren din. Men er det egentlig ditt?
Hvordan jobber Popular Demand med å få norske opphavspersoner ut i verden?