
15 min lesetid
Bandledelse
Hva innebærer det å være bandleder, og hvordan kan man sjonglere de ulike oppgavene?
Av Thea Paulsrud
Sist oppdatert:
Som bandleder sørger man for framdrift i prosjektet; en kombinasjon av administrasjon og mellommenneskelighet.
Sammen med Thea Glenton Raknes, Ellen Brekken, Petter Dalane og Thea Paulsrud har vi laget en guide om bandledelse. Basert på deres erfaringer kan du her finne tips til hvordan du kan håndtere de mange sidene ved rollen.
Hva er ledelse?
Ledelse dreier seg om å samle folk om ambisjoner, målsettinger og arbeidet for å nå de målene. Dette kan innebære et stort spekter av oppgaver.
Ledelse kan handle om å administrere og være endelige beslutningstaker i en gruppe (i denne sammenheng: et band), og også kanskje være ansikt utad - i møte med samarbeidspartnere, oppdragsgivere og/eller publikum (for eksempel som artist eller frontperson i bandet). Ledelse kan også innebære å motivere, veilede og skape en felles opplevelse av mening i det man holder på med.
Selv om bandmedlemmene ikke er ansatt i personale, vil en bandleder, som andre bedriftsledere, kanskje ha et slags «personalansvar» - og gjerne være den som må håndtere eventuelle konflikter eller uenigheter. Ledelsesoppgavene kan også være fordelt mellom flere: Kanskje man har én som leder det administrative arbeidet, mens noen andre fungerer som musikalsk leder i øvingssituasjon, for eksempel.

Petter Dalane leder i dag egen kvintett, er musikalsk leder og primus motor i Cosmic Swing Orchestra og driver konseptet Petters Jazzjam. Thea Raknes Glenton leder prosjektet Thea & The Wild, mens Thea Paulsrud leder et selvtitulert bandprosjekt. Ellen Brekken leder A tonic for the troops. Alle er i tillegg aktive utøvere i andre konstellasjoner - både av fast og prosjektbasert art.
Foto (f.v.): Petter Dalane av Eirik Havnes, Thea Glenton Raknes av Magdalena Malinowska,
Thea Paulsrud av Helene Bergjord og Ellen Brekken av Andreas Ulvo.
Bandstruktur
Hva slags band du er en del av og driver, vil kunne ha innvirkning på hvordan det kan være gunstig å lede. Dette handler ikke nødvendigvis om selskapsform, men det har gjerne en sammenheng.
Hva slags bandstruktur og selskapsform man har, vil også kunne legge noen føringer for økonomi og økonomisk risiko.
Noen vanlige strukturer er:
-
Starter du et band hvor du er initiativtaker og låtskriver, ønsker du gjerne å realisere din musikalske visjon sammen med et utvalg håndplukkede musikere. Selv om du leder prosjektet, kan det fortsatt oppleves som et felles band – både for deg og medlemmene.
Alle investerer gjerne mye tid og ressurser, kan bidra både musikalsk og administrativt, og spiller kanskje for varierende honorar. Samtidig kan det være en felles forståelse om et langsiktig samarbeid, delte avgjørelser og eventuell fordeling av økonomisk gevinst.
-
Starter du et band der flere er initiativtakere og låtskrivere, deler dere gjerne på både musikalske visjoner og avgjørelser – både kunstneriske og forretningsmessige. Da har alle et likt eierskap til prosjektet.
Man kan likevel ha en bandleder, eller bytte på lederrollen etter behov. Ulike medlemmer kan ha ansvar for ulike områder, som framdrift på øving eller kontakt med samarbeidspartnere. Da er det nyttig med tydelige ansvarsfordelinger og en felles forståelse av rollene.
-
Starter du et prosjekt der du er initiativtaker, frontfigur og leier inn musikere fast eller midlertidig, regnes det gjerne som ditt artistprosjekt. Musikerne er da et kuratert band for spesifikke anledninger.
Du står for den kunstneriske retningen, gir føringer for musikken, og har ansvar for administrasjon og kontakt med samarbeidspartnere. Du bærer den økonomiske risikoen, men det er også gjerne du som får den eventuelle økonomisk gevinsten.
Kunstnerisk utvikling
Hvilke kunstneriske visjoner og ambisjoner har du for bandet, og hvordan kan dere nå dem? Hvordan man som bandleder kan lede kunstnerisk arbeid avhenger selvsagt av bandets struktur, og i hvilken grad dere jobber sammen om å utvikle musikken.
-
For å legge til rette for godt samarbeid i kreativ prosess, kan det være lurt å avklare hvilke forventninger du som bandleder har til de andre musikerne. I hvilken grad ønsker du at de skal bidra til å utvikle musikken? Kanskje er det noe som gjelder for én låt, mens noe annet gjelder i en annen sammenheng.
Ved å avklare hvilke kunstneriske og musikalske forventninger du har til medmusikerne dine, kan de i større grad forberede seg på samarbeidet - og rette fokus mot det du ønsker at de skal bidra med.
-
Musikere har som folk flest ulike kvaliteter, og medmusikerne dine kan ha visjoner for musikken, som du selv ikke har tenkt på. Spiller du ikke gitar selv, har kanskje gitaristen noen tanker om gitarens rolle i musikken, for eksempel. I hvilken grad dette skal få innvirke på det endelige musikalske uttrykket, må man selv vurdere.
Ofte kan samspillet med medmusikere og deres kompetanse bidra til kunstnerisk utvikling, også selv om musikken er din!
-
Hvordan kan du som bandleder legge opp øvingstiden sammen, slik at dere kan nå de musikalske visjonene? Hvordan vil du og medmusikerne dine ha det på øving og i skriveprosesser hvor dere jobber sammen?
Også her kan en forventningsavklaring dere imellom bidra til en øvingsstruktur som er hensiktsmessig for deres prosjekt. Jo flere dere er i prosjektet, jo viktigere kan dette være for å sikre framdrift på selve øvingen.
Dersom du som bandleder ønsker konsentrerte øvinger hvor man jobber systematisk, kan du gjøre noen grep for å legge til rette for dette. Kanskje kan det være fint å lage og sende ut en plan for øvingen i forkant, slik at alle er forberedt på hva dere skal jobbe med. Eksempelvis:
«I morgen skal vi se på to låtskisser jeg har, og terpe på overganger i det nye live-settet.»
Forhåpentligvis spiller du med folk du liker godt, og kanskje er man en snakkesalig gjeng hvor livsoppdateringer lett kan skli litt ut i øvingstiden. Som bandleder kan du gjøre noen grep for å konsentrere dette, eksempelvis ved å sette av litt tid på starten av øvingstiden til en catch up-runde. Hva har folk gjort siden sist, hvordan har man det? Så kan man få lettet litt på det sosiale, før man kan si:
«Skal vi sette i gang med XXX?».
Og, ref det siste der; husk pauser! Man kan fort bli engasjert når man holder på, men korte jevnlige pauser og energipåfyll kan også være gunstig for den musikalske framdriften og øvingsstrukturen.
Økonomistyring
Økonomien og hvordan risiko og gevinst eventuelt fordeles mellom dere i et band, er tett knyttet til hvordan bandet er strukturert, fartstid og aktivitet.
Tjener prosjektet mye penger, får det tilskudd, eller har det lite til ingen inntekt - men det er et prosjekt dere ønsker å investere ressurser i, med mål om en inntjening på sikt?
Under er noen økonomiske strukturer og grep det kan være lurt å tenke over. Gjennomgående for dem alle er at tydelig kommunikasjon om de økonomiske rammene vil kunne være avgjørende for andre aspekter ved bandet og bandledelsen, slik som gruppedynamikk, logistikk og konflikthåndtering.
-
Uavhengig av om du leder et eget bandprosjekt eller er bandleder i et fellesprosjekt, vil det være lurt å ha en bandkasse for prosjektet.
Dersom bandet er knyttet til ditt selskap, kan du likevel ha en bandkasse. Da vil det være hensiktsmessig å ha et adskilt regnskap for inntekter og utgifter knyttet til bandet, slik at du også kan holde styr på hvor mye penger du har i prosjektet.
Bandkassa kan være en buffer for uforutsette utgifter, men den kan også være en slags sparebøsse opp mot større investeringer som studio og pressebilder. Dersom man honorerer musikerne i prosjektet med faste summer for konsert for eksempel, men skal gjøre en konsert som ikke dekker opp honorarene, kan man også rigge bandkassa slik at den dekker «mellomlegget».
Les mer om ulike selskapsformer her.
-
Målet bør alltid være å honorere alle involverte på en rettmessig måte. Dersom du leder et prosjekt med bærekraftig økonomi, er Creos anbefalte minstesatser en god pekepinn på hvordan du bør honorere medmusikerne dine.
Disse satsene er anbefalte og som et minimum. Det er altså ikke et krav om at man må kunne betale det, men de viser også at dersom økonomien i prosjektet tilsier det, kan honorarene også gjerne være høyere.
Dersom prosjektøkonomien ikke gir mulighet til å betale anbefalt minstesats, bør man være tydelig om hva som er den økonomiske situasjonen og hvilket honorar de involverte kan forvente. Man kan også i disse situasjonene strukturere økonomien slik at musikerne i prosjektet får utbetalt faste honorarer. Det vil da være lurt å ha en transparens i økonomien, og tydelighet rundt hva som skjer dersom økonomien endrer seg. Hvis det med tiden går veldig bra økonomisk, vil honorarene justeres deretter? I så fall - når anser man det for å gå «veldig bra»?
At økonomien i et prosjekt er bærekraftig nok til å kunne betale musikerne et fast honorar, betyr ikke nødvendigvis (heller ganske sjeldent) at alle konserter resulterer i samme honorar eller billettinntekter. Kanskje gir derimot én konsertopptreden mye større inntjening enn en annen, og sammen utjevner de hverandre. Eller så er det kanskje andre inntektskilder i prosjektøkonomien som kan sikre faste honorarer til involverte musikere?
Som bandleder i eget prosjekt må man kanskje ta stor økonomisk risiko og tidvis dekke utgifter (deriblant honorarer) fra egen lomme. Samtidig vil forhåpentligvis investeringene dine på sikt gi avkastning, og det er du som vil kunne sitte igjen med et økonomisk overskudd.
-
Dersom du leder et band som i større eller mindre grad anses som et felles prosjekt, kan det tenkes at dere ønsker å dele økonomisk risiko og eventuell gevinst. Dette kan også være aktuelt dersom man er i en investeringsfase og i ferd med å etablere et nytt prosjekt fra grunnen av.
Avhengig av prosjektets struktur, vil fordelingen av risiko og vinst kunne være ulik. I disse tilfellene vil det være lurt å ha en jevnlig dialog rundt økonomien, og åpne for diskusjon rundt hva som er en god fordeling av pengene.
Her er noen eksempler:
Bandet er en felles musikalsk investering; alle bidrar kunstnerisk og/eller kompositorisk, men det er du som gjør alt administrativt arbeid og fungerer som bandleder. Dette kan gjenspeiles i økonomien. Her kan man for eksempel fordele vinst likt etter å ha trukket av et administrasjonshonorar til bandleder.
Bandet får tilbud om en spillejobb som betaler et fast honorar, men ikke dekker reise. Dere opererer ikke med faste honorarer, men fordeler vinst etter hvert som pengene kommer inn. Hva blir igjen etter at reisekostnadene er dekket? Hvordan fordeles den gjenværende summen? Som bandleder vil det i en slik situasjon være avgjørende at man forsikrer seg om at alle er enige om å ta jobben med de premissene som foreligger.
- Prosjektet er i hovedsak ditt, men det er på nåværende tidspunkt ikke noe penger i det. Medmusikerne vil være med på «goodwill» og slik investere i prosjektet. Den økonomiske risikoen er fortsatt din, og det er du som må vurdere hvorvidt kostnadsbildet er overkommelig. Har du mulighet til å dekke reise og eventuelt break even, for eksempel? Fordeling av et eventuelt prosjektoverskudd på senere tidspunkt kan her gjenspeile medmusikernes investeringer i form av tid og ressurser.
Logistikk
En bandleder har gjerne ansvar for - eller kommuniserer på vegne av bandet med de som har ansvar for - logistikk og praktisk gjennomføring i prosjektet.
-
Det kan være en liten kabal å få timeplanene til å gå opp i et band. Mange er med i flere prosjekter, og så fyller tanta til bassisten 70 - og kanskje har man barn og vil legge opp øvinger etter det.
Bandlederen må styrer gjerne organiseringen av å avklare tider for øvinger, spillejobber og bandmøter. Som leder kan det her være viktig å huske på at livet skjer, og det er menneskelig å bli syk eller gå på en smell ved å dobbeltbooke seg i kalenderen. Om det er gjentakende utfordringer rundt det, må man kanskje gå løs på en liten konflikthåndtering (se lenger ned i guiden).
Noen grep man kan gjøre for å samkjøre kalendere kan være:- Ha en felles kalender i Google (eller andre kalendersystemer).
- Sette av spesifikke perioder i god tid i forveien; til turné eller skrivesessions og øvinger. For eksempel; alle holder av uke 42 til turné, også booker vi med utgangspunkt i det.
- Ikke holde av noen spesifikke perioder, men kommunisere spillejobbforespørsler fortløpende. For eksempel; festivalen spør om vi vil spille 29. august, har folk mulighet? I så fall; hvordan ser dagene rundt ut - skal vi forsøke å få til noen flere jobber i sammenheng med den?
-
En leder kan legge til rette for at folk har det bra på jobb også i den praktiske gjennomføringen av øvinger, spillejobber og kommunikasjon. Uten mat og drikke duger helten ikke - og både mat, god og nok søvn, reiseruter, tidsskjemaer og gode pauser bidrar til om man har det bra i kropp og sjel.
Sørg for at de praktiske rammene rundt spillejobber og øvinger er så gode som mulige.
-
Gode arbeidsrammer kan også handle om hvordan kommunikasjonen fungerer i praksis. En bandchat som kontinuerlig lyser kan for eksempel skape mer stress enn det som egentlig er nødvendig, og om et medlem er opptatt - hvor lett er det å oppdatere seg på den lange bandchatten i etterkant?
Avklar med medmusikerne dine hva slags kommunikasjonsformer som fungerer best for dere, slik at informasjonsflyten blir effektiv og hyggelig.
Gruppedynamikk
I bandsammenheng er man gjerne heldig og kan velge sine kollegaer - og ofte (heldigvis!) er man gode venner også før man begynner å spille sammen. Om man håndplukker musikere til å spille sammen i et prosjekt, kan gruppedynamikk være fint å tenke på i prosessen.
Samtidig er ikke relasjonene statiske, og dynamikken i bandet kan endre seg. Som bandleder er det noen ting man kan tenke på for å legge til rette for en vedvarende god gruppedynamikk.
-
Man tilbringer ofte mye tid sammen og er tett på hverandre, og det er naturlig at irritasjon kan oppstå. En trygg relasjon med ærlig dialog gjør det lettere å møte hverandres behov – noe som bygges over tid. Sjekk jevnlig inn med medmusikerne: Hvordan har de det, både personlig og i bandet?
Som bandleder kan du gå foran ved å dele litt fra eget liv. En enkel «check-in»-runde før øving, hvor man deler hvordan man har det, kan skape forståelse og styrke gruppedynamikken.
Klar og vennlig kommunikasjon om temaer som økonomi og kunstneriske mål sikrer at alle er på samme side. Det reduserer usikkerhet og styrker samarbeidet – det er enklere å jobbe sammen når alle vet hvor man står og hvor man skal.
-
Et aktivt grep for kommunikasjonsflyt i band kan være å ha bandmøter med jevne mellomrom. Da setter man av tid til å snakke om logistiske ting, målsettinger og ambisjoner. Hvordan er den økonomiske situasjonen, og hvordan skal vi forholde oss til det?
I bandmøter kan man også vurdere egen situasjon; hvor er vi i forhold til hvor vi vil - og hvorfor det? Bandmøter kan lette trykket fra chat, og større temaer kan være lettere å diskutere ansikt til ansikt.
-
Dersom de involverte i et band føler eierskap til prosjektet, vil man kanskje vise større initiativ og engasjement. Selv i de tilfeller hvor prosjektet er ditt, og/eller du leier inn musikere, kan det være hensiktsmessig om alle opplever et eierskap til det. Gjennom felles avgjørelser og helhetlig musikalsk uttrykk, eller gjennom sin instrumentale rolle i prosjektet.
Dersom man leder et felles prosjekt, kan det tenkes at det er ekstra viktig for samarbeidet at alle opplever eierskap. Med ansvar følger mestring - og gjerne også motivasjon til å jobbe for utvikling.
-
I likhet med god kommunikasjonsflyt og struktur gjennom bandmøter, kan det være lurt å sette av tid til å også gjøre noe som ikke er jobb sammen for å ivareta gruppedynamikken. Å lære å kjenne hverandre også på fritiden, vil kunne bidra til en trygg relasjon. Dette igjen er gunstig når det oppstår uenigheter.
I mange sammenhenger har man begynt å spille sammen som venner. Når bandlivet blir hektisk, kan det hende at man må gå aktivt inn for å pleie vennskapene, for å kunne opprettholde dem.
Konflikthåndtering
Men hva gjør du hvis det først oppstår konflikt i bandet?
Her vil selvsagt håndteringen avhenge av konfliktens omfang, men noen fremgangsmåter for å nøste opp i uenighetene kan være:
-
Dersom konflikten i bandet dreier seg om ett bandmedlems adferd eller en enkelthendelse, kan det være hensiktsmessig å ta en prat på tomannshånd. Sjekk inn med bandmedlemmet hvordan hen har det - og fortell saklig hvordan situasjonen oppfattes for deg.
Kjenner medmusikeren din seg igjen i dette? Hvordan kan situasjonen løses sammen - er det noe du som bandleder kan gjøre annerledes? Hva tenker medmusikeren din at er løsningen på konflikten, og samsvarer det med din visjon for prosjektet?
-
Dersom konflikten involverer flere i bandet, eller påvirker felleskapet sosialt og musikalsk, kan det være hensiktsmessig å ha en åpen samtale i bandet. Målet bør være å nøste opp i konflikten, og finne ut av hvordan dere sammen skal gå videre fra den.
Som bandleder vil din rolle kunne innebære å se til at alle får komme til ordet, at ordlyden er god - og at man holder seg til å diskutere det konflikten dreier seg om. I konflikter har følelser gjerne vokst seg store, og det kan være vanskelig å se helheten av saken. Som bandleder kan du forsøke å bidra til at alle ser den. Samtidig kan man forsøke å ivareta fellesskapets interesser, slik at man kommer frem til en løsning som tar høyde for de ulike perspektivene.
-
I større konflikter hvor det for eksempel dreier seg om rettigheter og økonomi, kan det være hensiktsmessig å involvere jurister. Her har gjerne interesse- eller fagorganisasjonen du er medlem i gode råd om hvor du kan henvende deg.
-
Kanskje kommer en eller flere i bandet til et punkt hvor de føler at de har bidratt med det de kan. Det kan handle om lite musikalsk motivasjon, om endrede personlige mål, utfordringer i bandet - eller helt andre ting. Likefullt som at relasjonene og samspillet er i bevegelse og utvikling, kan de gå mot slutten. I disse tilfellene kan det oppleves vanskelig og også personlig.
At noen slutter vil kanskje oppleves som en slutt for prosjektet - og det kan også være det. Samtidig kan det bety en ny start for prosjektet; og med nye impulser skjer gjerne nye utviklinger. Det er ingen skam å slutte. Om uenigheter i prosjektet ligger til grunn for at noen velger å gjøre det, er det nok det beste for alle parter.
Å være leder, kollega og venn
Som bandmusiker har man ofte privilegiet å kunne velge sine kollegaer. Kanskje kan dette også oppleves på godt og vondt. I et prosjekt kan man være bandleder, mens en av musikerne i bandet ditt kan være bandleder i et annet hvor du er med. I tillegg er dere kanskje den hverandre ringer når det skjer livsendrende ting privat.
Kanskje kan det være fint å forsøke å skille mellom fritid og arbeidstid i relasjonene. Samtidig kan det være en styrke å være nære utenfor jobb, fordi man da gjerne kan forstå og imøtegå hverandres behov i større grad. Ha gjerne en åpen dialog med de det gjelder, om du opplever at de ulike rollene kan utfordre eller farge hverandre på måter du ikke ønsker.
Med mange hatter og rollebytter kan det uansett for egen del være fint å gjøre seg opp noen tanker om hvordan man vil sjonglere dem. Hvordan kan du på best mulig måte nå dine musikalske visjoner, samtidig som du ivaretar relasjoner du har kjært?
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.